کاشی ماندگار بر سر در منزل استاد فاروق کیانی‌پور در تربت‌جام نصب شد

مشهد-ایرنا-رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌ جام گفت: با پیگیری‌های انجام شده و به منظور زنده نگه‌داشتن هنرهای سنتی و محلی با حضور مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‎ دستی استان و جمعی از مدیران شهرستان و هنردوستان کاشی ماندگار بر سر در منزل استاد محمد فاروق کیانی‌پور نصب شد.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی غلام‌رسول رحیمی افزود:کاشی ماندگار از طریق وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای حفظ میراث‌ فرهنگی ناملموس و معنوی نصب می‌شود و این نخستین کاشی ماندگار شهرستان تربت‌جام است که طی مراسمی بر سر در منزل پیشکسوت هنرهای نمایشی و آیینی این شهرستان نصب شد.

وی ادامه داد:تعداد زیادی از مردم هنردوست تربت‌ جام به صورت خودجوش در این مراسم شرکت کردند که این موضوع نشان می‌دهد هنرهای نمایشی و آیینی مورد توجه مردم است.

استاد فاروق کیانی متولد ۲۰ اسفند ۱۳۳۰ در تربت جام است و فعالیت هنری خود را در زمینه رقص آیینی خراسان از ۱۴ سالگی آغاز کرده است.

در جلسه شورای ملی ثبت میراث‌ فرهنگی ناملموس که روز سه‌شنبه ۱۶ دی ماه ۹۹ در سالن اجتماعات وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برگزار شد نام استاد فاروق کیانی‌پور، هنرمند برجسته بازی‌های آیینی به عنوان گنجینه زنده بشری در نمایش‌های آیینی شرق خراسان رضوی ثبت ملی شده است.

این سیزدهمین کاشی ماندگار نصب شده در حوزه میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان رضوی است و پیش از این نیز کاشی‌های ماندگار دیگری بر سر در منازل عثمان محمدپرست، یعقوب دانش‌دوست، محمدجعفر یاحقی، سیدجلال شمسی‌نژاد، سیدمحمد میرقاسم‌اخویان، محمد علی فضلی‌نژاد، رجبعلی لباف خانیکی، زهرا محسنی و سیدحسن موسوی، اکبرعباس‌نژاد فرسنگی، غلامعلی عسگری نصب شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha