تئاتر در ۱۰۰ روز نخست وزارت فرهنگ؛ گام‌های اول تا نهم

تهران- ایرنا- سکانداری محمدمهدی اسماعیلی در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی دوم آذر ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۰ روز می‌شود که وی در این بازه زمانی ۱۸ گام مهم و اجرایی را در آسیب‌شناسی و توسعه هنرهای نمایشی برداشته است؛ در این گزارش بر ۹ گام ابتدایی او درنگ می‌کنیم.

سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار و در آن آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری ایران و مسئول کابینه دولت سیزدهم انتخاب شد. مراسم تنفیذ رئیس جمهوری منتخب ۱۲ مرداد و مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ۱۴ مرداد برگزار شد.

بعد از رایزنی اعضای خانه ملت با وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و حضور آنها در کمیسیون‌های تخصصی روند تایید صلاحیت و رای اعتماد به وزرای کابینه سیزدهم از ۳۰ مرداد در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

تئاتر در ۱۰۰ روز نخست وزارت فرهنگ؛ گام‌های اول تا نهم

    

سوم شهریو ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان بررسی صلاحیت و برنامه های وزیران پیشنهادی با ۱۸۱ رای موافق، ۷۷ رای مخالف و ۲۸ رای ممتنع با تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی محمد مهدی اسماعیلی به عنوان چهاردهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت کردند.

در نهایت آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، ۷ شهریور ۱۴۰۰ حکم محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را صادر کرد.

در بخشی از حکم رئیس جمهوری منتخب دولت سیزدهم خطاب به محمدمهدی اسماعیلی آمده بود: جناب آقای دکتر محمدمهدی اسماعیلی، با استناد به اصول هشتادوهفتم و یکصدوسی‌وسوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به رای اعتماد مورخ ۳/۶/۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی جنابعالی را به سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می‌نمایم. امید است با اتکال به خداوند متعال و اهتمام به عدالت محوری، روحیه انقلابی، مردم داری، پاکدستی و فسادستیزی، قانون مداری، مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی و تعامل با هیات محترم وزیران در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور مجدانه بکوشید.

حال با استناد به قرار گرفتن در آستانه ۱۰۰ روزه شدن آغاز به کار دولت سیزدهم و گذر سه ماه از حکم وزارت محمدمهدی اسماعیلی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرور برنامه‌ها، اقدامات و فعالیت‌های او طی این بازه زمانی در حوزه هنرهای نمایشی می‌پردازیم.

وزیری که با توجه به سابقه بیش از دو دهه حضور مستمر در امور فرهنگی کشور و آشنایی با فراز و فرود اقدامات مدیریت کلان در حوزه وزارتی و شاخه‌های متعدد آن، حتی پیش از دریافت رای اعتماد از مجلس اقدامات خود را در حوزه آسیب‌شناسی و ارائه برنامه‌ها در حوزه‌های متعدد و متکثر فرهنگ و هنر آغاز کرد و در این بازه زمانی کوتاه (چند قدم مانده به ۱۰۰ روزه شدن سکانداری‌اش در وزارتخانه) اقدامات منتج به اجرایی شدن را نیز در دستور کار قرار داده است.

برای تمرکز  بیشتر بر اقدامات دکتر اسماعیلی در حوزه‌های متکثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی دو گزارش به بازتاب و درنگ بر ۱۸ گام نخست وی (گام‌های اول تا نهم) در حوزه هنرهای نمایشی تا به لحظه تنظیم این گزارش می‌پردازیم. در ادامه بخش اول این گزارش از خاطر شما می‌گذرد.

تئاتر در ۱۰۰ روز نخست وزارت فرهنگ؛ گام‌های اول تا نهم

نخستین گام تئاتری پیش از سکانداری وزارتخانه به نام تئاتر با یاد علی سلیمانی

ساعت ۵ بامداد روز پنج شنبه (۲۱ مرداد) علی سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که از چندی قبل به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود به سبب این بیماری و به دلیل ایست قلبی در سن ۵۰ سالگی دارفتی را وداع می‌گوید.

محمدمهدی اسماعیلی که در تاریخ یادشده تنها به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نامش در رسانه‌ها آمده بود، فارغ از نتیجه جلسه تایید صلاحیت در خانه ملت به عنوان یک فعال فرهنگی طی پیامی درگذشت علی سلیمانی را تسلیت گفت.

اسماعیلی در پیام خود زنده‌نام سلیمانی را «داغدار محرم خواند» و نوشت: تئاتر، سینما و تلویزیون ایران صبح امروز داغدار علی سلیمانی بازیگر با اخلاق کشورمان شد. کسی که با نقش‌های شیرین و چهره همیشه خندانش در ذهن مردم ما ماندگار شده است. با وجود تمام آن نقش‌ها، شبکه‌های اجتماعی امروز بیش از پیش عشق و علاقه این هنرمند را به حضرت سیدالشهدا (ع) و مناسک محرم را به ما یادآوری کرد. 

همین پیام آن هم پیش از تایید صلاحیت اسماعیلی در قامت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان‌دهنده عزم جدی او در پیگیری وضعیت زندگی و شناخت عمیق او از دغدغه هنرمندان داشت. 

گام دوم؛ بیان برنامه‌ها و بازتاب دغدغه‌ها حوزه تئاتر

مطابق رسم مالوف و سنت معهود وزای پیشنهادی، دکتر اسماعیلی در قامت وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ خورشیدی آسیب‌شناسی، برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های خود را در حوزه‌های مختلف زیرمجموعه وزارتخانه از جمله تئاتر و هنرهای نمایشی طی متنی بلند بالا رسانه‌ای کرد.

اسماعیلی در برنامه کلان ارائه داده خود، هدف گذاری‌های اصلی‌اش را در صورت تایید صلاحیت بر احیای شأن سیاستگذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به فرهنگ فراتر از ساختارهای موجود، حل مسائل و معضلات مدیریت فرهنگی، ایجاد هم افزایی با سایر دستگاه‌های فرهنگی، ارتقای منابع انسانی، حمایت از جبهه فرهنگی انقلاب، بازمهندسی و بازطراحی ساختار وزارتخانه، اقتصاد فرهنگ شامل خودکفایی صنعت چاپ و نشر، تقویت صندوق هنر و تقویت صنایع خلاق فرهنگی، تغییر آرایش رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران و تقویت و ارتقای دیپلماسی فرهنگی ذکر کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم در برنامه ۸۳ صفحه‌ای خود در حوزه آسیب‌شناسی و ارائه برنامه‌ها در شاخه تئاتر بعد از بازتاب ۲۳ بند نگاه آسیب‌شناسانه به این شاخه هنری به بیان برنامه‌های خود برای تعالی، توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر تئاتر در دوران وزارتش پرداخت.

مواردی چون مبهم بودن جایگاه هنر تئاتر در بدنه فرهنگی کشور، عدم توجه لازم به تأثیر سیاست‌های مالی و فرهنگی در حوزه تئاتر، کمبود سالن‌های استاندار نمایشی،  گرانی بلیت و خدمات تئاتری، عدم مشارکت مردمی در عرصه هنرهای نمایشی،  نبود اولویت بندی و نیازسنجی در حوزه‌های آموزش، مخاطب، هنرمند، اثر، مدیر، پژوهش تئاتر، عدم ساماندهی پرورش و تربیت هنرمندان فعال در حوزه هنرهای نمایشی، عدم توجه هنرمندان مجرب و حرفه‌ای به موضوعات دینی، ارزشی و فرهنگی، توجه و تقلید هنرمندان حوزه هنرهای نمایشی به آثار غربی در مقایسه با آثار ایرانی و شرقی و عدم توجه لازم به نمایش‌های سنتی؛ به عنوان مهمترین نگاه آسیب‌شناسه اسماعیلی به حوزه هنرهای نمایشی در برنامه مطرح شده بازتاب داده شده بود.

وی همچنین در حوزه رفع آسیب‌ها، توجه به دغدغه‎‌ها و اولویت‌سنجی برنامه‌ها برای حرکت پُرشتاب تئاتر و خانواده این هنر به سمت توسعه و پیشرفت به مواردی چون توجه به مطالبات اهالی تئاتر و حل مسائل صنفی از طریق خانه تئاتر، فرهنگسازی در راستای فعال سازی ظرفیت تئاتر در کشور بر اساس آمایش سرزمینی و محوریت تئاترهای بومی و محلی در اقصی نقاط کشور به واسطه احداث سالن‌های نمایش تئاتر در سراسر کشور همچنین حمایت از گروه‌های نمایشی شهرستان‌ها، سامان بخشی به جشنواره‌های موضوعی، منطقه‌ای و سراسری تئاتر،  تقویت نهادهای صنفی و خصوصی نمایش، اعطای مجوز و ایجاد ظرفیت رسمی برای تعزیه، شاهنامه خوانی، نقالی و غیره در قالب تشکیل صنف، بهینه سازی ظرفیت نظارت بر محتوا و اجرا در راستای صیانت از فرهنگ ایرانی – اسلامی، هدفمندی ظرفیت تئاتر در حوزه کودک و نوجوان و سیاستگذاری در راستای تقویت و حمایت از گروه‌های نمایش آیینی، مذهبی، سنتی و بومی و مواردی دیگر را ذکر کرده بود.

تاکید اسماعیلی در بیان آسیب‌ها همچنین ارائه راه‌کارها و اولویت‌سنجی در برنامه‌ریزی برای هنر تئاتر نشان‌دهنده عزم جدی او برای اجرایی کردن حرکت انقلابی و جهادی در حوزه فرهنگ و هنر و توسعه عدالت فرهنگی به عنوان کلیدواژه‌های سخنان آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی در سخنان ایام مناظره‌های انتخابی با محوریت دغدغه‌های فرهنگ و هنر بود.

تئاتر در ۱۰۰ روز نخست وزارت فرهنگ؛ گام‌های اول تا نهم

گام سوم؛ تاکید بر حضور همه سلایق در توسعه شاخه‌های فرهنگ و هنر

همزمان با انتشار برنامه‌ها و بیان دغدغه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گروه‌هایی شروع به انتقاد از یک‌سو و جهت‌دار بودن و محدود شدن نگاه کلان در حوزه مدیریتی به مقوله فرهنگ و هنر در کشور شدند. در حالی که شاید تامل در پس تایید صلاحیت و شنیدن نخستین سخنان محمدمهدی اسماعیلی بعد از انتخاب و تایید او به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانست در نگرش و قضاوت منتقدان ایجاد کند.

از آنجا که اسماعیلی پیش از مطرح شدن نامش به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم به عنوان چهره فرهنگی مشغول فعالیت بود و با چنین رویکردهای گاه عجولانه آشنا بود بنا بر شفافیت گذاشت و ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ در نشستی مشترک با اصحاب رسانه بر حضور همه سلایق در توسعه فرهنگ و هنر تاکید کرد.

در آن جلسه که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید، حدود ۳۰ نفر از مدیران ارشد رسانه‌ای از گرایشات مختلف سیاسی حضور داشتند و شرکت کنندگان به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های پیشنهادی خود در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه پرداختند.

اسماعیلی در این نشست یکی از اصلی ترین مشخصه‌های دولت سیزدهم را گفت‌وگو با همه قشرها برای درک متقابل و استفاده از دیدگاه‌های همه برای سیاست گذاری منطبق با منافع و خواست مردم ذکر کرد و گفت: نیاز امروز کشور هم افزایی، همکاری و همدلی حداکثری برای عبور از مشکلات و حل معضلات به ویژه معیشت مردم است.

وی افزود: آنچه به‌عنوان آسیب شناسی شرایط فعلی فرهنگ و هنر در برنامه اینجانب به مجلس ارائه شده، گزارش دستگاه‌های مرتبط بوده و نه دیدگاه اینجانب. لذا در برنامه ارائه شده تلاش کرده‌ایم همه سلایق درکنار هم در توسعه فرهنگ و هنر ایرانی همکار هم باشند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین سعه صدر، تقویت اخلاق و تاکید بر همبستگی ملی در مسیر منافع و امنیت ملی را از مهم‌ترین عناصر لازم برای تقویت و همکاری در راستای توجه به فرهنگ، هنر و رسانه برشمرد.

تاکید بر ضرورت نقدپذیری از جانب دولت و سعه صدر مسئولان، توجه به اقتصاد رسانه، رسیدگی به محدودیت‌های به وجود آمده برای اصحاب فرهنگ و هنر ناشی از ویروس کرونا، ایجاد تعامل سازنده با رسانه‌ها به صورت مستمر در تمام ارکان دولت، نگاه ویژه به افکار عمومی و دغدغه‌های آحاد مردم از جمله محورهای مورد تاکید مدیران رسانه‌ها در نشست با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

تئاتر در ۱۰۰ روز نخست وزارت فرهنگ؛ گام‌های اول تا نهم

گام چهارم؛ شنیدن دغدغه‌ها و مطالبات خانواده تئاتر یک روز بعد از تایید صلاحیت در مقام وزارت

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم بعد از ظهر پنجشنبه (۴ شهریور) تنها یک روز بعد از تایید صلاحیت وارد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. اسماعیلی همان روز با تمام مدیران و فعالان این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد و برخی مدیران ادارات کل معاونت‌های فرهنگی و هنری نیز به دیدار وی رفتند. در این دیدار پاسخگوی پرسش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حوزه‌های تحت مدیریت خود بودند.

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان سکان‌دار مدیریت تئاتر کشور در این دیدار به بیان مهمترین دغدغه‌ها و مطالبات هنرمندان تئاتر که اغلب متمرکز بر حمایت‌های مادی و معنوی نهاد وزارتی از آنها به سبب تعطیلی بیش از یک سال اجراهای نمایشی بود، بود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگو کرد.

تئاتر در ۱۰۰ روز نخست وزارت فرهنگ؛ گام‌های اول تا نهم

گام پنجم؛ اولین روز حضور و نخستین اولویت وزارتخانه؛ رسیدگی به خسارت‌های کرونا بر اصحاب فرهنگ

محمدمهدی اسماعیلی همچنین در حضور در محل وزارتخانه و گفت‌وگو با مدیران وزارتخانه، اولویت اول این نهاد وزارتی را در نخستین ساعات کار رسمی خود رسیدگی به عوارض ناشی از کرونا برای اصحاب فرهنگ دانست.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به اولین اولویت کاری خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اولویت اول ما در دولت در همه حوزه‌ها از جمله حوزه فرهنگ و هنر رسیدگی به عوارض ناشی از کرونا خواهد بود، در ۱۸ ماه گذشته که کشور با فراگیری کرونا روبرو بوده تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور تحت الشعاع قرار گرفته و رو به تعطیلی و نیمه تعطیلی رفته است.

وی ادامه داد: اصحاب فرهنگ و هنر به موجب شیوع کرونا با روزگار سختی روبرو بودند و سعی ما در دولت مردمی این است که از وضعیت فعلی عبور کنیم و بتوانیم سریعاً یک فضای حمایتی و پشتیبانی را ایجاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بحث واکسیناسیون سراسری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را که پیش از این توسط آقای سیدعباس صالحی و همکاران‌شان آغاز شده بود، تکمیل خواهیم کرد و تلاش ما این است با کاهش ابتلا به کرونا، بازگشایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را با حفظ شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشته باشیم، تمام دغدغه ما این است هرچه سریع‌تر فضای فرهنگی و هنری کشور به شرایط عادی باز گردد.

تعطیلی سالن‌های تئاتر و رکود ۱۸ ماهه اجراهای عمومی شرایط سختی را برای خانواده تئاتر به ویژه آن دسته از هنرمندانی که تنها راه امرار معاش خود و خانواده‌شان از طریق اجراهای عمومی بود فراهم ساخته بود. به همین سبب تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم بر تلاش برای کاستن و جبران خسارت‌ها همچنین کوشش برای تسریع روند واکسیناسیون و بازگشایی سالن‌های نمایشی یکی از خبرهای خوشی بود که هنرمندان تئاتر در نخستین روز کار رسمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از زبان او می‌شنیدند.

تئاتر در ۱۰۰ روز نخست وزارت فرهنگ؛ گام‌های اول تا نهم

گام ششم؛ آماده‌سازی بسته حمایتی حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه در اسرع وقت

محمدمهدی اسماعیلی تنها یک روز بعد از اعلام رسیدگی به خسارت‌های کرونا بر اصحاب فرهنگ به عنوان نخستین اولویت وزارتخانه متبوعش در تاریخ ۵ شهریور ماه در نخستین جلسه شورای مدیران بر تسریع روند آماده‌سازی بسته حمایتی حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه برای جبران خسارت‌های کرونا به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه تاکید کرد.

وی در این جلسه با اشاره به برخی خسارت‌های ناشی از کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور و تاکید بر آنکه پس از بررسی‌های همه جانبه و جمع بندی‌های لازم بسته حمایتی آماده و تمهیدات ضروری برای اجرای آن در نظر گرفته می‌شود تصریح کرد: به‌زودی بسته ویژه حمایت از حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه برای جبران خسارت‌های ناشی از این ویروس آماده می‌شود.

تاکید بر آماده‌سازی بسته حمایتی آنهم تنها یک روز بعد از بیان جبران خسارت‌های کرونا بر اهالی فرهنگ و هنر به عنوان الویت نخست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی وزیر برای تمامی اهالی فرهنگ وهنر به ویژه خانواده تئاتر و هنرمندان آن نویدبخش عمل‌گرایی و دوری از شعارزدگی به عنوان یکی از محورهای دولت سیزدهم بود که پیش از آن از زبان رییس‌جمهوری دولت چه در مناظرات، چه در ایام بعد زا آن شنیده بود.

تئاتر در ۱۰۰ روز نخست وزارت فرهنگ؛ گام‌های اول تا نهم

گام هفتم؛ خط بطلان بر ادعای منتقدان مبنی بر تعطیلی خانه تئاتر

آنچنانکه ذکرش رفت بعد از اعلام برنامه‌ها در دو قالب نگاه آسیب‌شناسانه و بازتاب اولویت‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب متنی ۸۳ صفحه‌ای، عده‌ای از خلال متن برنامه‌ها و نوشتار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رفع دغدغه‌های حوزه هنرهای نمایشی چنین استنباط کردند که اسماعیلی با رویکرد یک جانبه در حوزه وزارتخانه قائل به نقش نهادهای صنفی و انجمن‌های هنری در پیشبرد برنامه ‎های خُرد و کلان امور فرهنگ و هنر کشور نیست.

بر همین اساس زمزمه‌هایی اغلب در فضای مجازی مبنی بر عزم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بستن نهادهای صنفی هنری چون خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی به راه افتاد و اینگونه مطرح شد که دولت در امور فرهنگی و هنری ینا دارد تا تمام امور را خود به انجام رساند و در این مسیر تنها یک نهاد یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکه‌دار امور فرهنگ و هنر از سیاستگذاری تا اجرا و نظارت خواهد بود.

با این رویکرد محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنج‌شنبه ۱۱ شهریور با حضور در برنامه شهر فرنگ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مورد چشم‌اندازهای حوزه فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم سخن و به برخی شایعات پاسخ گفت.

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اولین پرسش در مورد مسائل مطرح شده مبنی بر بیگانگی وی با حوزه فرهنگ در برنامه شهرفرنگ گفت: بنده سابقه ۲۳ ساله حضور در فضای فرهنگ و هنر دارم و طبیعتاً با این حوزه بیگانه نیستم و نگاه من اساساً غیر کارشناسی نیست، البته انتقاد و تنوع نگاه افراد به موضوعات را می‌پذیرم و تلاش بنده و همکارانم این است که فضای انبساط حوزه فرهنگ و هنر را تامین کنیم.

وی افزود: خوشبختانه درباره بسته‌های حمایتی، رئیس محترم جمهور هم نظر مساعد داشته و حمایت همه‌جانبه خود را اعلام کرده است. در این بسته حمایتی یک سری کمک‌های بلاعوض و همچنین تسهیلات با سود کم را خواهیم داشت، از این رو کسانی که هنر کارت دارند از این بسته حمایتی بهره خواهند برد و سعی ما بر این است که یک بسته کامل ارائه کنیم.

تئاتر در ۱۰۰ روز نخست وزارت فرهنگ؛ گام‌های اول تا نهم

تعطیلی اصناف و خانه‌های سینما، تئاتر و موسیقی صحت ندارد

وی در مورد رابطه خود با اصناف خانه موسیقی، سینما و تئاتر گفت: در زمان اخذ رای اعتماد با مدیران خانه تئاتر، سینما و موسیقی جلسه گذاشتم و سخنان این تلاشگران عرصه هنر را شنیدم، دقیقاً زمانی که گلایه‌ها از برنامه پیشنهادی ما وجود داشت این جلسه برگزار شد و شائبه‌ها از بین رفت، البته شخصاً تلاش کردم بدون حاشیه از این گلایه‌های به وجود آمده عبور کنم و در عمل به هنرمندان برنامه‌ها را تبیین کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرگونه تعطیلی اصناف و خانه‌های سینما، تئاتر و موسیقی را رد کرد و افزود: ما در برنامه پیشنهادی یک بخش با عنوان گزارش وضعیت موجود و در بخش دیگر برنامه‌های پیشنهادی را داشتیم و آن گزارش وضعیت موجود برای شفاف‌سازی نمایندگان بود تا بدانند در چه وضعیتی قرار داریم و برنامه ما برای آنها چه خواهد بود.

نکته مهم و البته قابل درنگ آن است که بعد از این سخنان تا زمان تنظیم این گزارش حتی منتقدترین منتقدان نیز سخنی درباره بیگانگی محمدمهدی اسماعیلی با فضای فرهنگ و هنر و تلاش او برای بستن نهادها و انجمن‌های صنفی هنری از جمله خانه تناتر را به زبان نیاورده است.  

تئاتر در ۱۰۰ روز نخست وزارت فرهنگ؛ گام‌های اول تا نهم

گام هشتم؛ فراموش نکردن سخنان ابتدایی و دعوت دوباره از اهالی فرهنگ و هنر برای بازسازی ساختار فرهنگی کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها ۱۲ روز بعد از اولین درخواستش برای همفکری و بیان نظر اهالی فرهنگ و هنر برای پیشبرد سریع‌تر اهداف و اولویت‌های کاستن از دغدغه‌های اهل فرهنگ و هنر، بهبود وضعیت کیفی و هنری آنها و همچنین رفع دغدغه‌های معیشتی و مالی هنرمندان، ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ با تاکید بر بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیات دولت سیزدهم با ایشان، مبنی بر اینکه «در مسئله فرهنگ ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد» خواستار ارائه نظر اندیشمندان، اهالی فرهنگ، ادب، هنر، رسانه و مدیران باتجربه عرصه فرهنگ شد.

اسماعیلی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه درخواست کرد نظرات راهبردی و ایده‌های کاربردی خود را در خصوص نقد وضع موجود در موضوعات مختلف و بیان مبانی تحول در ساختار فرهنگی، اصول موازین و محدوده‌های تحول، الزامات و اولویت‌های تحول و بازسازی انقلابی در ساختارها، خروج از وضعیت رهاشدگی و انفعال در حوزه فرهنگ، متناسب‌سازی ساختارهای فرهنگی با پیشران‌های فناوری‌های نرم و ظرفیت‌های جدید فرهنگی، رسانه‌ای و اجتماعی، تسهیل فعالیت‌های فرهنگی و زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت حداکثری عناصر و تشکل‌های مردمی و جهادی در عرصه‌های فرهنگی ارائه دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه خواست تا نظرات و ایده‌های کاربردی خود را به درگاه ir.css@namafar یا به نشانی تهران، میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه دوم، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی ارسال کنند.

این همان فراخوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر مشارکت در یازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور بود که از تاریخ یاد شده پذیرای آرا، نظرات، پیشنهادان و انتقادات خانواده فرهنگ و هنر از جمله اهلی هنر تئاتر کشور بود. اتفاق و رویدادی که از آن تاریخ تا به امروز بنا به اقوال خود اهالی هنر از جمله خانواده تئاتر، هرمندان تلاش کردند از هر طیف، طبقه، ایدئولوژی و دیدگاه فکری آرای خود را برای هر چه به سامان شدن وضعیت فرهنگ و هنر و فعالان این عرصه به گوش مسئولان و دست‌اندرکاران دولت سیزدهم از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانند.

تئاتر در ۱۰۰ روز نخست وزارت فرهنگ؛ گام‌های اول تا نهم

گام نهم؛ تلاش برای عادی سازی فعالیت‌های فرهنگی و هنری

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم و به ویژه آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی تلاش برای تسریع روند واکسیناسیون و گانم برداشتنن به سمت امینی نسبی جامعه و در نهایت بازگشت شرایط کار، تحصیل، تولید و اشتغال به روزهای پیش از فراگیری این ویروس جهانی بود.

امری که با روی کار آمدن دولت سیزدهم نه در حرف که در عمل جنبه عینی و عملیاتی به خود گرفت و در قریب به یک ماه از شروع کار دولت سیزدهم شاهد شکسته شدن روزانه ورود واکسن و تزریق دُزهای اول و دوم آن به افراد بودیم. مساله‌ای که آرام آرام شرایط بازگشت به روزهای پیش از کرونا را بیش از پیش فراهم می‌کرد.

این مساله در حوزه فرهنگ و هنر نیز به عنوان یکی از الویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شد و در کنار تلاش این نهاد وزارتی مبنی بر تزریق واکسن به هنرمندان پیشکسوت، تزریق واکسن به دیگر هنرمندان را برای فراهم کردن هر چه سریع‌تر مسیر بازگشت آنها به کسب و کار تولید آثار هنری‌شان با جذیت و سرعت دنبال شد. به گونه‌ای که در نیمه شهریور (۱۵ شهریور ۱۴۰۰) از زبان محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش این وزارتخانه برای عادی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و هنری رسانه‌ای شد.

محمدمهدی اسماعیلی درباره این مهم ضمن تاکید بر آنکه با واکسیناسیون هنرمندان به دنبال عادی سازی فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستیم یادآور شد: از روند واکسیناسیون اهالی هنر بازدید داشتم، با اقدامات و هماهنگی‌های به عمل آمده این روند بدون هیچ محدودیت سنی این اقدام در حال انجام است تا به زودی شاهد عادی شدن تدریجی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور باشیم.

شاید این سخنان در آن زمان بیشتر ایدئالیستی به نظر می‌آمد، اما عزمِ جزم دولت و تلاش براش فراگیر کردن روند واکسیناسیون به تمامی گروه‌های سنی هنرمندان در فاصله بسیار کوتاهی آن نگاه ایدئالیستی را به واقعتی رئالیستی و باورپذیر بدل کرد. به گونه‌ای که در کمتر از دو هفته و پیش از آغاز پاییز ۱۴۰۰ دستور بازگشایی و از سرگیری فعالیت‌ سالن‌های نمایشی و تئاتری از سوی ستاد مقابله با کرونا و دولت سیزدهم صادر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha