به گزارش ایرنا، امید قادرزاده روز سه شنبه در کارگاه آموزشی «مدیریت بحران در جامعه روستایی» ویژه دهیاران و شورای اسلامی روستاها اظهار داشت: از سال ۱۳۹۶ پروژه ملی مطالعات تدوین برنامه اقتصادی توسعه روستایی و اشتغالزایی روستایی آغاز شد که در آن مقرر شد برای ۳۳۴ روستای استان کردستان سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی تدوین شود.
وی افزود: مجریان این سند اساتید دانشگاه کردستان و پژوهشکده کردستانشناسی هستند که همه دغدغه توسعه استان را دارند.
قادرزاده توسعه را دغدغه مشترک همه مردم استان کردستان دانست و اضافه کرد: یکی از مقاصد و مبادی توسعه روستاها هستند که میتوانند محور توسعه باشند و به تولید و پایداری جمعیت کمک کنند.
قادرزاده با اشاره به اینکه در سالهای اخیر روستاها جنبه آسیبزا پیدا کردهاند، گفت: اگر میخواهیم روستاها توسعه پیدا کنند، لازم است بین سه رکن و پایه توسعه که مراکز علمی و دانشگاهی، مراکز اداری و اجرایی و جامعه را شامل میشود، ارتباط و همفکری وجود داشته باشد.
وی رکن اساسی توسعه روستاها را روستاییان، شوراها و دهیاران دانست و تاکید کرد: در همه تئوریهای توسعه به این سمت میرویم که دولت بیشتر نقش تسهیلگر در توسعه داشته باشد و دولت تنها باید فراهم کننده زمینه توسعه باشد و متولی و کارگزار توسعه رهبران اجتماعی و محلی هستند.
به گفته وی رهبران محلی به دلیل ارتباط نزدیکی که با مردم دارند و با نیازها و دغدغههای روستاها آشنا هستند، به راحتی میتوانند راه توسعه را هموار کنند و در تدوین چشم اندازهای توسعه سهیم باشند.
قادرزاده تاکید کرد: با توجه به اینکه بخشی از رسالت دانشگاه کردستان کمک به توانمندسازی جامعه و گفتمانسازی توسعه است، تجربه و علم خود در دانشگاه را در خدمت استان و توسعه روستاها قرار خواهیم داد.
دهیاریها مجهز به دانش نوین مدیریت بحران شوند
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان هم با اشاره به وجود بحرانهای جامعه روستایی، به اهمیت و ضرورت مسئلهشناسی در این رابطه اشاره کرده و آشنایی و توانمندسازی دهیاران را به مثابه مدیران اجرایی جامعه محلی از مهترین ضروتها برشمرد.
حسین دانش مهر، استفاده از ظرفیتهای اجتماعی جامعه روستایی مانند معتمدان، متنفذان و نخبگان روستایی، بعنوان بازوی مشورتی و اجرایی در کنار دهیاران و اعضای شورای اسلامی را برای حل بحرانهای جامعه روستایی، از مهمترین سیاستها عنوان کرد.
وی با ارائه توضیحاتی درباره اصول و مبانی مدیریت بحران در جامعه روستایی، از دهیاریها به عنوان آخرین سطح از مدیریت کلان کشور نام برد که باید دانش نوینی در باب مدیریت بحران در گستره مکانی و اجتماعی خود داشته باشند.
دانشمهر به ابعاد آسیب پذیری مناطق روستایی در برابر بحرانهای طبیعی اشاره و به ابعاد نهادی-سیاسی، اقتصادی و اجتماعی–فرهنگی به عنوان دستانداز پیش رو در حل این بحرانها اشاره کرد که نیازمند همگرایی و همفکری سه سطح جامعه هدف، دستگاههای اجرایی و سمنهای فعال در این حوزه است.
وی به شیوه حل و فصل اختلافات در جامعه روستایی به شیوه رسیدگی غیرقضایی (استفاده از ظرفیت جامعه محلی) اشاره کرد که راه حل کم هزینه و انسجام بخش در جامعه روستایی است.
مدیر کل دفتر امور توسعه روستایی و شوراها هم گفت: برگزاری کارگاههای آموزشی و مهارت آموزی برای دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای استان به عنوان مدیران محلی می تواند نقش بسزایی در بهبود و توسعه مدیریت روستاها داشته باشد.
راغب الفت تأکید کرد: در این راستا تفاهمنامه آموزشی مابین دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری با پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان می تواند گام مهمی در توانمندسازی دهیاران وشوراها اسلامی بردارد.
مدرسان این کارگاه آموزشی، این دانش را در سه مرحله دانش مدیریت بحران در فاز پیشگیری، دانش مدیریت بحران در فاز آمادگی و دانش مدیریت بحران در فاز بازسازی را در جامعه روستایی مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در ادامه کارگاه به تجربه مدیریت بحران در جامعه روستایی ایران و ژاپن به مثابه نمونههای عینی پرداخته شد و کاستیهای این وضعیت در استان کردستان و راهکارهای مقابله با آن مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
با اشاره به مهمترین بحرانهای موجود در روستاهای استان کردستان، بحرانها را میتوان به بحرانهای طبیعی مانند؛ سیل، زلزله، تخریب جنگل، فرسایش خاک، طغیان رودخانهها و بحرانهای انسانی مانند فقر و سوء تغذیه، آتش سوزی، اعتیاد، طلاق، گروههای افراطی دینی، بیکاری، آلودگی آب شرب، بی تفاوتی اجتماعی، شکاف نسلی و کولبری طبقه بندی کرد.
در پایان نمونهای از بحران در جامعه روستایی کردستان در سطوح مختلف و چگونگی واکنش و برخورد دهیاران با بحران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دهیاران و شوراهای روستاهای شرکت کننده در این کارگاه مسایل مختلفی را مطرح و با مدرس کارگاه به بررسی آنها پرداختند.
نظر شما