فرماندار گناباد: باید از بازگشایی مدارس فاقد تب سنج جلوگیری شود

گناباد-ایرنا- فرماندار گناباد گفت: باید از بازگشایی آن تعداد از مدارس این شهرستان که تب سنج برای معاینه دانش آموزان در ابتدای ورود به مدرسه تهیه نکرده اند به صورت جدی جلوگیری شود.

حامد قربانی یکشنبه شب در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در گناباد با انتقاد از آموزش و پرورش این شهرستان برای اجرا نشدن مصوبه ستاد کرونا ۲ هفته گذشته مبنی لزوم تهیه تب سنج در مدارس برای معاینه دانش آموزان در ابتدای ورود به این مکانها گفت: سلامت عموم  جامعه و دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار و مهمترین دغدغه ماست و باید از هر گونه کوتاهی که این مساله را به مخاطره بیندازد پرهیز کرد.

وی ادامه داد: بنابر مصوبه ۲ هفته گذشته ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در گناباد بازگشایی مدارس منوط به برخورداری آنها از دستگاه تب سنج است و باید دانش آموزان در ابتدای ورود به مدرسه معاینه شوند و از ورود محصلان و معلمان دارای علایم بیماری جلوگیری شود ولی این مصوبه توسط آموزش و پرورش اجرا نشد.

فرماندار گناباد با اشاره به بازگشایی حضوری مدارس از ابتدای آذرماه تاکید کرد: آموزش و پرورش و شوراهای مدارس این شهرستان باید در سریعترین زمان ممکن نسبت به تهیه دستگاه تب سنج اقدام کنند.

قربانی با اشاره به ابتلای ۱۴۰ نفر از دانش آموزان گنابادی به بیماری کرونا از ابتدای سال تحصیلی جاری گفت: در تامین سلامت عمومی جامعه با هیچ کسی تعارف نداریم و همه موظف به رعایت  موازین بهداشتی و مسایل پیشگیرانه و رعایت پروتکلهای بهداشتی هستند و این مساله در مدارس از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: بازگشایی مدارس نیز بر نگرانی جامعه و خانواده ها نسبت به افزایش شیوع این ویروس افزوده است و آموزش و پرورش و مدیران و دست اندرکاران مدارس باید با رعایت موازین قانونی اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، بر روند رعایت دستورالعمل های بهداشتی و رعایت پروتکل ها نظارت جدی داشته باشند.

او با انتقاد از تعداد زیاد دانش آموزان در برخی کلاسهای مدارس تصریح کرد: کلاسها حداکثر باید با ۱۵ دانش آموز دایر شود و دانش آموزان هم با رعایت فاصله اجتماعی ۱.۵ متری در کلاس حضور یابند.

وی تصریح کرد: اگر کوتاهی برخی افراد در رعایت مسایل پیشگیرانه در مدارس منجر به بروز سونامی و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در بین دانش آموزان  شود مسوولان ذیربط باید پاسخگو باشند.

قربانی همچنین با انتقاد از رعایت  نکردن موازین پیشگیرانه در جا به جایی مسافران در اتوبوسهای بین شهری گفت: بر اساس مصوبه ستاد کرونا اتوبوسها باید با ۵۰ درصد ظرفیت اقدام به جا به جایی مسافر کنند ولی این مساله رعایت نمی شود و با ظرفیت کامل مسافر جا به جا می کنند که این مساله سلامت عمومی مردم را به مخاطره می اندازد.

وی تاکید کرد: باید با پرهیز از هر گونه شعار زدگی و افزایش نظارت مستمر بر جا به جایی مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری از این مساله جلوگیری کرد.

فرماندار گناباد گفت: فعالیت غرفه داران در جمعه بازار این شهرستان از هفته آینده منوط به برخورداری آنان از کارت واکسن است و باید از حضور افرادی که این کارت را در اختیار نداشته باشند و یا واکسن کرونا دریافت نکرده اند در این محل جلوگیری شود.

وی واکسن گریزی و تمایل نداشتن برخی افراد برای دریافت واکسن کرونا را یادآور شد و گفت: باید با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و از جمله رسانه های ارتباط جمعی نسبت به فرهنگ سازی و ترغیب مردم به دریافت واکسن و رعایت پروتکلهای بهداشتی اقدام کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم با اشاره به برخی اقدامات روانی  علیه تزریق واکسن کرونا در این شهرستان گفت: قطع زنجیره کرونا مستلزم اهتمام عمومی به دریافت واکسن است.

دکتر جواد باذلی گفت: از مجموع بیش از ۱۴۶ هزار و ۹۵۰ دز واکسن تزریق شده کرونا در شهرستانهای گناباد و بجستان ۸۰ هزار و ۵۴۷ دز در مرحله نخست، ۶۴ هزار و ۴۴۳ دز دوم و بقیه در دز سوم تزریق شده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۱ هزار و ۹۳۵ تست کرونا از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در شهرستانهای گناباد و بجستان ۱۶ هزار و ۷۹۹ مورد مثبت بود.

وی گفت: چهار هزار و ۶۴۴ نفر بیمار مبتلا به کرونا در همین مدت از طریق بستری در بیمارستان و ۱۴ هزار و ۱۵۳ نفر به صورت سرپایی و یا در منزل تحت درمان قرار گرفتند.

هم اکنون ۱۳ بیمار کرونایی در بیمارستان بهلول گنابادی بستری هستند و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون جان ۳۵۶  تن را در گناباد و بجستان گرفته است.  

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری  جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha