خدمات‌رسانی گروه‌های جهادی فارس فراتر از فعالیت‌های استانی است

شیراز-ایرنا-رئیس سازمان بسیج سازندگی استان فارس گفت: نیروهای جهادگرفارس در قالب گروه‌های جهادی«جغرافیا محور»،«محله محور» و «قشری» با هدف محرومیت‌زدایی و حل مشکلات مردم در این استان و مناطق مختلف کشور فعالیت می‌کنند و در واقع خدمات‌رسانی گروه‌های جهادی فارس فراتر از فعالیت‌های استانی است.

اسماعیل قزل‌سفلی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر از ۴۲ هزار گروه جهادی در سراسر کشور برخوردار هستیم که از این مجموع نزدیک به سه هزار و ۷۰۰ گروه جهادی در استان فارس فعالیت دارند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان فارس ادامه داد:گروه‌های جهادی جغرافیا محور استان فارس در حال حاضر با هماهنگی و برنامه‌های از پیش تعیین شده در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و شهرستان اندیکا در خوزستان مستقر هستند. این گروه‌ها در سیستان و بلوچستان اقدام به آب رسانی به ۴۵ روستا کرده‌اند و در اندیکا ساخت مسکن اسکان موقت بخشی از این منطقه را به عهده گرفته اند.

او اضافه کرد: هرچند وظیفه محرومیت زدایی بر عهده دولت‌هاست اما به دستور رهبر معظم انقلاب در سال ۷۹ مأموریتی برای سازمان بسیج در زمینه محرومیت‌زدایی با هدف کمک به کارآمدی دولت‌ و نظام تعریف شد.

قزل‌سلفی بیان داشت: البته سازمان بسیج سازندگی در زمینه محرومیت‌زدایی مأموریتی تکلیفی را به عهده دارد و مأموریت ما در این حوزه کمک به دولت و مجموعه نظام با بهره‌گیری از ظرفیت‌ گروه‌های جهادی است.

وی عنوان کرد: در ابتدای تأسیس بسیج سازندگی حدود ۴۹ گروه جهادی در کشور فعالیت‌ داشتند و از همان زمان بسیج سازندگی مأموریت خود را برای گسترش گروه‌های جهادی آغاز کرد و این سازمان با توجه به ظرفیت بالای گروه‌های جهادی به حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال، اقتصاد مقاومتی، امور عمرانی، مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز وارد شد. 

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس گفت: گروه جهادی محله‌محور نیز با رویکرد شناسایی و حل مسائل و مشکلات محلات و مناطق مختلف شهری و روستایی در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی و اجتماعی با محوریت مساجد در حال فعالیت هستند. این گروه‌ها فعالیت‌های خود را با هدف افزایش مشارکت مردم و به میدان آوردن مسئولین انجام می‌دهند.

قزل‌سلفی عنوان داشت: گروه جهادی قشری هم متشکل از اقشار مختلفی از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، حقوقدانان، استادان، مهندسان، هنرمندان، بازاریان، کارگران و کارمندان است که این گروه‌های جهادی افزون بر انجام فعالیت‌های مربوط به قشر تحت پوشش خود، کارهای عمومی و عام‌المنفعه را هم در دستور کار خود قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در تلاش هستیم که گروه‌های جهادی تخصصی را هم ایجاد کنیم. یکی از اهداف ما از راه‌اندازی گروه‌های جهادی تخصصی برنامه‌ریزی برای مسائل مختلف از جمله اوقات فراغت جوانان است. 

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس افزود: گروه‌های جهادی در این بخش با بهره‌گیری از استاندارد بنیاد مسکن اقدام به ساخت مسکن می‌کنند یا با استفاده از استاندارد نوسازی مدارس، به احداث مدرسه می‌پردازند و همچنین با استاندارد علوم پزشکی، ساخت خانه بهداشت‌ را در دستور کار خود قرار می‌دهند. البته این سازمان معمولا پروژه‌های کوچک، عام‌المنفعه و زودبازده را انجام می‌دهد و پروژه‌های بزرگ توسط قرارگاه خاتم پیگیری و دنبال می‌شود. 

وی با بیان اینکه سازمان جهاد سازندگی استان فارس بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان مبنای کار خود قرار داده است، گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با آموزش مستمر گروه‌های جهادی که از قابلیت و توانمندی بالایی برخوردار هستند، آنها را به یک گروه تخصصی همه‌جانبه تبدیل کنیم تا هم کارهای فرهنگی و عام‌المنفعه و هم کار تخصصی انجام دهند.

قزل‌سلفی گفت: در حال حاضر تأمین آب آشامیدنی بهداشتی روستاها و آب کشاورزی از مهمترین اولویت‌های مجموعه بسیج‌ سازندگی در حوزه عمرانی به شمار می‌رود. همچنین توسعه راه‌های روستایی به منظور دسترسی بهتر به روستاها و راه‌های بین مزارع، تهیه مسکن محرومین، توسعه زیرساخت‌های لازم برای اشتغالزایی و احداث مدرسه و خانه بهداشت از دیگر اولویت‌های این سازمان محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: در گذشته ما اقدامات قابل توجهی در زمینه ساخت مسجد، حسینیه، غسالخانه و خانه عالم انجام می‌دادیم اما در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که به جای ساخت این اماکن به برطرف کردن مشکلات مردم بپردازیم چراکه معتقد هستیم اگر مشکلات اساسی مردم را حل کنیم، به مرور زمان شاهد مشارکت مردمی در ساخت مساجد و اماکن فرهنگی خواهیم بود.

قزل‌سلفی گفت: ما معمولا انجام پروژه‌های دشوار را به عهده می‌گیریم و از مشارکت در پروژه یا جایی که متولی داشته باشد خودداری می‌کنیم. شتاب بخشی به فرآیند محرومیت‌زدایی با استفاده از ظرفیت‌های انسانی و تخصصی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت از مهمترین مؤلفه‌های فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: به طور کلی فعالیت‌هایمان در حوزه عمرانی را با رویکرد مسئله‌محور پیش می‌بریم. البته در برخی پروژه‌ها از حمایت‌های دولت هم کمک می‌گیریم و در پروژه‌هایی که دولت نیاز به ورود سازمان بسیج سازندگی داشته باشد، ورود می‌کنیم.

قزل سلفی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱هزار مسکن در استان فارس نیاز داریم، گفت: از این مجموع ۱۳ هزار مسکن متعلق به کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، ۵هزار مسکن متعلق به بهزیستی و سایر این مسکن ها متعلق به معسرین(بیچارگان) است که تحت پوشش هیچ ارگانی نیستند.

وی گفت: گروه‌های جهادی با مشارکت، هم افزایی و انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌هایی از جمله بنیاد مسکن، بهزیستی و کمیته امداد و با کمک خیرین، جوانان هر منطقه و به کارگیری استانداردهای لازم و با استفاده از تکنولوژی روز و استحکام بالای ۷.۵ ریشتر می‌توانند اقدام به ساخت مسکن روستایی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha