طرح «سوت‌زنی فساد» موجب افزایش نظارت شورا و کمک به شهرداری می‌شود

تبریز - ایرنا - رییس شورای اسلامی تبریز گفت: طرح صیانت از سلامت اداری (سوت زنی فساد) موجب افزایش نظارت شورا و کمک به شهرداری می‌شود.

حجت الاسلام رسول برگی، روز یکشنبه در جلسه شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه طرح سوت‌زنی در کشورهای مختلف اجرا می‌شود، افزود: این طرح در شهرهای مشهد، تهران و ظاهرا در اصفهان فعال است.

وی اظهار داشت: اینکه مدیر یک نهاد نظارتی چندین میلیون تومان برای اتاق خود هزینه می‌کند و هر کس را که اعتراضی داشته باشد با هتاکی پاسخ می‌دهد که بروید دستتان را هرجا بلند است بگذارید، درست نیست؛ باید یک تشکلی تشکیل و این امورات در آنجا بررسی شود و شهردار و شورا به آن دسترسی داشته باشند.

رییس شورای اسلامی تبریز با تاکید بر اینکه نیاز است نهادی باشد تا مردم، رییس و کارمند شجاعت داشته باشد که حرفشان را بزنند، گفت: ما می‌خواهیم قدرت نظارت را از طریق شورا بالا برده و مشکلات شهروندان و کارکنان را حل کنیم.

حجت الاسلام برگی، با اشاره به تصویب کلیات طرح صیانت از سلامت اداری در این جلسه ادامه داد: از امروز به مدت یک ماه، کمیسیون تحقیق و نظارت موظف به تدوین آیین‌نامه کار کمیسیون صیانت سلامت اداری می‌شود.

فرایندهای طرح سوت زنی فساد باید به صورت دقیق مشخص شود

شهردار تبریز نیز در این جلسه با استقبال از تصویب طرح صیانت از سلامت اداری گفت: باید فرایندهای این طرح نیز به صورت دقیق مشخص شود تا شاهد حجم گسترده‌ای از پیام‌ها نباشیم.

عباس رنجبر، با بیان اینکه این موارد تا زمانی که به نقطه تشخیص نرسیده است، قابلیت اجرایی ندارد، افزود: اگر فرایند این امر مشخص نشود، شاهد ارسال انبوه نامه‌ها خواهیم شد و باید در پالایش موضوعات نیز پیش‌بینی هایی انجام شود.

وی اظهار داشت: قبل از اینکه گزارشات به کمیسیون بیاید باید پالایش های لازم انجام و راهکاری تعیین شود.

طرح سوت زنی فساد موجب شناسایی حفره های فساد و ناامنی می شود

رییس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح صیانت از سلامت اداری ( سوت زنی فساد) با نگاه به اسناد بالادستی تهیه شده است، گفت: شناسایی حفره‌های فساد و ناامنی، رابطه بین مفسدین و حمایت از افرادی که فساد را گزارش می‌دهند از برنامه های این طرح به شمار می رود.

روح الله دهقان نژاد، با اشاره به اینکه در دنیا ۴۰ درصد فسادها از طریق این طرح کشف می‌شود و در تهران و مشهد نیز آن را اجرا می کنند، افزود: در این طرح، افراد به صورت شناس و یا ناشناس پیام می‌دهند و مشخصات گزارش دهنده محرمانه خواهد بود.

وی اظهار داشت: نام طرح سوت زنی فساد به صیانت سلامت اداری تغییر یافته و همچنین معاون مالی و اداری و معاون برنامه‌ریزی نیز به این کمیته اضافه خواهد شد.

غلامرضا احمدی، نائب رییس شورای اسلامی تبریز نیز با بیان اینکه این طرح در راستای افزایش بعد نظارتی شورا است، گفت: شهروندان هنوز نمی‌دانند که می‌توانند با بازرسی شهرداری و مناطق ارتباط داشته باشند.

اگر تشکیلات مرتبط وظایف خود را به درستی انجام دهند، نیازی به تشکیل چنین کمیته ای نیست

خزانه دار شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه این طرح قبلا تحت عنوان کمیته کارگری مطرح شده بود و من موافق آن نبودم، گفت: این کمیته در کمیسیون برنامه و بودجه پیش بینی شده ولی اجرا نشده است ولی امید است این طرح نتایج مثبتی داشته باشد.

محمدحسن اسوتچی، با تاکید بر اینکه اگر تشکیلات‌ مرتبط وظایف خود را به درستی انجام دهند نیازی به تشکیل چنین کمیته‌ای نیست، افزود: همان طور که تشکیلات حراست به اذعان خودشان فقط وظیفه گزارش دارند؛ اگر هر مجموعه وظایف خود را به درستی انجام دهد، نیازی به تشکیل این کمیته نخواهد بود.

وی یادآوری کرد: مهم‌ترین اصل در این طرح محرمانه‌ بودن اسامی افراد است تا بدون دغدغه‌ مسایل را مطرح کنند.

موضوعات ارایه شده در طرح صیانت از سلامت اداری باید مشخص شود

عضو شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه دلیل تشکیل کمیسیون صیانت از سلامت اداری چیست، گفت: به نظر بنده باید از شهرداری بخواهیم ادارات ذی‌ربط را در این زمینه فعال کند.

روح االه رشیدی، با تاکید بر اینکه لازم است که شکل اجرای این موضوع تبیین شود، افزود: باید محدوده‌ این سامانه و تمایز آن با دیگر سامانه‌ها مشخص و تصویب شود.

وی اظهار داشت: باید مشخص شود چه موضوعاتی می‌تواند در این سامانه مطرح شود چرا که دردمندی زیاد است و اگر این طرح تصویب شود، انبوهی از مسائل ارجاع داده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، کلیات طرح صیانت از سلامت اداری که پیش از این با نام «سوت زنی فساد» توسط رییس شورای اسلامی شهر تبریز ارایه شده بود، مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha