انتخابات ریاست جمهوری شیلی به دور دوم کشیده شد

تهران- ایرنا- با شمارش ۹۷.۵۲ درصد آراء در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه (۲۱ نوامبر/۳۰ آبان) شیلی، هیچیک از کاندیداها موفق به کسب آراء بالاتر از ۵۰ درصد نشدند و "بوریک" و "کاست" از دو جناح چپ و راستگرای افراطی با بیشترین آراء بدست آمده به دور دوم انتخابات راه یافتند.

به گزارش ایرنا، در جدیدترین اخبار منتشره از نتیجه رقابت کاندیداهای انتخاباتی ریاست جمهوری در شیلی دویچه وله نوشت: با ۹۹.۷۴ درصد آراء شمارش شده، «خوزه آنتونیو کاست» از حزب راستگرای افراطی با کسب حدود ۲۸ درصد آراء بر رقبا پیشی گرفت و به دنبال او «گابریل بوریک» ۳۵ ساله، با اختلاف دو امتیاز در جایگاه بعدی قرار گرفت.

با این وجود، از آنجا که  آراء هر دو کمتر از میزان آراء تعیین کننده بود، انتخابات به دور دوم کشیده شد که در ۱۹ دسامبر آینده (۲۸ آذر) برگزار خواهد شد.

پیش از برگزاری انتخابات نیز نظرسنجی های صورت گرفته پیش بینی کرده بودند هیچیک از کاندیداها موفق به کسب آراء مورد نیاز( ۱+۵۰ درصد آرا) برای پیروزی در دور اول انتخابات نخواهند شد.

این رقابت چالش برانگیز که براساس تحلیل ها و نظرسنجی ها یکی از غیرقابل پیش بینی ترین انتخابات محسوب می شود، درمجموع میان هفت نامزد انتخاباتی که سودای نشستن بر مسند «سباستین پینیرا» رئیس جمهوری فعلی این کشور را برای یک دوره چهارساله (۲۰۲۶-۲۰۲۲) داشتند، برگزار شد.

اگرچه برخی انتظار داشتند که انتخابات یکشنبه رقابتی دوطرفه باشد که در یک طرف آن «سباستین سیشل» نماینده ائتلاف راست میانه باشد، زیرا این ائتلاف در حال حاضر در قدرت است، و در طرف دیگر گابریل بوریک که ائتلاف چپ میانه را نمایندگی می‌کند؛  اما اوج‌گیری دیرهنگام خوزه آنتونیو کاست،  نماینده حزب افراطی جمهوری‌خواه، در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی‌های قبلی را واژگون کرد.

به نظر می‌رسد که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۱ نوامبر شیلی قرار است سه دهه اعتدال سیاسی نسبی در این کشور را به چالش بکشد.

ژنرال «آگوستو پینوشه»  دیکتاتور نظامی شیلی، بیش از سه دهه پیش، از قدرت کناره‌گیری کرد. از آن زمان به بعد، این کشور شاهد نوعی تداوم سیاسی قابل ملاحظه بوده است؛ به نظر می‌رسد که گسست سیاسی، ورای نتیجه انتخابات، بعد از آن نیز ادامه پیدا کند.

انتخابات ریاست جمهوری شیلی به دور دوم کشیده شد

«سباستین پینیرا» رئیس جمهور فعلی این کشور که در اولین ساعات رای گیری، رای خود را به صندوق انداخت مردم را به احترام به نتایج انتخابات فراخواند.

پینیرا طبق قانون اساسی شیلی نمی تواند در انتخابات شرکت کند، چرا که قانون اساسی شیلی تصاحب منصب ریاست جمهوری توسط یک نفر را برای دو دور متوالی ممنوع کرده است.

پینیرا تاجر و سیاستمدار میلیاردر شیلیایی است که از سال ۲۰۱۸ سکاندار شیلی شد. وی همچنین در سال های ۲۰۱۴-۲۰۱۰ نخستین رئیس جمهوری راستگرای شیلی در بیست سال گذشته بود.

از مهرماه گذشته، نمایندگان مخالف در پارلمان شیلی به دنبال افشاگری ها در اسناد پاندورا درباره نقش «سباستین پینیرا» رئیس جمهوری این کشور در معاملات تجاری ساحلی مشکوک، خواستار برکناری وی شده بودند.

انتخابات ریاست جمهوری شیلی به دور دوم کشیده شد

شیلی علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، روز یکشنبه  انتخابات پارلمانی را نیز برای انتخاب ۱۵۵ نماینده مجلس و سناتور برگزار کرد.

مردم شیلی روز یکشنبه (۲۱ نوامبر/۳۰ آبان) همزمان با آماده سازی قانون اساسی جدید این کشور، برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به پای صندوق های رأی رفتند؛ چنین فضایی این انتخابات را به یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات تبدیل کرده است.

درهای مراکز رأی گیری با کمی تاخیر پس از ساعت ۶ غروب بسته شدند. انتظار می رود نتایج نهایی ظرف ساعات آینده اعلام شود.

انتخابات شیلی دو سال پس از انفجار تظاهرات سال ۲۰۱۹ دانشجویان شیلی با بهانه افزایش تعرفه مترو و در واقع علیه نابرابری های اجتماعی و اقتصادی به وقوع می پیوندد. دامنه این اعتراضات که بعدها در سراسر شیلی گسترده شد، نارضایتی مردم این کشور را از تبعیض های اجتماعی و مدل نئولیبرالی نشان داد.

آتش اعتراضات نه تنها سیاست‌های اقتصادی دولت پینیرا را به چالش کشید بلکه به بحرانی اجتماعی بدل شد. بحران اجتماعی که به نوشته خبرگزاری افه اسپانیا، همزمان با آماده سازی پیش‌نویس قانون اساسی جدید و طبق نظرسنجی‌ها هیچگونه شانسی برای پیروزی هفت نامزد حاضر در دور نخست انتخابات باقی نگذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha