به گزارش روز دوشنبه ایرنا، میزبانی گلاسکوی اسکاتلند از سران مدعو اجلاس آبوهوایی به پایان رسید اما مطالبه شهروندان سراسر جهان از دولتها برای اقدامات بیشتر و قاطعتر فراتر از سخنرانیهای پرطمطراق به پایان نخواهد رسید. مسئولیتی که نه فقط از جانب بشر امروز که از جانب نسل و یا نسلهای آینده بر دوش رهبران و مدیران حاضر سنگینی خواهد کرد.
برنامه ریزیها برای راهاندازی و اجرای مناطق کم انتشار آلودگی هوا (Low Emission Zone) یکی از طرحهایی است که در چارچوب قوانین تغییرات اقلیمی از مدتها قبل در کشورهای اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گرفته است. اسپانیا یکی از کشورهایی است که در راستای اجرای تعهدات خود در مقابل تغییرات اقلیمی از ورود این طرح به فاز عملیاتی از سال ۲۰۲۳ خبر داده است.
مناطق کم انتشار مناطق جغرافیایی هستند که با هدف بهبود کیفیت هوا ایجاد میشوند. برای رسیدن به این هدف، خودروهای با آلایندگی بالا و غیر استاندارد از تردد در این مناطق منع می شوند و دسترسی وسایل نقلیه به آنها بر اساس میزان انتشار آلودگی شان تعریف و محدود می گردد و برای این مناطق استانداردهای خاصی در نظر گرفته می شود.
از نظر تاریخی این مناطق ابتدا در سال ۱۹۹۶ در شهر استکهلم سوئد معرفی شدند، در حال حاضر حدود ۲۲۵ منطقه کم انتشار در ۱۱ کشور عضو اتحادیه اروپا شامل کشورهای آلمان، دانمارک، سوئد، ایتالیا، هلند، مجارستان، اتریش، بلژیک، انگلستان، نروژ و سوئیس وجود دارد.
هر کس آلوده میکند، هزینهاش را بپردازد
به گزارش روزنامه لا وانگواردیا، «وزارت انتقال اکولوژیک» اسپانیا (وزارت محیط زیست سابق) با انتشار فهرستی از دستورالعملها اعلام کرد شهرداریها در ۱۴۹ شهر با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت موظف هستند از سال ۲۰۲۳ میلادی، قوانین مربوط به مناطق کم انتشار را به اجرا درآوردند.
این وزارتخانه به عنوان راهنمای طراحی این مناطق، سندی را در اختیار مقامات ایالتی سراسر اسپانیا قرار داده است و شهرداریها نیز میبایست برنامههای عملی خود برای بهبود کیفیت هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ارائه دهند.
عوارض شهری از جمله ابزاری است که دولت اسپانیا به منظور جلوگیری از ورود وسایل نقلیه شخصی به مناطق آلوده یا شلوغ، کاهش حجم ترافیک و ایجاد درآمد در جهت تقویت روند انتقال زیستمحیطی اعمال میکند.
به گفته «ایسمائِل آسنار» مدیر کل کیفیت و ارزیابی محیط زیست وزارت انتقال اکولوژیک اسپانیا، تدابیر شهرداریها از منظر کیفیت هوا باید بسیار سختگیرانهتر از دستورالعملهای سایر کشورهای اروپا و در تطابق بیشتر با اصول سازمان جهانی بهداشت باشد.
اسپانیا در حالی حرکت به سمت کاهش استفاده از خودورو و مبارزه به آلودگی هوا را در اولویتهای خود قرار داده است که خبرگزاری افه پیشتر در گزارشی نوشت: آلودگی حاصل از سوزاندن سوختهای فسیلی باعث مرگومیر زودرس سالانه حدود ۴۵ هزار نفر در اسپانیا میشود که ۳۰ درصد این آمار در کلانشهرهای مادرید و بارسلونا اتفاق میافتد.
به گزارش خبرگزاری افه، دولت اسپانیا دو میلیارد و ۹۱۶ میلیون یورو برای ایجاد این مناطق کم آلاینده اختصاص خواهد داد که این رقم تقریبا نیمی (۴۴ درصد) از سرمایهگذاری برنامهریزی شده دولت در گذار به تحرک پایدار در محیطهای شهری محسوب میشود.
بر اساس سند منتشر شده دولت اسپانیا، مجموع بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح بالغ بر شش میلیارد و ۵۳۶ میلیون یورو است که دو میلیارد آن صرف نصب تاسیسات شارژ برقی و خرید خودروهای الکتریکی و یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون یورو دیگر برای تقویت و بهبود خدمات حملونقل همچون ایستگاهها، جاده و خیابانها و سیستمهای اطلاعاتی هزینه خواهد شد.
هزاران اسپانیایی طبق "قانون تغییرات آبوهوایی" باید قبل از سال ۲۰۲۳ خودرو خود را تغییر دهند
به گزارش نشریه آبث، با اجرای محدودیتهای تردد برای وسایل نقلیه آلاینده در شهرهای با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت، هزاران اسپانیایی (بیش از ۵۳ درصد جمعیت اسپانیا) تا سال ۲۰۲۳ به سمت تعویض وسایل نقلیه خود سوق داده خواهند شد.
به این ترتیب همزمان با حمایت دولت اسپانیا در استقرار و تقویت زیرساختهای شارژ برقی برای تسهیل تردد خودروهای الکتریکی، ناوگان حملونقل به وسایل نقلیه با سطح آلایندگی صفر و یا پایین و خودروهای برقی تبدیل خواهد شد.
دولت اسپانیا در راستای تدابیر زیستمحیطی و با هدف طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۳ میلادی، چهار میلیارد و ۲۹۵ میلیون یورو در صنعت خودروسازی این کشور بودجه تزریق خواهد کرد.
به نوشته ال پائیس، بر اساس برآوردهای انجام شده، تقویت تولید خودروهای برقی علاوه بر ایجاد بین ۶۸ هزار تا ۱۴۱ هزار فرصت شغلی، بین ۱۰ تا ۱۷ میلیارد یورو در تولید ناخالص داخلی اسپانیا تاثیرگذار خواهد بود.
بر اساس آمار ارائه شده فروش وسایل نقلیه برقی، هیبریدی و گازی در اسپانیا در ماه ژوئن سال جاری میلادی (خرداد- تیر) در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰، شاهد افزایش ۱۲۶.۸ درصدی بوده است. به این ترتیب در این بازه زمانی ۳۵ هزار و ۴۱۳ خودرو فروش رفته است.
همچنین بازار خودروهای ۱۰۰ درصد الکتریکی با افزایش فروش ۲۲۶.۸ درصدی، بالاترین رشد فروش در ماه ژوئن را تجربه کرده است.
براساس برنامهریزی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۳۰ میلیون خودرو برقی در اروپا تردد خواهد کرد اما تا سال ۲۰۵۰ تقریبا همه خودروها اعماز وانت، اتوبوس و وسایل نقلیه سنگین برقی و بدون انتشار گازهای آلاینده خواهند شد.
اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی است که در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۱۹۹۰، به میزان ۲۳ درصد، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد. به این ترتیب توقف فروش وسایل نقلیه با موتور احتراقی، دیزلی یا بنزینی برای اهداف غیرتجاری، تجهیز پمپ بنزینها و ساختمانهای با ظرفیت بیش از ۲۰ محل پارک خودرو به ایستگاههای شارژ برقی به منظور توسعه موتورهای الکتریکی از اهداف اسپانیا در این طرح مقابله با تغییرات آبوهوایی است.
نظر شما