نظارت نظام مهندسی بر ساخت و سازهای شهری یزد رو به افزایش است

یزد- ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد با بیان اینکه کنترل فنی این مجموعه بر روند ساخت و سازهای شهری رو به افزایش است، اظهار امیدواری کرد که دفاتر نمایندگی این نهاد در شهرستان ها با برنامه‌هایی که در حوزه ترویج فرهنگ و ارتباط با مردم و رسانه ها دارد، این فرایند را تسریع کند.

به گزارش ایرنا مجتبی فرهمند روز دوشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکل دفتر نمایندگی میبد که با حضور هیات رییسه این سازمان برگزار شد، افزود: یکی از اصلی ترین برنامه های هیات مدیره دوره نهم نظام مهندسی ساختمان تنظیم رابطه صحیح و قانونی با مردم به عنوان اصلی ترین ذینفعان خدمات مهندسی، مهندسان و حاکمیت است.

وی رشد پرونده های ورودی به دفتر نظام مهندسی ساختمان  میبد را مثبت ذکر کرد و یادآور شد: با کمک و همدلی مهندسان و حمایت مسئولان و تعاملی که با مردم برقرار می شود ، عملکرد این مجموعه در میبد بیش از پیش به سمت مطلوب و کنترل ساخت و سازی های شهری پیش رود.

وی ارتقای جایگاه مهندسان در فضای حرفه ای نظام ساخت و ساز، توجه به امور رفاهی مهندسان به ویژه در شهرستان‌ها، ارتقای کیفیت ساخت و سازهای شهری و صنعتی ،شفاف سازی فرایندها در راستای ارایه خدمات به مردم را از راهبردهای اصلی این سازمان  در دوره نهم خواند.

در این نشست محمدحسین صباغی مدیر دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی  میبد گزارشی از فعالیت های انجام شده در حوزه های ساخت و ساز ،نظارت ،دوره های آموزشی مهندسان  و نحوه ارایه خدمات مهندسی ارایه کرد. 

حدود هفت هزار مهندس در مجموعه نظام مهندسی یزد فعالیت دارند که نیمی از آنها پروانه اشتغال دارند. 

وی چهاردهم آذرماه جاری گفته بود که این استان در بخش ساخت و سازهای بدون پروانه شرایط خوبی ندارد، لازم هست ،هرچه زودتر برای پیشگیری از تخلف های ساختمانی اقدام هایی در این زمینه صورت گیرد.

فرهمند در نشست  اعضای هیات رییسه  این نهاد بدون استناد به آمار و با اشاره به وظایف مجموعه و نحوه کارکرد آن افزود: این سازمان سه مخاطب اصلی مردم، مهندسان و حاکمیت را در کنار خود دارد به نحوی که تعامل با هرکدام از این بخش ها نیازمند برنامه ریزی و تعامل جداگانه است.

فرهمند ،نظام مهندسی را دیده بان حقوق مهندسی شهر دانست و خاطرنشان کرد: بخش زیادی از کاهش مرگ  میرها و خسارت مالی در زلزله های اخیر کشور ناشی از مهندسی سازی ساختمان هاست و از این رو باید در این حوزه همچنان فرهنگ سازی و تلاش کرد.

دوازدهم شهریورماه ۱۴۰۰ رییس وقت سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد گفته بود که ۷۰ درصد ساخت و سازهای استان بدون اخذ پروانه و خارج از طرح چارچوب قانونی این مجموعه و شهرداری ها از سوی مالکان ساخته و چنین پرونده های ساختمانی معمولا به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع می شود.

علی اصغر زحمتکش در نشست مشترکی با فرماندار، سرپرست شهرداری و رییس شورای شهر مهریز،رعایت نکردن ضوابط شهری، ساختمان با متراژ زیر حدنصاب و تغییر کاربری زمین را از جمله موارد تخلف در این ‌حوزه ذکر کرد و  افزود: با تشکیل کارگروه پیشگیری از تخلف در شهرستان ها می توان بخشی از ضوابط و مقررات این بخش را تعدیل کرد و شاهد قانونمند شدن تعداد بیشتری از ساخت و سازها با پروانه در استان  بود.

وی در ادامه یزد را استانی با آمار بالای تخلف ساخت و سازها در کشور دانست و تصریح کرد: برای کاهش حجم تخلف ساختمانی در مرکز استان، افزایش کیفیت ساخت و سازها و احداث ساختمان هایی مقاوم و با طول عمر بالا؛ فارغ از نگاه به داشتن یا نداشتن پروانه، کارگروهی تحت عنوان پیشگیری از تخلف در یزد تعریف شد.

 استان یزد با ۱۱ شهرستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت  دارد که ۸۷ درصد آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند، از مجموع جمعیت استان ۹ هزار نفر عشایر هستند که  عمدتا در شهرستان های خاتم و ابرکوه به شیوه عشایری روزگار می گذرانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha