معرفی الگوهای موفق گردشگری در نمایشگاه تهران

تهران - ایرنا- معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با تغییر رویکرد برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران و صنایع وابسته به صورت تخصصی، در صدد معرفی الگوهای موفق کسب و کارهای گردشگری و ایجاد جریان‌سازی در این حوزه هستیم.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی علی‌اصغر شالبافیان در نشست شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران که قرار است از تاریخ ۹ تا ۱۲ بهمن ماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان تهران برگزار شود؛ گفت: در تلاش هستیم با جهت‌دهی به این رویداد و حرکت آن به سوی تخصصی شدن امکان بهره‌مندی بیشتر فعالان گردشگری را فراهم آوریم و با معرفی الگوهای موفق کسب وکارهای گردشگری، سبب ایجاد جریان‌سازی مثبت و سازنده در این حوزه شویم.
وی افزود: برای فراهم آوردن بستر لازم، تخصصی شدن نمایشگاه گردشگری پیش رو نیاز است تا وارد موضوع محتوایی شویم؛ یعنی باید بررسی شود که تناسب افرادی که در این رویداد حضور می‌یابند چقدر با اهداف نمایشگاه هماهنگ است. شاید این رویکرد منتهی به حضور جمعی محدودتر و کاهش متراژ فضای نمایشگاه شود؛ اما این دیدگاه گامی به سوی کیفی‌سازی یک نمایشگاه تخصصی خواهد بود. 
شالبافیان ادامه داد: با توجه به اینکه نمایشگاه گردشگری تهران طبق سال‌های  گذشته بسیار مورد استقبال عمومی قرار گرفته است و از طرفی نیاز است بستر و فرصت ارتباط دو سویه میان بخش خصوصی نیز برقرار شود؛ پیشنهاد تقسیم ایام برگزاری این رویداد به دو بخش تخصصی و عمومی در دست بررسی قرار دارد تا تداخلی در نحوه این ارتباط ایجاد نشود.
معاون گردشگری با بیان اینکه رویداد پیش رو بهترین فرصت را برای یادگیری و آگاهی از وضع موجود، چالش‌ها و نیازهای حوزه گردشگری فراهم می‌آورد؛ اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین معیار ما برای ارزیابی تاثیرگذاری این نمایشگاه این است که این برنامه چقدر می‌تواند راهنما و مفید باشد و چقدر امکان تاثیرگذاری در جامعه مخاطب را خواهد داشت؛ از این رو نیاز است از فرصت گفتگو با فعالان گردشگری، سرمایه‌گذاران و به طور کل صاحبان کسب و کارهای این حوزه بهره ببریم.
شالبافیان با اشاره به اینکه ساختار نمایشگاه پیش رو باید به گونه‌ای باشد که افراد بازدیدکننده از جامعه تخصصی این حوزه در جریان کامل صنعت گردشگری قرار بگیرند؛ تاکید کرد: دریافت کامل از وضعیت گردشگری کشور تنها با حضور جامعه تخصصی، فعالان گردشگری، صاحبان کسب و کارها و نیز ادارات کل استانی محقق می‌شود. در واقع این رویداد باید به نوعی مرکز ملاقات، مذاکره و توسعه کسب و کار فعالان و ذینفعان بخش خصوصی باشد تا انعکاس دقیقی از جریانات موجود را نمایان کند.
وی همچنین نسبت به حضور قوی صنایع وابسته در نمایشگاه گردشگری تهران تاکید کرد و با اشاره به نقش و اهمیت این بخش در تقویت ساختار صنعت گردشگری کشور آن را یکی از بخش‌های مغفول مانده خواند.  
معاون گردشگری در پایان تهیه دستورالعمل حضور شرکت‌کنندگان در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران را الزامی خواند و گفت: این اقدام سبب حضور ضابطه‌مند و برگزاری نمایشگاه به صورت نظام‌مند می‌شود و در تنظیم این رویداد به سوی تخصصی شدن تاثیرگذار است.
همچنین در این نشست جمعی از فعالان گردشگری، روسا و نمایندگان تشکل‌های تخصصی و نیز مجری برگزاری نمایشگاه هر یک ضمن ایراد نظرات خود به آسیب‌شناسی برگزاری این رویداد طی سنوات گذشته پرداختند. بهینه‌سازی فضای آموزش و ارتقای سطح برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه نمایشگاه، ارتقای وضعیت اطلاع‌رسانی و برندسازی، فراهم آوردن زمینه ارتباط بخش خصوصی در نشست‌های B to B با مساعد کردن فضای گفتگو، در نظر گرفتن جوایز انگیزشی، ایجاد وجه کاربردی به نمایشگاه، استفاده از ظرفیت اکسپو دبی برای معرفی و اطلاع‌رسانی این رویداد بخشی از نظرات و پیشنهادات جمع حاضر بود.    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha