۸۵ درصد شیر آذربایجان غربی در دامداری های سنتی تولید می‌شود

ارومیه- ایرنا- مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تولید روزانه شیر در استان یک هزار و ۹۰ تن و سالانه ۳۹۸ هزار تن بوده که ۸۵ درصد آن به صورت سنتی در روستاها یا توسط عشایر تولید می‌شود.

پرویز بستانچی روز چهار شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اینک ۳۸ واحد گاوداری صنعتی با ۲۱ هزار و ۹۲۵ راس دام، ۱۲۲ هزار و ۷۸۰ کیلوگرم شیر تولیدی آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده اند.  

وی با بیان اینکه دامداری صنعتی در استان بسیار چشمگیر نیست، گفت: با توجه به اینکه عمده شیر تولیدی استان از گاورداریها است، توسعه آنها نیز برای یکسال آینده مورد توجه است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش ۱۰ هزار راسی گاوداری مولد و شیری در شمال آذربایجان غربی، گفت: مقرر شده تا ۲ گاوداری هر کدام به تعداد پنج هزار راس در شهرستان سلماس و پلدشت در شمال استان راه اندازی شود که در حال حاضر واحد پلدشت با دو هزار راسی آماده تولید است.

بستانچی با بیان اینکه سرانه مصرف شیر در استان ۱۱۰ کیلوگرم است، گفت: آذربایجان غربی در زمینه تولید شیر و تعداد واحدهای تولیدی رتبه هشتم کشوری را به خود اختصاص داده است.  

وی تعداد دام سبک در آذربایجان غربی را سه میلیون و ۸۶۳ هزار و ۱۵۹ راس و جمعیت دام سنگین استان را ۴۶۴ هزار و ۷۳۱ راس بیان کرد و گفت: نیاز استان به شیر سالانه حدود ۳۶۱ هزار تن است.

وی گفت: با توجه به شرایط موجود، ایجاد گاوداری‌های صنعتی با ظرفیت بالا برای تولید شیر با کیفیت یکی از سیاست‌های مهم معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان است.  

آذربایجان‌غربی هم‌اینک رتبه هشتم کشور در تولید شیر خام را به خود اختصاص داده‌ و به دلیل داشتن شرایط جغرافیایی خاص همواره جزو قطب‌های مهم تولید شیر خام در کشور بوده است.

از کل تولیدات کشاورزی استان به ترتیب چهار میلیون  و ۶۰۰ هزار تن تولیدات زراعی،  یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولیدات باغی،  ۵۸۰ هزار تن تولیدات دامی و ۱۶ هزار تن تولیدات شیلاتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha