به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، بیژن عبداللهی در پنجمین وبینار از سلسله وبینارهای تخصصی «چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاقمدار» به شکل برخط با موضوعات «اخلاق آموزش و تعیین جایگاه آن در آییننامه رتبهبندی دانشگاهها و آسیبشناسی اخلاقی راهنمایی پایاننامهها» گفت: رتبهبندیهای مختلفی در سطح ملی و به ویژه بینالمللی وجود دارد که هر یک از آنها دارای شاخصهایی هستند. از جمله مهمترین شاخصهایی که در رتبهبندی دانشگاهها قرار دارد اخلاق است که متاسفانه توجه مناسبی نسبت به آن وجود ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در زمینه اخلاقی کردن دانشگاهها باید به هدایت آموزشی و مسایل مرتبط با آن و انوع اخلاق از جمله اخلاق تبادلی و اخلاق تحولی توجه کرد که میتواند در رساندن نظام آموزش عالی به اهداف متعالیاش بسیار راهگشا باشد.
در ادامه، سعیده تقیزاده، مدرس دانشگاه تهران هم افزود: اخلاق آموزش و نظامنامه اخلاق آموزش از جمله مهمترین گامها در جهت تعالی نظام آموزشی کشور محسوب میشوند که به همت معاونت آموزشی وزارت علوم، انجمن علمی اخلاق کاربردی و خانواده بزرگ آموزش عالی کشور رونمایی شد.
وی ادامه داد: اکنون باید دید که ضرورت، اهداف و کارکردهای اخلاق آموزش چیست؟ و مراحل تدوین نظامنامه اخلاق آموزش و اجراییسازی و نهادینه سازی آن به چه صورت خواهد بود. همچنین تعیین جایگاه اخلاق آموزش در آییننامه رتبهبندی دانشگاهها در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است که با تمهیدات در نظرگرفته شده قرار است بر مبنای نظامنامه اخلاق آموزش در رتبهبندی دانشگاهها لحاظ شود. البته بستههای سیاستی متفاوتی در این زمینه میتوان مطرح کرد که نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.
همچنین، علیرضا آل بویه عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پیشرفت همه جانبه یک کشور در زمینه اقتصاد، فرهنگ، رفاه، امنیت اجتماعی و غیره در گرو پژوهش است. به دلیل اهمیت پژوهش برای فراغت از تحصیل در مقطع ارشد و دکتری نوشتن پایاننامه و رساله در آموزش عالی الزامی شده است. سالانه منابع انسانی و مالی بسیاری صرف تدوین پایاننامه و رساله میشود.
وی با طرح سوالی مبنی بر آیا صرف کردن این همه منابع مالی و انسانی بخشی از مشکلات جامعه را برطرف کرده است یا اینکه خود تدوین پایاننامه مشکل و مصیبتی شده و بر مشکلات و مصیبتها افزوده است، گفت: مروری اجمالی بر خروجی آنها دستکم در قالب کتاب و مقاله علمی پژوهشی پیام خوبی مخابره نمیکند. علل و عوامل متعددی دست به دست هم داده و موجب این مشکل شده است. از این رو آسیبشناسی ناکارآمدی پایان نامهنویسی از جمله آسیبهای اخلاقی ضروری به نظر میرسد.
آلبویه با اشاره به اینکه در آسیبشناسی، پایاننامهها مؤلفههای متعددی باید بررسی شوند، افزود: این مولفهها عبارتند از: ۱. قوانین و مقررات پژوهشی و سیاستگذاریهای ناظر به تدوین پایانهنامه، ۲. مراحل تصویب عنوان پایاننامه و نقش کادر اداری مراکز آموزشی، ۳. اساتید راهنما و مشاور، ۴. خود دانشجو. متأسفانه هریک از این مؤلفههای دچار آسیبهایی هستند که در این جلسه تنها به برخی از آسیبهای اخلاقی ناظر به اساتید راهنما پرداخته میشود.
سلسله وبینارهای چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاقمدار از ۲۸ مهرماه آغاز شد و هر هفته چهارشنبهها ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ تا ۱۷ آذرماه ادامه خواهد داشت، در این سلسله وبینارها بهروزترین و مهمترین مسائل اخلاقی آموزش عالی کشور بیان میشود.
حضور برای عموم علاقهمندان آزاد است و مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه همایش (https://ethics.ut.ac.ir) تا ۳۰ آبانماه تمدید شده است. اختتامیه همایش نیز ۲۲ آذرماه برگزار خواهد شد.
سلسله وبینارهای تخصصی و اختتامیه چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار تحت پوشش خبری رادیو معارف قرار دارند و علاقه مندان از طریق رادیو معارف میتوانند برنامههای همایش را دنبال کنند.
نظر شما