۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84569770
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سه خبر کوتاه از میراث فرهنگی قروه

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵
کد خبر: 84569770
سه خبر کوتاه از میراث فرهنگی قروه

سنندج- ایرنا- احداث پل موقت فرهاد آباد، دستگیری سه حفار غیرمجاز و نشست مسوول اداره میراث فرهنگی شهرستان قروه با اعضای شورای روستای سنگین‌آباد، سه خبر کوتاه از حوزه میراث فرهنگی این شهرستان است.

به گزارش ایرنا، مسوول اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قروه روز چهارشنبه از اتمام ساخت پل‌ موقت تردد در کنار پل تاریخی فرهادآباد این شهرستان خبر داد.

محمد مرادی اضافه کرد: پل تاریخی فرهادآباد قروه در مسیر تخریب و فرونشست قرار داشت و اگر پل موقت ساخته نمی‌شد، احیا و بازسازی آن بسیار هزینه‌بر و نیازمند زمان طولانی بود.

وی افزود: با پیگیری‌های مستمر و مکاتبه‌های انجام شده و در راستای حفاظت از این اثر تاریخی، پلی جایگزین برای تردد مردم منطقه در فاصله قانونی این پل، بصورت موقت ساخته شد.

مسوول اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قروه طول راه احداث شده در داخل رودخانه را ۱۵۰ متر عنوان کرد و گفت: حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای احداث این پل هزینه شده است.

مرادی یادآور شد: امیدواریم با اختصاص اعتبار لازم و حمایت مسئولان، پل دائمی و اصلی پس از فصل سرما و در آینده‌ای نزدیک احداث شود.

شناسایی و دستگیری سه حفار غیرمجاز در قروه

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان از شناسایی و دستگیری سه نفر حفار غیرمجاز در شهرستان قروه خبر داد.

سرهنگ رسول مرادی افزود: برابر گزارش ارسالی پاسگاه انتظامی سریش‌آباد مبنی بر دستگیری سه حفار غیرمجاز، اکیپی از ماموران یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی شهرستان قروه به منطقه اعزام شد و پس از انجام هماهنگی های لازم، اقدامات اولیه برای تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان انجام شد.

فرمانده یگان حفاظت کردستان اظهار داشت: این سوداگران به وسیله تعدادی ادوات حفاری شامل بیل، کلنگ، یک عدد فلزیاب و ردیاب اقدام به کشف اموال تاریخی و فرهنگی شهرستان کرده بودند که در یک عملیات غافلگیرانه شناسایی و دستگیر شدند.

وی از همکاری مردم و تمام نهادهای نظامی، امنیتی و قضایی استان برای همکاری با این مجموعه قدردانی کرد و افزود: با هماهنگی‌های انجام‌شده و تشکیل پرونده قضایی توسط این اداره‌کل، بزودی رای و حکم‌ نهایی برای حفاران غیرمجاز این پرونده صادر خواهد شد.

سرهنگ مرادی یادآور شد: هرگونه حفاری و کاوش غیرمجاز برای به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

‌توسعه گردشگری روستایی مستلزم مشارکت دهیاران است

مسوول اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قروه روز چهارشنبه در جلسه‌ای با حضور دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای سنگین‌آباد،  اظهار داشت: توسعه گردشگری روستایی مستلزم همکاری و مشارکت هرچه بیشتر دهیاری‌ها است.

محمد مرادی اضافه کرد: شهرستان قروه با داشتن ظرفیت‌های طبیعی، مذهبی و تاریخی در مناطق روستایی از جلوه‌های بکری برخوردار است.

وی با بیان اینکه توجه به ظرفیت‌های موجود از اهداف اصلی این اداره به شمار می آید، افزود: این مجموعه در تلاش است روند توسعه و پیشرفت گردشگری روستایی را تسریع کند.

مسوول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قروه با بیان اینکه بوم‌گردی مهم‌ترین فرصت گردشگری برای روستاهای قروه است، گفت: ایجاد چنین واحدهایی می تواند نقش چشم‌گیری در توسعه اقتصاد محلی، اشتغال‌زایی و کاهش روند مهاجرت از روستا به شهرها داشته باشد.

مرادی یادآور شد: ضروری است دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی این ظرفیت‌ها را برای مردم منطقه بازگو کنند و با شناسایی پتانسیل‌های موجود، زمینه جذب سرمایه‌گذاری،  توسعه اشتغال و درآمد پایدار روستایی را فراهم آورند.

مسوول اداره میراث‌ فرهنگی قروه اظهار داشت: حفاظت و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی به عنوان میراث نسل‌های آینده نیازمند همکاری و مشارکت مردم و مسئولان است.

مرادی افزود: همکاری بیش از پیش مردم در حفاظت و صیانت از ابنیه، محوطه و بافت‌های تاریخی می تواند در زمینه مبارزه با جرایم علیه میراث فرهنگی و تخریب آثار تاریخی جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با تعامل میان مردم و مسئولان، فرصت مناسبی در توسعه اشتغال روستایی و ارائه خدمات به گردشگران فراهم کنیم.

شهرستان قروه در ۹۰ کیلومتری شرق سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha