تنگناهای مالی دانشگاه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ جبران شود

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تهران گفت: وزارت علوم و نمایندگان مجلس که خود عضو هیات علمی یا دانش‌آموخته دانشگاه هستند، در جریان مشکلات مالی و بودجه‌ای دانشگاه‌ها قرار دارند. بنابراین انتظار داریم در لایحه بودجه ۱۴۰۱، مضیقه‌های مالی دانشگاه‌ها جبران شود.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، سیدمحمد مقیمی در جمع اعضای هیأت علمی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران که در تالار شهید چمران برگزار شد، افزود: اتکای صرف به منابع مالی دولت برای اداره دانشگاه نیز کار درستی نیست. بنابراین لازم است برای افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه از محل تعریف طرح‌های تحقیقاتی کاربردی که ناظر بر حل مسائل و مشکلات جامعه، صنعت و دستگاه‌های اجرایی باشند، برنامه‌ریزی ویژه صورت گیرد.

توسعه جهت‌گیری حمایتی خیرین از آموزش عالی

وی با تاکید بر جلب حمایت و بهره‌گیری از ظرفیت خیرین برای ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه، تصریح کرد: این نگاه که با خیرین نیک‌اندیش تعامل کنیم تا از فعالیت‌های عمرانی‌ حمایت کنند، کافی نیست. امروز خیرین در صورتی می‌توانند منشأ تحول بزرگ‌تر در آموزش عالی کشور باشند که جهت‌گیری حمایتی‌ آنها از آموزش عالی توسعه پیدا کند. یعنی شعبه‌های دیگری هم به مجموعه حمایت‌های خیرین از دانشگاه اضافه شود که حمایت از بحث‌های علمی و دانشمندان و نخبگان جوان از جمله این موارد است.
 

واگذاری اختیارات بیشتر به گروه‌های تخصصی دانشگاه

مقیمی در بخش دیگر سخنانش به تشریح یکی از سیاست‌ها برای چابک‌سازی دانشگاه پرداخت و گفت: وقتی صحبت از کوچک شدن ستاد دانشگاه می‌کنیم، منظور این است که ستاد آن چنان ورودی به حوزه اجرا نداشته باشد و بیشتر به طراحی سیاست‌های دانشگاه و خط‌مشی‌گذاری بپردازد. همچنین اختیارات تا جای ممکن به گروه‌های تخصصی سپرده شود، چون گروه‌ها آشنایی بهتر و بیشتری با ظرفیت‌های خود دارند.

سرپرست دانشگاه تهران از بازتعریف مجدد فرآیندهای دانشگاه در بخش‌های مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی و اداری، به عنوان یکی از الزامات تحقق رویکرد جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی نام برد.
 

 الزامات تحول‌گرایی در دانشگاه

مقیمی همچنین در تشریح نظام ارزیابی مدیریت دانشکدگان و دانشکده‌های دانشگاه تهران، گفت: مصلحت دانشگاه و همچنین عقلانیت ایجاب می‌کند که برای پیگیری رویکرد تحولی در دانشگاه، به دیدگاه ذی‌نفعان مراجعه شود. پرهیز از سلیقه‌گرایی نیز از لوازم ارزیابی‌های مدیریتی موفق است.

رییس دانشگاه تهران، برخورداری از مرجعیت علمی، اخلاق‌مداری، ارزش‌مداری، دارا بودن قدرت و روحیه اجرایی، مردم داری و تواضع را مهمترین مولفه‌ها و ویژگی‌های مدنظر در تعیین مدیران دانشگاه و دانشکده‌ها بیان کرد.

مقیمی با اشاره به نقش و جایگاه دانشکدگان فنی در تحولات اجتماعی و سیاسی ایران، ابراز امیدواری کرد حرکت دانشگاه در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، روز به روز پررنگ‌تر شود و دانشگاه، رسالت خود را در زمینه فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به درستی ایفا کند.

طبق این گزارش، دانشکدگان فنی دانشگاه تهران دارای ۹۸۰۰ دانشجو، ۴۳۰ عضو هیات علمی، ۴۵۰ کارمند، ۱۲ دانشکده، ۳۴۳ آزمایشگاه و ۲۵ انستیتو است.

ناصر سلطانی، رییس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در آغاز دیدار سرپرست دانشگاه با اعضای هیأت علمی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در این مجموعه پرداخت و از طرح احداث مسجد در پردیس شماره ۲، احداث کارخانه نوآوری و همچنین راه‌اندازی مرکز نوآوری دانشکده مهندسی عمران به عنوان برخی پروژه‌های در دست اقدام دانشکدگان فنی نام برد.

وی همچنین افتتاح آکادمی تیراندازی، انعقاد قرارداد همکاری با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تجهیز و نوسازی سلف‌سرویس‌های دانشجویی و نوسازی بوفه‌های دانشجویی را برخی اقدامات در حوزه دانشجویی این دانشکدگان در دو سال اخیر بیان کرد.

در این دیدار صمیمانه، اعضای هیأت علمی دانشکدگان فنی نیز محورهای پیشنهادی خود را برای ارتقای این دانشکدگان و دانشگاه تهران با رئیس دانشگاه در میان گذاشتند. همچنین مقیمی در دیدار جداگانه با کارکنان در جریان دغدغه‌های آنها در حوزه‌های تحول اداری، رفاهی و مدیریت دانشگاهی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha