کتابداری مصداق ترکیب دانش و مهارت است

شیراز- ایرنا- مدیر کل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با یادآوری کاربردی بودن شغل کتابداری گفت که از معدود رشته‌های علوم انسانی که از طعن واتهام کاربردی نبودن مبراست، کتابداری است زیرا در عرصه اجتماع به کار مردم می‌آید و در واقع آمیزه‌ای از مهارت و دانش است.

به گزارش ایرنا، سید باقر میرعبداللهی، دوشنبه اول آذر ۱۴۰۰ در ارتباط تصویری با برگزارکنندگان آیین روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان فارس در شیراز  این را نیز گفت که بسیاری از رشته های علوم انسانی با این طعن و اتهام روبه رو هستند که با عرصه زیست ارتباط ندارندو کارآمد نیستند اما رشته کتابداری و کتابداران چنین نیستند.

وی ادامه داد:‌ تناسب بین آموخته های دانشگاهی و عرصه عملی کار در کتابخانه از ویژگی های کتابداران است.

میرعبداللهی گفت:‌کتابداران در اجرای سیاست های مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی،همه کاره هستند؛ روز کتابخوان و کتابدار مختص روزهای تقویمی نیست بلکه کتابداری و کتابخوانی ارج و جایگاه در همه ایام سال دارد.

گروه کودک و کتاب های ترجمه شده 

مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین با اشاره به مخاطبان این نهاد در گروه کودک و نوجوان گفت:‌ بیشتر کتاب ها و منابع ارسالی ما مربوط به همین گروه است و کودکان مشتریان خوب کتاب خانه های ما هستند و منابع ترجمه ای برای این سنین زیاد است.

میرعبداللهی اضافه کرد:‌متاسفانه بازار نشر از کتاب های ترجمه ای برای کودکان پر شده است که برخی از نظر ترجمه مشکل دارند و حتی آثار بد و توصیه نشدنی در بین ترجمه ها کم نیست.

وی ادامه داد:‌آشنا نبودن برخی مترجمان با زبان میدا و مقصد، افراد تازه کار در مقوله ترجمه، رعایت نشدن نیاز سنجی و تناسب های فرهنگی از مشکلات ترجمه کتاب برای گروه سنی کودکان است.

مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:‌کتابداران باید در این زمینه توجه داشته باشند و نقش مشاور برای کودکان و نوجوانان در زمینه معرفی کتاب های ترجمه متناسب با سن آنان باشند.

فرصت ها و ترویج کتابخوانی

در این آیین همچنین عبدالرضا قاسم پور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس خواستار استفاده از هر نوع فرصت برای گسترش کتابخوانی شد و پیشنهاد کرد از فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، رسانه ها و حتی صف ها برای تبلیغ کتاب و کتابخوانی بهره گیری شود.

وی همچنین گفت:‌خانواده ها باید به کتاب به عنوان بخشی از مخارج زندگی خود توجه کنند زیرا اتاق بدون کتاب همانند بدن بدون روح است. بزرگ ترین اختراع بشر کتاب بوده و هست و حتی فرهنگ که برخاسته از کتاب است، زیربنای اقتصاد است.

هیچ استنادی به اندازه کتاب، ارزش ندارد

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم شهرستان های کوار،سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت:هیچ چیز حتی  فضای مجازی نمی تواند جای کتاب را  یگیرد و هیچ چیز نمی تواند استنادش به اندازه کتاب باشد.

او ادامه داد:‌حتی در فضای مجازی نیز تا کتاب نباشد نمی توان مطلبی را بیان و به آن استناد کرد.

فصل جدید در خدمات کتابخانه ای

شیوع کرونا به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس شیوه زندگی را تغییر داد و کتابخانه ها نیز فصل جدید در زمینه ارائه خدمات در پیش گرفتند و این تغییر را می توان در بهره گیری بیشتر از فضای مجازی دانست.

روح الله منوچهری بیان کرد:‌از آغاز شیوع کرونا کتابخانه‌ها به صورت فیزیکی و پذیرش حضوری تعطیل شدند اما همین تعطیلی باعث شد همکاران ما ارتباط خود را به صورت مجازی با اعضا حفظ کنند.

وی استفاده از ظرفیت نیکوکاران برای تامین و تجهیز امکانات کتابخانه در فارس را یادآوری کرد و گفت: در یکسال گذشته بیش از ۱۰ میلیاردو ۴۰۰ میلیون تومان از خیرین برای این موارد کمک گرفتیم.

 در این مراسم از ۳۱ برگزیده فعال در حوزه کتابخانه های عمومی شامل کتابداران برتر استان، کتابخانه های نهادی برتر، خدمتگزار برتر، کتابخوانان برتر استان در رده های سنی، خیرین و انجمن های برتر، و فعالیت های برگزیده در فضای مجازی تجلیل شد.
بر این اساس اسماعیل اسماعیلی مسئول کتابخانه آیت الله یحیی انصاری داراب، طاهره رجبی مسئول کتابخانه امام صادق(ع) جهرم، ملیحه رحیمی مسئول کتابخانه گنجینه دانش قیروکارزین، طاهره رضایی زاده مسئول کتابخانه عمومی مژده علیرضایی شیراز، فاطمه نساءحسین زاده مسئول کتابخانه عمومی آبشار اندیشه گراش و فاطمه میرسلیمانی کتابدار کتابخانه عمومی صالحین اقلید کتابداران برگزیده استان در بیست و نهمین دوره هفته کتاب حمهوری اسلامی شناخته شدند.
همچنین در بخش «پیک کتاب» سید صدرالله حسینی کتابدار کتابخانه استاد شهید ممسنی و در بخش «فعالیت شاخص» سمانه رستمی مسئول کتابخانه شهدای علویه روستای علویه جهرم و فریناز تورانی مسئول کتابخانه عمومی بانو صفیه خضری اوز به عنوان کتابداران برتر استان مورد تجلیل قرار گرفتند.
مسعود آبچر از شهرستان قیروکارزین نیز به عنوان خدمتگزار نمونه استان فارس انتخاب و از خدمات وی قدردانی شد.
در این آیین همچنین پنج  کتابخانه نهادی به عنوان کتابخانه های برتر معرفی شدند. کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) شهر ایزدخواست شهرستان آباده، کتابخانه  عمومی دارالفنون روستای اکبرآباد شهرستان کوار، کتابخانه عمومی شهید اسلامی نسب روستای لایزنگان شهرستان داراب، کتابخانه ویژه کودک و نوجوان شهروند شهر فسا و «ابوذر کتکی» روستای کتک  شهرستان ارسنجان برگزیدگان این دوره بودند که از کتابداران این کتابخانه ها قدردانی شد.
همچنین در حوزه فعالیت های مجازی نیز کتابخانه زنده یاد سعید قربانی شهر سورمق شهرستان آباده برگزیده شناخته شد.
در بخش کتابخوانان برتر استان نیز از در رده سنی زیر هفت سال سال از سیدآرتین حسینی عمله عضو کتابخانه حضرت روح الله خرم بید، در رده سنی ۸ تا ۱۲ سال از ساغر فروزان عضو کتابخانه قائمیه لامرد، در رده سنی ۱۳ تا ۱۸ سال از محمد شرفی کتابخانه بهارستان اقلید، در رده سنی ۱۹ تا ۲۹ سال از حبیبه حسینی عضو  کتابخانه غدیر مهر و رده ۳۰ به بالا از پروین دخت ذنوبی عضو کتابخانه مولوی شیراز تجلیل شد.
در ادامه در بخش انجمن های برگزیده کتابخانه های عمومی نیز انجمن شهرستان کازرون به ریاست امیرحسین مرادی زادگان، شهرستان شیراز به ریاست محمدرضا امیری شهرستان سروستان به ریاست محسن پور زارعی و شهرستان قیروکارزین به ریاست علی محمد کریمی برتر شناخته شدند و از فرمانداران این شهرستان ها به دلیل حمایت از حوزه کتابخانه های عمومی قدردانی شد.
عنوان برترین خیرین برگزیده کتابخانه ساز و کتابخانه یار استان فارس نیز امسال به شهرام یزدانی از شیراز،  امین امرایی، محمدرضا معصومی و  بیژن ناصری از مرودشت، امیربیژن عدالت سروستانی از سروستان و محمد فاروق رکنی از اوز تعلق گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha