۷۳ هزار میلیارد ریال خسارت بخاطر کرونا به گردشگری خراسان رضوی وارد شد

مشهد- ایرنا- معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: تبعات و محدودیتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا در مجموع خسارتهایی به ارزش ۷۳ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال در بخش گردشگری و اشتغال این استان بر جای گذاشت.

یوسف بیدخوری روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: خسارت هزاران میلیارد ریالی بخش گردشگری، کسب و کارها و اشتغال این حوزه خراسان رضوی مربوط به بازه زمانی اسفند ۱۳۹۸ تا پایان مهر ماه امسال است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۵۰ درصد اشتغال حوزه گردشگری خراسان رضوی بخاطر تبعات گسترده شیوع کرونا از بین رفته است. 

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: هم‌اینک در پی برطرف شدن برخی از محدودیتهای کرونایی حدود ۸۷ درصد از مجموع واحدها و تاسیسات گردشگری این استان فعال شده و میزبان مسافران و زائران از دیگر نقاط ایران و جهان هستند. 

وی افزود: خراسان رضوی دو هزار واحد تاسیسات گردشگری شامل هتل، هتل‌آپارتمان، میهمانپذیر، خانه‌مسافر، دفاتر خدمات مسافرتی و بومگردی دارد.

بیدخوری ادامه داد: تاکنون هزار و ۷۲۰ واحد از این تعداد تاسیسات گردشگری خراسان رضوی بازگشایی شده که و مشغول فعالیت و ارائه خدمات هستند. 

وی گفت: بقیه تاسیسات گردشگری خراسان رضوی شمال ۲۸۰ واحد فعلا همچنان تعطیل هستند. 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: گرچه طبق استاندارد موجود تکمیل ۶۵ درصد گنجایش هر واحد اقامتی گردشگری به معنای سر به سر شدن هزینه‌های آن واحد است اما با شیوع ویروس کرونا میزان تکمیل گنجایش واحدهای اقامتی در این استان به صفر هم رسید. 

وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا در میان شهرستانهای ۳۳ گانه خراسان رضوی شامل یک شهرستان ارنجی، هفت شهرستان زرد و ۲۵ شهرستان آبی است. 

تاکنون افزون بر ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی در استان خراسان رضوی دز نخست و ۷۱ درصد دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

همچنین بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون شش میلیون و ۱۳۴ هزار و ۴۶۵ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۱۳۰ هزار و ۲۰۰ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین پنج میلیون ۹۲۳ هزار و ۳۱۶ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

در پی چند روز حذف هرگونه نقطه جمعیتی با وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا از نقشه رنگبندی آن در ایران هم‌اینک دو شهرستان کشورمان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. ۹ شهرستان وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهرستان وضعیت زرد و ۲۸۴ شهرستان وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا دارند. 

همچنین تاکنون ۵۸ میلیون و ۹۴ هزار و ۱۶۹ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا، ۴۸ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۹۱ نفر دوز دوم آن را زده‌اند و  یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۸۱۱ نفر نیز سومین دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به  ۱۰۷ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۷۷۱ دوز رسیده است.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۲۶۶ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۱۹۱ نفر را بیمار کرده و جان پنج میلیون و ۲۷۰ هزار و ۹۳۳  نفر را گرفته است. ۲۳۹ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۳۵ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۴۹ میلیون ۹۶۹ هزار ۸۵۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۸۰۸ هزار و ۷۶۳ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و انگلیس بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه هشتم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha