۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۳۷
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84543476
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بلاروس خواستار خودداری از هرگونه رویارویی در بحران پناهجویان است

تهران -  ایرنا – الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس روز سه شنبه اعلام کرد که می خواهد از هرگونه رویارویی در ارتباط با پناهجویان در مرز لهستان در قالب بحرانی که اتحادیه اروپا وی را به سازمان دهی آن متهم کرده است، خودداری کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این سخنان در حالی مطرح شد که اتحادیه اروپا و آمریکا درمورد تحریم بلاروس در ارتباط با تجمع هزاران پناهجو در مرز لهستان در هوای بسیار سرد، قول مساعد داده اند.

بروکسل مدعی است بلاروس پناهجویان را برای حرکت به سمت اتحادیه اروپا ترغیب می کند؛ اتهامی که مینسک آن را رد کرده است.

لوکاشنکو در نشست دولت بلاروس گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم این به اصطلاح مشکل منجر به رویارویی شدید شود.

وی افزود: مساله اصلی در حال حاضر، محافظت از کشورمان و مردم مان است و اینکه اجازه ندهیم درگیری روی دهد.

لوکاشنکو روز دوشنبه در تماسی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در مورد این بحران بحث و گفت و گو کرد.

اتحادیه اروپا در نظر دارد تحریم های بلاروس را به واسطه مناقشه مهاجران افزایش دهد. از سویی، رئیس جمهوری بلاروس گفته است طرفین توافق کرده اند که این مناقشه باید از میان برداشته شود.  

وی گفت: ما دیدگاه واحدی داریم مبنی بر اینکه هیچ کس نیاز به تشدید اوضاع ندارد، نه اتحادیه اروپا نه بلاروس. وی در عین حال تاکید کرد که با مرکل بر سر نحوه ورود پناهجویان به بلاروس اختلاف نظر دارد، به طوری که غرب می گوید مینسک، پناهجویان را به تلافی تحریم های غرب به بلاروس آورده است.

در همین حال، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا توافق کرده اند تحریم های موجود علیه حکومت لوکاشنکو باید گسترش یابد و افراد یا شرکت های مشوق عبور دادن پناهجویان از مرز را در برگیرد.

لوکاشنکو گفت: ما همه آوارگان در سراسر جهان را جمع نمی کنیم و به بلاروس نمی آوریم، آنطور که لهستان به اتحادیه اروپا گفته است.

دفتر مرکل نیز اعلام کرد که این دو در مورد ارسال کمک های بشردوستانه به پناهجویان گفت و گو کرده اند.

کلمنت بوون وزیر امور اروپای فرانسه نیز با اعلام اینکه نشانه هایی از تنش زدایی بحران مشاهده می شود، خواستار رعایت موارد احتیاطی در این زمینه شد.

وی افزود: اروپا در ارتباط با این بحران، به سرعت، متحد و محکم عمل کرده است و کار درست را انجام می دهد.

در این میان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که متحد بلاروس است از اتحادیه اروپا خواسته است با مینسک به طور مستقیم گفت و گو کند.

لوکاشنکو همچنین مدعی شد که امارات متحده عربی به حل این بحران کمک می کند.

وی افزود: رهبری این کشور (امارات) تجربه زیادی در مورد مساله پناهجویان دارد، آنها قبلا در حل مساله مشابه در جهان مشارکت داشته و با هزاران پناهجو کار کرده اند.

وی توضیح بیشتری در این زمینه نداد. بسیاری از پناهجویان پس از پرواز از دبی به بلاروس رسیده اند.

عراق اعلام کرده که بازگرداندن داوطلبانه شهروندانش از بلاروس را این هفته آغاز می کند، اما بسیاری از پناهجویان از جمله کسانی که خبرگزاری فرانسه با آنها مصاحبه کرده است، گفته اند که به کشورشان بازنمی گردند.

این روزها خبر از بحران انسانی در مرز بلاروس - لهستان به گوش می رسد. هزاران نفر در مرزی تجمع کرده اند که سیم های خاردار و مرزبانان لهستانی انتظارشان را می کشیدند و بارها از ورودشان به لهستان جلوگیری کردند.

اتحادیه اروپا، بلاروس را که هم پیمان نزدیک روسیه به شمار می رود، به ایجاد بحران ساختگی در مرزهای این اتحادیه با روانه کردن هزاران پناهجو به سوی مرزهای لهستان و وادار کردن آنان به تلاش برای گذر غیرقانونی از مرز این کشور عضو اتحادیه اروپا، متهم کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha