اجازه ندهیم هنر آیینی و ملی تعزیه از دست برود

تهران- ایرنا- پژوهشگر نامدار تعزیه گفت: با وجود حمایت‌ها از تعزیه پس از انقلاب اسلامی و تلاش‌های فردی، اقدامات با توجه به اهمیت و جایگاه هنر شبیه‌خوانی کافی نیست، باید دست به دست هم داده و اجازه ندهیم این هنر آیینی و ملی از دست برود.

به گزارش ایرنا،‌ نشست صمیمانه شبیه‌خوانان و پژوهشگران حوزه نمایش آیینی تعزیه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، داوود فتحعلی‌بیگی پژوهشگر حوزه تعزیه و دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد.

در ابتدای نشست سیدمحسن هاشمی تعزیه‌خوان به عنوان مجری مراسم ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتایج این جلسه عنوان کرد: مجموع سابقه فعالیت تعزیه‌خوان‌هایی که در این جلسه حضور دارند به بیش از ۴۰۰- ۵۰۰ سال تجربه می‌رسد.

اجازه ندهیم هنر آیینی و ملی تعزیه از دست برود

خطری که هنر شبیه‌خوانی را تهدید می‌کند

داود فتحعلی‌بیگی نیز گفت: دوستانی که در این جلسه حضور دارند در مسیر این هنر مشکلات و معضلات بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند تا آن را سینه به سینه انتقال دهند. با وجود حمایت‌هایی که پس از انقلاب اسلامی از هنر تعزیه شده است ما انتظار ویژه‌تری در راستای حمایت از آن با وجود مدت زمانی طولانی از سابقه این هنر داشته و داریم. بیش از ۵۳۰ مجلس تعزیه داریم که تاکنون ۱۰۰ تا ۱۵۰ مجلس کار شده است.

وی با اشاره به این موضوع که کتابخانه و بنیادی به منظور حفاظت از هنر تعزیه در امر پژوهش، آموزش و آفرینش موجود نیست، تصریح کرد: برخی پیشکسوتان شبیه‌خوانی که این هنر را سینه به سینه انتقال داده‌اند اکنون میان ما نیستند و خطر از دست دادن هنرمندان باقی مانده وجود دارد. امیدوارم بتوانیم چاره‌ای بیاندیشیم تا این هنر را که به ثبت جهانی نیز رسیده را سروسامان دهیم. تاکنون تلاش‌های فردی در این راستا صورت گرفته که با وجود اهمیت و جایگاه هنر شبیه‌خوانی کافی نیست. همین اندازه که اجازه ندهیم این هنر آیینی ملی از دست برود بسیار ارزشمند است.  

تعزیه، ژانر نمایشی جهان اسلام است

اردشیر صالح‌پور در ادامه با بیان اینکه تعزیه ریشه سه تا پنج هزار ساله دارد، اظهار کرد: تعزیه هنر ملی ایرانی‌اسلامی است به این معنی که جهان اسلام یک ژانر نمایشی دارد؛ اما نسبت به آن کم لطفی شده است که باید بررسی و آسیب‌شناسی شود.

هنر تعزیه برآمده از قلب ایرانی‌هاست و سازمان جهانی یونسکو آن را ثبت ملی کرده اما خودمان برای آن کاری نکرده‌ایم و حتی بنیاد و موسسه‌ای به منظور حفظ این هنر ملی وجود ندارد. در صورتی‌که استادان این هنر از دست بروند با خسران جبران‌ناپذیری روبرو خواهیم بود. پیش از انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها ۸ واحد درسی به شبیه‌خوانی اختصاص داشت که به ۲ واحد تقلیل یافته است. تنها راه ماندگاری این هنر ملی آیینی، این است که با مراکز علمی پیوند بخورد. حتما باید پژوهش و آموزش داشته باشیم تا به آفرینش برسیم.

اجازه ندهیم هنر آیینی و ملی تعزیه از دست برود

لزوم احداث بنیادتعزیه در تعامل وزارت فرهنگ و شهرداری

صالح‌پور یادآور شد: به اعتقاد من باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تکیه‌ای را به امر تعزیه اختصاص دهد و بنیاد و تشکیلاتی راه‌اندازی شود تا  این هنر ماندگار شود.

بنا به اعلام بنیاد فرهنگی-هنری رودکی، میرابوالفضل منبتکار، علاالدین قاسمی، عباس صالحی، احمد عزیزی، سعید نبئی و مجید خسروآبادی دیگر سخنران‌های این جلسه صمیمانه بودند که بر اهمیت اختصاص مکان و تکیه‌ای برای اجرای شبیه‌خوانی، تاسیس بنیادی به این منظور و همچنین توجه به آن در امر آموزش تاکید داشتند و خواستار پیگیری مجدانه با توجه به حائز اهمیت بودن این هنر در سطح جهانی بودند.

آموزش هنر تعزیه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد

مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی هم طی سخنان کوتاهی گفت: جایگاه تعزیه به عنوان هنر اسلامی ایرانی ویژه و ممتاز است، در حالی‌که عطف به صحبت‌هایی که عزیزان در جلسه داشتند در بحث آموزش باید توجه ویژه‌ای انجام بدهیم تا این هنر همچنان با همان کیفیت خود جاری باشد. بر این اساس به آموزش تعزیه خوانان باید از سنین پایین و در مدارس نگریست.

هنر تعزیه در آموزش و پرورش باید توجه شود و از سنین پایین‌تر، دروسی در این خصوص در مدارس به بچه‌ها ارائه شود؛ علاقه‌مندان این هنر در میان دانش‌آموزان کم نیستند. لازم است هرچه بیشتر بسترهایی برای ترویج این هنر اصیل فراهم شود و به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی داریم که این موضوع را در حد توان پیگیری کنیم.

اجازه ندهیم هنر آیینی و ملی تعزیه از دست برود

تعزیه بستر انتقال ارزش‌های اخلاقی،‌ اعتقادی و معنوی است

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: تعزیه ام‌الفن است چراکه متشکل از هنرهایی چون موسیقی، ادبیات، نمایش، پرفورمنس و ... است. این هنر در انتقال ارزش‌ها ممتاز بوده است و به راحتی ارزش‌های اخلاقی و تاریخی و مفاهیم اعتقادی و معنوی را به اقشار مخاطبانش که برخلاف دیگر هنرها قشر خاصی ندارد، انتقال داده است. تعزیه ارزش واقعی، علمی، اعتباری و تاثیری دارد و مجازی نیست.

وی با با بیان اینکه تعزیه باید متولی ثابت داشته باشد، عنوان کرد: مسائل و موضوعات مطرح شده از سوی تعزیه‌خوان‌ها را به خوبی شنیدم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری امکانات و فضاهایی را در اختیار دارد و ما به اندازه سهم، ارادت و امکانات‌مان در خدمت این هنر خواهیم بود.

محمود شالویی نیز با اشاره به دغدغه‌های اهالی شبیه‌خوانی خاطرنشان کرد: موارد اشاره شده را در سطح وسع و توان پیگیری خواهیم کرد. متاسفانه مسئله آموزش تعزیه جدی نیست و تلاش مجدانه‌ای را مطلبد. هنر حسینی از اهمیت بسزایی برخوردار است و ما در حوزه‌ ماموریت هر چه از دستمان برآید انجام خواهیم داد و کوتاهی نخواهیم کرد.

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی، حمیدرضا خونویی، مدیر مرکز مشارکت‌، علیرضا زندوکیلی معاون هنری، امیر حسین سمیعی، مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، داود فتحعلی بیگی، اردشیر صالح پور، علاالدین قاسمی، سیدمحسن هاشمی، عباس صالحی، علیرضا صیادی، مهدی صیادی، میرابوالفضل منبتکار، سعید نبئی، احمد عزیزی و مجید خسروآبادی شبیه‌خوان‌ها و پژوهشگرانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

در پایان این مراسم از آلبوم آموزش شبیه‌خوانی بنیاد رودکی به روایت استاد مرتضی صفاریان که با نظارت داود فتحعلی بیگی تهیه شده و سایت اختصاصی کانون کهربای تعزیه رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha