۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۱۸
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84552056
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹ اثر به جشنواره تئاتر استانی اردبیل راه یافتند

اردبیل- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از راه‌یابی ۹ اثر به مرحله نهایی بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل خبر داد.

به گزارش ایرنا، عبدالله بحرالعلومی روز سه‌شنبه در نشستی خبری در این زمینه گفت: "کاغذ باطله" با نویسندگی نسرین احمدخانی و کارگردانی فرید معتمدی، "دور از دسترس اطفال نگهداری شود" به نویسندگی فرشته فرشاد و کارگردانی حسین پورقلی، "پنجره" به نویسندگی و کارگردانی سیدسعید افخمی از جمله اثرهای حاضر در بخش رقابتی بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استان اردبیل هستند.

وی افزود: "بیتل‌ها" به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی زهرا منصوری، "سندرومی به نام دنیا" به نویسندگی و کارگردانی یونس امانی، " آفتابگردان" به نویسندگی فرزاد فرزانه، "ستاره‌های شط" به نویسندگی و کارگردانی لیلی سلمانی، "سرزمین آسمان" به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی یوسف دادجو و "حرمان" به نویسندگی مهدی حسن‌زاده و کارگردانی اکبر محمدی و محمد رزمی از دیگر اثرهای حاضر در جشنواره هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: ۲۵ اثر در مجموع از سوی گروه‌های مختلف نمایشی به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی اردبیل ارسال شده بود که با لحاظ همه مقتضیات، قوانین و بررسی کیفی آثار در نهایت این ۹ اثر از شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، بیله‌سوار و خلخال برای رقابت در بیست و نهمین دوره جشنواره انتخاب شدند.

وی تاکید کرد: هنرهای نمایشی استان اردبیل از دیرباز از نظر کمی و کیفی و ستاره‌های هنری در سطح ملی و فراملی جایگاه ویژه خود را داشته و دارد؛ بر این اساس گروه‌ها با انتظار ویژه‌ای در جشنواره حضور می‌یابند که در چنین شرایطی انتخاب بهترین‌ها به دلیل نزدیکی رقابت سخت می‌شود.

بحرالعلومی با اشاره به بالا بودن سطح کمی و کیفی آثار ارسالی نسبت به دوره‌های گذشته جشنواره، اضافه کرد: به فراخور شرایط ناگزیر به انتخاب تعداد معدودی از نمایش‌ها بودیم که این امر به معنی پایین بودن سطح سایر آثار نیست و امید می‌رود حداکثر تعداد ممکن جشنواره سراسری تئاتر فجر راه پیدا کند.

وی اظهار کرد: هدف از برگزاری جشنواره‌های این چنینی ایجاد مودت و به وجود آوردن شرایط مناسب‌تر برای اهالی فرهنگ و هنر در راستای تلاش برای ارتقای سطح کیفی آثار است که در همین راستا تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا در سایر نقاط استان اردبیل نیز با توجه به ظرفیت‌ها رویدادی متناسب تعریف و اجرا شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه چنین فعالیت‌هایی امکان رصد و برطرف کردن برخی نارسایی‌ها را نیز مهیا می‌کند، گفت: ۲ رویداد نمایشی از ابتدای سال‌جاری در شهرستان‌های بیله‌سوار و خلخال داشتیم، جشنواره اردبیل سومین مورد است و تا پایان سال رویدادی دیگر نیز در شهرستان مشگین‌شهر خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین جشنواره جامع مرزداران به مناسبت گرامی‌داشت یاد شهدای سوم شهریور ۱۳۲۰ در رشته‌های مختلف هنری به میزبانی بیله‌سوار، جشنواره منطقه‌ای مغان در ماه‌های آتی به میزبانی پارس‌آباد و جشنواره تئاتر طنز شادمانه نیز به میزبانی گرمی برگزار خواهد شد.

۹ اثر به جشنواره تئاتر استانی اردبیل راه یافتند

دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل در ادامه گفت: علاوه بر نمایش منتخب جشنواره مغان و خلخال، ۲۳ اثر ارسالی دیگر بر اساس فراخوان انتشار یافته در ۲ بخش اولی‌ها و مسابقه متقاضی حضور در این دوره از جشنواره بودند که در نهایت با تصمیم هیات داوران ۹ اثر از پنجم تا هفتم آذرماه باهم به رقابت خواهند پرداخت.

جاوید رخشانی افزود: از مجموع آثار منتخب سه اثر از اردبیل، ۲ اثر از پارس‌آباد، ۲ اثر از خلخال، یک اثر نیز از شهرستان‌های مشگین‌شهر و بیله‌سوار برای رقابت در بخش اولی‌ها و آزاد جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور خواهند داشت.

وی بیان کرد: در این دوره از جشنواره نگاه‌ها به شناسایی استعدادهای جدید در کنار آموزش و توانمندسازی نسل جوان است؛ اگرچه در سال‌های اخیر کمتر آموزشگاه‌هایی داشتیم که بتوانند آموزش رسمی ارائه دهند و این خلاء در انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل احساس می‌شد.

دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل اضافه کرد: امید می‌رود با حضور ارزشمند هنرمندان و هنردوستان این محصولات هنری بیش از پیش به سبد فرهنگی خانواده‌ها وارد شود و آن را پربار کند و به نقش تئاتر در کاهش آسیب‌های اجتماعی و اعتلای ارزش‌ها هم توجه بیشتری صورت گیرد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز با اشاره به اینکه در آستانه ۱۰۰ سالگی شکل‌گیری تئاتر به شکل نوین هستیم، اظهار کرد: اگر امروز اردبیل را یکی از قطب‌های مطرح در عرصه هنرهای نمایشی کشور می‌دانیم، این امر مدیون اصحاب هنر و رسانه این استان است.

سعید نوریان، فعالیت‌های زنده‌یاد مجید واحدی‌زاده را در معرفی ظرفیت تئاتر اردبیل در سطح ملی و فراملی یادآور شد و افزود: همین تئاتر با ظرفیت‌های موجودش نقش مهمی در تسکین آلام بشری دارد و نشان دهنده ژرفای تمدن و مدنیت منطقه است.

وی بیان کرد: با توجه به بهبود وضعیت استان اردبیل از نظر شیوع ویروس کرونا از اجراهای عمومی غافل نیستیم و موضوع به جد پیگیری می‌شود، چنان که یکی از شرایط حضور در جشنواره نیز اجرای عمومی بوده است.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با تاکید بر اهمیت آموزش در کنار برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری گفت: نخستین روز بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل به کارگاه آموزشی اختصاص می‌یابد و برای اولین بار به شرکت‌کنندگان در این دوره گواهی معتبری اعطا خواهد شد.

وی با اشاره به چاپ چهار عنوان کتاب از نویسندگان عرصه هنرهای نمایشی استان اردبیل، اضافه کرد: پنجمین کتاب نیز در این دوره با عنوان خط اول پس از پایان جشنواره به چاپ خواهد رسید.

به گفته نوریان، در راستای ترغیب مردم به بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت هنر تئاتر ورود به سالن‌های نمایش بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل برای عموم آزاد و رایگان خواهد بود.

مراسم اختتامیه بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه هفتم آذرماه در محل تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha