معاون دانشگاه علوم پزشکی: وضعیت اهدای عضو در کرمانشاه مناسب نیست

کرمانشاه- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: متاسفانه در استان آمار اهدای عضو وضعیت مناسبی ندارد به شکلی که در سال ۹۸ سیزده مورد، ۹۹ تنها یک مورد و در هشت ماه سپری شده از سال‌جاری سه مورد اهدای عضو داشته‌ایم.

به گزارش ایرنا، دکتر «بهمن روشنی» چهارشنبه شب در اولین جلسه انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه کرمانشاه، افزود: هر فرد مرگ مغزی با اهدای ارگان‌ها و نسوج خود می‌تواند هشت نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

وی اظهار داشت: در هر سال حدود ۱۶ هزار نفر در کشور دچار سانحه تصادف می شوند که از این تعداد پنج تا هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند ولی کمتر از هزار مورد منجر به اهدای عضو می‌گردد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: میزان نیاز به پیوند عضو در کشور حدود ۲۵ هزار نفر است که از این تعداد در هر روز هفت تا ۱۰ نفر فوت می کنند.

وی اضافه کرد: در کل کشور ۱۳ مرکز پیوند قلب وجود دارد که هفت مرکز آن در تهران و بقیه در شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز و مشهد است.

روشنی با بیان اینکه در غرب کشور مرکز پیوند قلب وجود ندارد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عنوان قطب درمان غرب کشور، آمادگی کامل برای راه اندازی مرکز پیوند قلب را دارد و زیر ساخت های لازم نیز مهیا است.

وی افزود: آمار اهدای پیوند اعضا در کشور از سال‌های ۹۸ تا ۹۹ حدود ۴۸ درصد کاهش یافته است که یکی از علل این کاهش اپیدمی کرونا می باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: یکی‌ از مهمترین چالش‌های اهدای عضو در استان، عدم رضایت خانواده ها است که می بایست فرهنگ سازی لازم در این خصوص صورت گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: هدف از تشکیل این انجمن ارتقای فرهنگ و ساختار اهدای عضو در استان، بهبود ارتقای اعضای اهدا شده و حمایت از خانواده ای اهدا کننده می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha