سرپرست فرمانداری: منطقه اسماعیل‌آباد مشهد مورد توجه ویژه قرار دارد

مشهد - ایرنا - سرپرست فرمانداری مشهدگفت: منطقه "اسماعیل‌آباد" به دلیل شرایط ویژه از جمله حضور معتادان متجاهر از ۲ سال گذشته تاکنون مورد توجه ویژه قرار داشته است.

سیدحمید موسوی چهارشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی افزود: حاشیه شهر مشهد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سکنه را در ۶۷ محله و هشت پهنه خود جای داده است که این وضعیت تبعات خاصی را برای آن ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: معتادان متجاهر برای مصرف مواد خود به دنبال اماکن امنی می‌گردند که بتوانند به راحتی مواد مورد نیاز خود را به دست آورده و مصرف کنند.

محله اسماعیل آباد با حدود هزار واحد مسکونی در کنار آبراهه یا کانالی به همین نام در حاشیه شهر مشهد واقع است. اسماعیل آباد روستایی است که از سالها پیش به دلایل مختلف به کانون توزیع مواد مخدر و تجمع معتادان متجاهر تبدیل شده است.

این محله حاشیه نشین و کم برخوردار در نزدیک مجتمع های گردشگری و تجاری معروف در شمال شرق کلانشهر مشهد از جمله الماس شرق واقع شده و سروسامان دادن به اوضاع ناهنجار کالبدی و اجتماعی آن از نیمه نخست پارسال با آزادسازی بستر و حریم کانال اسماعیل آباد آغاز شد و اکنون بر اساس اعلام مسوولان همچنان رفع تصرفات غیرقانونی و جمع آوری معتادان متجاهر در منطقه ادامه دارد.

سرپرست فرمانداری مشهد با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۵۰۰ هزار ریال تنها برای اطعام معتادانی که در مراکز نگهداری ماده ۱۶ استان حضور دارند، صرف می شود که این رقم به غیر از هزینه درمان و نگهداری آنها است، عنوان کرد: بر همین اساس برای بیش از چهار هزار نفر جمعیت این مراکز رقمی بالغ بر ۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

او با اشاره به اینکه برخی از این معتادان تا ۷۰ مرتبه دستگیر و آزاد شده اند، اظهار کرد: در کنار نگهداری معتادان متجاهر، باید برای توانمندسازی آنان نیز تلاش کرد که اکنون به علت محدودیت اعتبارات دستگاه‌های متولی، این امر امکانپذیر نیست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، زنان معتاد متجاهر در اولویت اول جمع آوری قرار دارند.

محمدحسین صالحی افزود: با توجه به ظرفیت و زیرساخت های موجود، تنها امکان نگهداری ۲۵۰ معتاد در مراکز کنونی استان وجود دارد ولی تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر معتاد متجاهر زن جمع آوری شده اند.

وی ادامه داد: معتادان متجاهر افرادی هستند که در منظر عمومی مواد مخدر مصرف می‌کنند و با توجه به عدم وجود آمار قطعی تخمین زده می‌شود شمار آنان در استان بیش از ۹ هزار نفر و در مشهد بیش از هفت هزار نفر باشد.

این مسوول عنوان کرد: در مراکز نگهداری معتادان ماده ۱۶ افراد با دستور قضایی نگهداری می شوند و بعد از حضور یکساله در این مراکز نیز با دستور مقام قضایی، امکان ترک این مراکز را دارند.

صالحی گفت: در طول ۶ ماه اول سال ۱۳۹۹ هزار و ۸۰۰ نفر در این مراکز نگهداری می‌شدند که اکنون با مشارکت و تعاملی که در سطح استان، صورت گرفته است این رقم به پنج هزار نفر رسیده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: در طول سالهای گذشته اقدامات خوبی در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر انجام شده است.

وی ادامه داد: در منطقه اسماعیل آباد و در طول سال جاری، هفت مرحله طرح جمع آوری معتادان در این منطقه به اجرا درآمده است بر همین اساس تعداد افراد دستگیر شده فعلی به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است و حال آنکه در دوره های گذشته این جمعیت نزدیک هشت برابر جمعیت فعلی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha