۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84548660
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اسکله غیرمجاز تالاب بین المللی زریوار تخریب شد

۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبر: 84548660
اسکله غیرمجاز تالاب بین المللی زریوار تخریب شد

سنندج- ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان از قلع و قمع اسکله غیر مجاز تالاب بین المللی زریوار خبر داد و گفت: این اسکله غیرمجاز با حضور قاضی پرونده و یگان حفاظت محیط زیست مریوان تخریب شد.

 فریبا رضائی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اسکله در سال‌های گذشته و بدون مجوز در تالاب زریوار ایجاد شده بود که با تلاش و پیگیری های مداوم حفاظت محیط زیست استان و شهرستان مریوان با حکم قضایی تخریب شد.

وی اضافه کرد: این اسکله غیرمجاز که سالیان متمادی موجب بد منظر شدن نمای طبیعی تالاب زریوار، آلودگی آب توسط قایق های موتوری و بی نظمی در فضای گردشگری تالاب شده بود با حضور قاضی پرونده، پرسنل و یگان حفاظت محیط زیست مریوان؛ عوامل اجرایی شهرداری، اداره برق شهرستان و همکاری نیروی انتظامی تخریب و  پاکسازی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تدوین برنامه قایقرانی را از دیگر اقدامات مهم بر روی تالاب زریوار برشمرد و افزود: ۲ اسکله دیگر قایقرانی تالاب دارای مجوز هستند اما  باید بر اساس مصوبات و دستورالعمل های ابلاغی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در قالب یک اسکله واحد با مجوز و نظارت حفاظت محیط زیست و دستورالعمل های آن اقدام به فعالیت کنند. 

رضائی یادآور شد: تفاوت مدیریت چند سال اخیر زریوار با سنوات گذشته این است که در گذشته مدیریت بر اساس وضعیت موجود صورت می گرفت و برنامه ای منسجم نداشت، اما اکنون برنامه مدیریت جامع زریوار تدوین و تصویب شده و به ذی نفعان ابلاغ شده است و مخالفت با تقاضاهای غیرمنطقی و مخرب اکولوژیکی زریوار در چند سال اخیر، گواه حسن نظارت محیط زیست در این حوزه است.

به گزارش ایرنا، دریاچه بین المللی زریبار مریوان دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه‌های غیربومی این دریاچه است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۲۰کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha