دانش علمی برای برخورد با تغییرات اقلیمی ضروری است

سنندج- ایرنا - رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استفاده از دانش علمی و ایده های نو برای مقابله با تغییرات اقلیمی نکران کننده ضروری است.

به گزارش ایرنا،  علی سلاجقه روز چهارشنبه در آیین افتتاح دهمین کنفرانس بین‌المللی سامانه‌های سطوح آبگیر باران در دانشگاه کردستان که به صورت آنلاین حضور داشت، اظهار داشت: ایجاد رویکرد نرم، استفاده از دانش علمی و ایده‌های نو برای برخورد با طبیعت ضروری است.

وی شرایط آبی موجود کشور و تغییرات اقلیمی را نگران کننده عنوان کرد و گفت: آلاینده‌های طبیعی و مصنوعی از مهم ترین چالش‌هایی هستند که سلامت انسان و طبیعت را به خطر انداخته‌اند.

رییس سازمان محیط زیست کشور اقدامات صورت گرفته در زمینه مدیریت آب و طبیعت را مناسب دانست و افزود: از جمله اقدامات مناسب می توان به اجرای فاز دوم احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد که یک الگوی مناسب برای نگهداری و احیای دریاچه و تالاب‌های دیگر کشور است.

وی به استفاده از خروجی پایانی این کنفرانس در برنامه‌های آتی سازمان محیط زیست اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری کنفرانس در شرایط کنونی به همت انجمن سطوح آبگیر باران  و دانشگاه کردستان قابل تقدیر است و خروجی آن دستاوردهای خوبی خواهد داشت.

 استفاده از اصول علمی برای مواجهه با کم آبی در کشور باید اعمال شود

 دانش علمی برای برخورد با تغییرات اقلیمی ضروری است

رییس دانشگاه کردستان نیز در این نشست به استفاده از اصول علمی برای مواجهه با کم آبی در کشور تاکید و اظهار داشت: امروزه حوزه آب مساله‌ای حیاتی است و برای مواجهه با کم آبی باید از اصول علمی استفاده کرد.

رحمت صادقی به نقش کلیدی و جایگاه کنفرانس‌ها در سطح جهان اشاره کرد و افزود: ارائه دستاوردها، ارتباط گیری و معرفی پژوهشگران و ایجاد ارتباط میان دانشگاه با جامعه و صنعت و کاربردی کردن پژوهش، از اهداف اصلی برگزاری کنفرانس‌ها است.

وی اقتصاد سیاسی خاورمیانه را وابسته به آب دانست و گفت: با توجه به نیاز امروز جامعه در زمینه آب و تامین آن، باید کارهای پژوهشی برای مدیریت و برنامه‌ریزی آبی در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این کنفرانس، دبیر علمی کنفرانس افزود: استفاده از تجربه و دانش برای چالش‌های موجود، راهکاری مناسب برای تعدیل کم آبی است.

عطاالله امینی با اشاره به تغییر نگرش تقابل انسان با طبیعت، اظهار داشت: بحث‌های نرم‌افزاری باید جایگزین بحث‌های سخت افزاری در برخورد با طبیعت شود.

وی امینی هرگونه تقابل انسان با طبیعت را منجر به شکست برای انسان دانست و عنوان کرد: مسائل اجتماعی و مدیریت، نقشی سازنده و مهم را در زمینه کم آبی امروز کشور دارند.

 دانش علمی برای برخورد با تغییرات اقلیمی ضروری است

کم توجهی به کم آبی در آینده مشکل ساز خواهد بود

رئیس انجمن سامانه‌های سطوح آبگیر باران کم آبی را مسئله امروز جامعه دانست و تصریح کرد: کم توجهی به مسئله کم آبی در آینده برای ما مشکل ساز خواهد بود و باید از امروز برای رفع و کنترل آن تلاش کرد.

سیدمحمد تاج‌بخش ادامه‌داد: باید واقعیت های که در اثر تغییرات اقلیمی ایجاد شده است را پذیرفت.

وی به بررسی فعالیت‌های انجمن  سامانه‌های سطوح آبگیر باران پرداخت و گفت: چاپ و انتشار نشریات تخصصی در حوزه آب، ایجاد ارتباط با ادارات دولتی و انجام پروژه های آب و طبیعت از جمله مهم ترین برنامه های انجام شده این انجمن در سالهای اخیر است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان دیگر سخنران این کنفرانس بود که نقش و اهمیت آب را ادوار گذشته تاریخی ایران قابل روئیت دانست.

بهرام نصراللهی زاده مساله آب را در زندگی امروزه مردم حیاتی تلقی کرد و گفت: بحث آب و تامین آن امروزه به یک چالش جدی در سطح جهان و کشور تبدیل شده است و باید به صورت جدی به آن ورود و تصمیمات جدی در این زمینه اتخاذ شود.

وی  به سرعت تغییرات اقلیمی در استان اشاره کرد و بیان داشت: استان کردستان دو برابر میانگین کشوری بارش دارد اما متاسفانه در سال‌های گذشته با مشکل کم آبی و خشکسالی در سطح روستاهای استان روبه رو بوده‌ایم که این اتفاق بسیار نگران کننده است.

دهمین کنفرانس بین‌المللی سامانه‌های سطوح آبگیر باران با همکاری، دانشگاه بین المللی تیشک، دانشگاه سلیمانیه، دانشگاه حلبچه و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان  سوم و چهارم آذر ماه در تالار مولوی دانشگاه کردستان در حال برگزاری است.

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی،  علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی،  ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha