کشت قراردادی گندم در ۵۵ هزار هکتار اراضی گلستان آغاز شد

گرگان- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: کشت قراردادی گندم هفته جاری در ۵۵ هزار هکتار از اراضی این استان به صورت آزمایشی آغاز شده است.

محمدرضا عباسی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: گندمکاران گلستانی می توانند برای انعقاد قرارداد با مراکز خدمات جهادکشاورزی در شهرستان های استان مراجعه و از خدمات آن استفاده کنند.
وی افزایش بهره وری از منابع آب و خاک، تولید برنامه‌ای کشت، ایجاد ثبات و پایداری تولید، افزایش کیفیت محصول، کاهش هزینه‌های عملیات تولید و بازار گندم، رعایت الگوی کشت را از جمله اهداف این طرح برشمرد و اظهارداشت: اجرای این طرح فرصت استثنایی برای گندمکاران استان است تا دغدغه تامین نقدینگی آن ها برای کود موردنیاز و بیمه در آغاز کشت رفع شود.
به گفته وی در این طرح شرکت بازرگانی دولتی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی به ازای هر هکتار بین ۴۰ تا ۳۵ میلیون ریال، کود موردنیاز و پوشش بیمه ای برای کشاورز طرف قرارداد تامین می کند و دریافت این هزینه کرد از محل محصول تحویلی به دولت، کسر خواهد شد.

کشت قراردادی گندم در ۵۵ هزار هکتار اراضی گلستان آغاز شد

عباسی، افزایش عملکرد محصول در واحد سطح را از دیگر مزایای اجرای طرح کشت قراردادی گندم ذکر و اضافه کرد: مطابق تحقیق سازمان خوار و بار جهانی، در صورت کود پاشی متعادل در مزرعه زیر کشت، کاهش آفات و بیماری ها و خسارت سرما و تنش خشکی در شرایط برابر ۲۰ درصد و افزایش عملکرد در واحد سطح  بین ۵۵ تا ۳۵ درصد در پی دارد که اجرای طرح مزبور، شرایط را برای دستیابی به این مهم و رونق تولید در استان فراهم می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان گفت: تاکنون در سطح ۱۰ هزار هکتار در اراضی واقع در مناطق کوهستانی و دشت، گندم کشت شده است و سهمیه
تخصیص یافته امسال برای استان گلستان  ۳۶۸ هزار هکتار است.
مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان به ایرنا گفت: تا ۱۴ آبان ماه ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان آماده کشت گندم شده است.
مطابق تقویم زراعی، مناسبت‌ترین زمان کشت گندم در استان گلستان از نیمه دوم آبان ماه به مدت یک ماه در اراضی دیم و از اول تا ۳۰ آذر در زمین‌های آبی است.
گلستان با وجود ۶۴۰  هزار هکتار اراضی قابل کشت محصولات کشاورزی، از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و ضمن اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.
گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.
این استان شمالی در شرایط عادی سالانه با تولید ۱.۴ میلیون تن گندم از استان‌های برتر کشور در تولید این محصول راهبردی به‌شمار می‌رود که مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.
اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha