۳۳ درصد روستاهای چهارمحال و بختیاری دارای سیستم آتش‌نشانی است

شهرکرد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: ۳۳ درصد روستاهای استان از سیستم آتش‌نشانی برخوردار است که نسبت به میانگین کشوری که ۳۷ درصد است عقب‌تر هستیم.

مجید نظری روز پنجشنبه در نشست معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تعدادی از دهیاران، بخشداران و فرمانداران این استان افزود: با توجه به اینکه مساحت قابل توجهی از استان را جنگل‌ها و مراتع تشکیل داده و هر سال آتش‌سوزی‌هایی در استان رخ می‌دهد نیاز به گسترش سیستم‌های آتش‌نشانی ضروری است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته اقدامات قابل توجهی در روستاهای استان انجام شده اما با این وجود می‌طلبد به توسعه روستایی بیش از پیش توجه شود.

نظری تصریح کرد: تاکنون ۸۲ درصد راه‌های روستایی استان آسفالت شده است و ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان راه خاکی و شوسه دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین ۵۲ درصد خانه‌های روستایی استان مقاوم‌سازی شده و سه هزار و ۴۴۰ مسکن روستایی محرومین در استان احداث شده است.

نظری از دسترسی ۷۸ درصد از مناطق روستایی استان به آب آشامیدنی لوله‌کشی خبر داد و گفت: همچنین ۹۲ درصد روستاها از نعمت گازکشی برخوردار شده و ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت برق بهره‌مند است.

وی با اشاره به فعالیت ۵۱۳ دهیار در استان، اظهار داشت: ۸۹.۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان دارای دهیاری هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حریم رودخانه برخی از روستاهای این استان را با چالش روبرو کرده است، افزود: با توجه به تعیین رودخانه نیمی از روستاهای استان در حریم رودخانه‌ها قرار گرفته و اجازه ساخت و ساز به ساکنان داده نمی‌شود که می‌طلبد در خصوص رفع این مشکل تدبیری اندیشید.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به تدوین سند توسعه روستایی برای ۳۷۵ روستای این استان، اظهار داشت: این سند در سال ۹۸ به عنوان اولین استان در کشور تدوین شد و هر یک از این روستاها سند توسعه مخصوص به خود را دارد.

ملک‌محمد محمودیان از شناسایی مناطق اولویت‌دار بوم‌گردی در استان نیز خبر داد و افزود: این طرح نهایی شده است و در سالجاری نیز طرح پژوهشی در حوزه پسماند در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه گروه امداد و نجات در ۱۳۲ روستای این استان تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در تعداد زیادی از روستاهای استان نیز خانه‌های هلال تشکیل و تجهیز شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اتصال یک سوم دهیاری استان به شبکه دولت، افزود: همچنین تمامی دهیاری‌های استان به نرم‌افزار مالی متصل هستند.

محمودیان تصریح کرد: تاکنون سه میلیون مترمربع آسفالت در روستاهای استان اجرا شده است.

وی، نبود برنامه واحد مدیریت پسماند را از مهمترین مشکلات حوزه دهیاری برشمرد و گفت: در مناطق کوهستانی نیاز به برنامه نقطه‌ای در دفع پسماندها وجود دارد و مکان‌یابی باید به شکل استانهای شمالی انجام گیرد.

محمودیان توانمندسازی و آموزش دهیاران را از دیگر ضرورت‌های این حوزه برشمرد و افزود:امید می‌رود در تدوین طرح‌های هادی دهیاران نیز امکان اظهارنظر و رای داشته باشند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان، ۲۶ بخش، ۵۲ دهستان، ۴۳ شهر و ۸۰۰ روستای دارای سکنه و ۵۱۳ دهیار است.

در این نشست تعدادی از دهیاران، فرمانداران و بخشداران به بیان مشکلات و چالش‌های حوزه دهیاری اشاره کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha