عملیات آبخیزداری ذخیره آب را در هر هکتار ۵۳۰ مترمکعب افزایش می دهد

یزد- ایرنا - مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: نتایج بررسی‌ این نهاد در زمین های شیب‌دار و کوهستانی نشان می دهد، با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار ۵۳۰ مترمکعب و در آبخوان‌ها تا هزار مترمکعب آب قابل استحصال و ذخیره است.

به گزارش ایرنا، هوشنگ جِزی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در یزد افزود: طرح مطالعه تفصیلی و آبخیزداری تاکنون در۳۳ میلیون هکتار زمین های کشور  انجام شده است که ۱۶ میلیون هکتار آن آبخیرداری است و بقیه در دست اجراست.

وی اظهار کرد: در اجرای طرح آبخیزداری در هر هکتار حدود ۲ میلیون تومان بودجه نیاز است که در صورت تامین اعتبار می توان بقیه طرح ها را در کشور اجرا کرد و با اجرای طرح های آبخیزداری از فرسایش ۹ تن خاک در سال جلوگیری و سبب کاهش ۶ تن رسوب می شود. 

جزی افزود: طرح‌های آبخیزداری با هدف حفاظت از آب، خاک و جلوگیری از سیلاب، پیشگیری از بیابان‌ زایی اجرا می‌شود که در کاهش میزان فرسایش خاک و افزایش نفوذ آب در خاک تاثیرگذار است تا منابع آبی برای پایین دست حوضه تامین شود .

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: از محل بودجه محرومیت زدایی در سال جاری ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در هفت استان تخصیص یافت که ۲ شهرستان کم برخوردار استان یزد نیز از این بودجه بهره مند می شود.

عملیات آبخیزداری ذخیره آب را در هر هکتار ۵۳۰ مترمکعب افزایش می دهد

جزی با اشاره با فرونشست زمین در برخی استان ها از جمله فارس ، همدان  و اصفهان آن را فاجعه زیست محیطی نامید و گفت: اگر وقوع این پدیده در دیگر دشت های ایران پیگیری نشود و اقدامی صورت نگیرد منطقه با خطر جدی مواجه و هر اقدامی هم انجام شود، دیگر تاثیر چندانی ندارد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها و مراتع در ادامه به ایستگاه های  معرف و نمایشی حوزه آبخیزداری اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۲ ایستگاه در استان های فارس، خوزستان، همدان، کردستان، گلستان ، سیستان و بلوچستان، هرمزگان ، آذربایجان شرقی، مازندران و یزد به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: برای افتتاح هر ایستگاه یک تا ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار ۲۰ ایستگاه دیگر راه اندازی می شود، امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه ویژه برای ارزیابی ، پایش و اثربخشی طرح های آبخیزداری در نظر گیرد.

جزی ادامه داد: ایستگاه های یادشده در واقع بانک اطلاعاتی برای ارزیابی آثار عملیات آبخیزداری است  و به کارگیری آمار و اطلاعات دقیق و نتایج پروژه حوزه های معرف و نمایشی در اجرای عملیات حوزه های آبخیزداری موثر است.

وی بر این باور است که اجرای پروژه های حفاظت آب و خاک و انتخاب گزینه های مناسب و با صرفه اقتصادی،نیاز به معیارها و شاخص هایی دارد که تنها با داشتن آمار و اطلاعات دقیق امکان پذیراست.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها و مراتع اضافه کرد: این نهاد در راستای وظایف و تعهد قانونی خود مبنی بر حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی و به ویژه نقش موثر و مفید فعالیت های آبخیزداری در حفاظت منابع طبیعی( آب ، خاک و گیاه ) به اجرای پروژه حوزه های معرف و نمایشی در کشور اقدام کرد.

وی افزود: حوزه های معرف و نمایشی وظیفه تولید آمار و اطلاعات از عرصه های منابع طبیعی به خصوص حوزه های آبخیز کشور را برعهده دارد تا بتوان با تکیه برآن به نحوی مطلوب به برنامه ریزی و مدیریت در مباحث مربوط به آب،خاک وگیاه پرداخت.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها و مراتع در سفر ۲ روز  به یزد  همراه  معاون دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک این سازمان و جمعی از مسئولان استان از ایستگاه حوزه « زوجی طاعونه» اشکذر و طرح مرتعداری تلفیقی شتر در ساغند بازدید کرد و با حضور جزی دیروز( دوشنبه) نخستین و مجهزترین مرکز پایش بیابان و سنجش فرسایش بادی و ریزگرد کشور در میبد افتتاح شد.

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار طرح های آبخیزداری به یزد 

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد در این نشست گفت: در چند سال گذشته اقدام های بسیار خوبی در حوزه آبخیزداری  استان انجام شد و اختصاص اعتبار ملی در این زمینه قابل توجه بود.

محمدرضا آخوندی اعتبار اختصاص یافته برای طرح های آبخیزداری استان سال ۱۴۰۰ را ۵۰ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: هم اکنون در ۲۹ حوزه آبخیز این طرح ها در دست اجراست.

وی با بیان اینکه اعتبار استانی در بخش منابع طبیعی و کشاورزی بسیار اندک است و کمتر از ۱۰ درصد تملک و دارایی استان را شامل می شود، تصریح کرد: در ۲ سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی طرح ها و اقدام های بیولوژیکی خوبی در استان اجرا شد.

آخوندی ادامه داد: هم اکنون در منطقه ساغند اردکان در سطح ۷۰۰ هکتار زمین درخت تاغ که باشرایط اقلیم منطقه سازگار است کاشته شد که در این زمینه تاکنون بخش خصوصی ۱۳ میلیارد تومان هزینه کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد در ادامه از راه اندازای مرکز ملی پارک علمی تحقیقاتی بیابان در شهرستان میبد در آینده نزدیک خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha