۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84564477
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سالانه ۴۸ هزار تن زباله در شهرکرد تولید می‌شود

۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰
کد خبر: 84564477
سالانه ۴۸ هزار تن زباله در شهرکرد تولید می‌شود

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با اشاره به تولید روزانه ۱۳۲ تن زباله در مرکز استان گفت: سالانه ۴۸ هزار تن انواع زباله در مرکز چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

داوود مومنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هر شهروند در شهرکرد روزانه به‌طور میانگین ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کند که این میزان در سال گذشته ۷۲۵ گرم بود.

وی افزود: فرهنگسازی به‌منظور کاهش تولید زباله از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد باعث شد تا هر شهروند روزانه حداقل ۲۵ گرم زباله کمتری تولید کند.

مومنی تصریح کرد: ۸۰ درصد زباله‌های تولیدی در مرکز چهارمحال و بختیاری تَر برابر ۳۸ هزار و ۴۰۰ تن و ۲۰ درصد برابر ۹ هزار و ۶۰۰ تن خُشک و قابل بازیافت است که حداقل ۳۵ درصد زباله‌های تَر برابر ۱۳ هزار و ۴۴۰ تن به کُمپوست تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: در صورت اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ، درآمد ناخالص زباله‌های قابل بازیافت در مرکز چهارمحال و بختیاری به‌طور میانگین ۳۵۰ میلیارد ریال است.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد اظهار داشت: در همین راستا فراخوان پیمانکار برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در مرکز چهارمحال و بختیاری برگزار شده است و اجرای این طرح پس از انعقاد قرارداد با پیمانکار واجد شرایط در زمستان امسال آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی کارخانه بازیافت در مرکز استان گفت: هم‌اکنون زباله‌های شهرهای شهرکرد، شهرکیان، طاقانک و روستای بهرام‌آباد به این کارخانه منتقل و پس از عملیات پردازش و جداسازی زباله‌های خشک، ۳۵ درصد آن به کُمپوست تبدیل می‌شود.

مومنی به سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی برای راه‌اندازی کارخانه بازیافت شهرکرد اشاره و تاکید کرد: تجهیزات این کارخانه هم‌اینک ناقص است و تکمیل آن حداقل ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی و فرهنگسازی برای کاهش تولید زباله از مبدأ افزود: هم‌اکنون سالانه ۳۵۰ میلیارد ریال برای ارائه خدمات شهری، جمع‌آوری، عملیات رُفت و روب و دفت زباله در شهرکرد هزینه می‌شود.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد تصریح کرد: انتظار می‌رود شهروندان شهرکردی در پرداخت به‌موقع هزینه‌های خدمات پسماند اقدام کنند تا زمینه ارتقای خدمات این بخش بهتر شود.

وی با اشاره به لزوم تلاش برای بهبود وضعیت سلامت و بهداشت عمومی جامعه یادآور شد: هر شب تمامی ۲۲ کامیون ناوگان جمع‌آوری زباله در شهرکرد شست‌وشو می‌شود تا شیرابه‌ای از این خودروها خارج و در سطح شهر جاری نشود.

مومنی اظهار داشت: علاوه بر جمع‌آوری زباله برخی شهرها به‌صورت یک روز در میان و یا ۲ روز در میان، اما زباله‌ها در شهرکرد هر شب از ساعت ۲۱ آغاز می‌شود و تا ۶ صبح روز بعد ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، میانگین تولید روزانه زباله به‌ازای هر شخص در جهان ۳۰۰ گرم، در ایران ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم و در شهرکرد ۷۰۰ گرم در شبانه‌روز است.

شهرکرد به‌عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha