استاندار فارس: این استان به پشتوانه فرهنگ و هنر در قله است

شیراز- ایرنا- استاندار فارس به پیشینه فرهنگی و هنری این استان اشاره کرد و گفت: این استان به پشتوانه همین عناصر است که همواره در قله و سرآمد بوده است.

محمدهادی ایمانیه چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: دبیری شورای فرهنگ عمومی با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و با توجه به اینکه سند توسعه فرهنگی کشور برای استان فارس با دستان آیت‌الله رئیسی رییس جمهوری در شیراز رقم خورد و تلاش‌های بسیاری برای تدوین این سند انجام شد نیاز است که اقدامات اجرایی برای تحقق این امر مهم در اولویت اداره کل قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در زمینه بزرگداشت هنرمندان، ادبیان و فرهنگ وران، بسیاری از اهالی هنر گلایه مند هستند که فراموش شده‌اند. هرچند اقدامات قابل توجهی در این مورد انجام شده است و فارس همچنان به عنوان الگویی برای دیگر استان‌ها به شمار می‌رود اما نیاز است تلاش بیشتری برای برگزاری مراسم تقدیر و تجلیل از جوانان و پیشکسوتان عرصه ادب و هنر و فرهنگ استان انجام شود.

ایمانیه اضافه کرد: متأسفانه کمتر شاهد ارتباط و تعامل بین سازمان‌های استان و دانشگاه هستیم که عرصه فرهنگ و هنر عرصه مهمی برای ارتباط نزدیک بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با دانشگاه ‌های استان است و با توجه به اینکه در شیراز از دانشگاه هنر برخوردار هستیم می‌توانیم از این پتانسیل برای تعامل و همکاری بیشتر با دانشگاه ها بهره بگیریم. 

وی عنوان کرد: در ارتباط با بحث های پژوهشی که استانداری با همکاری دانشگاه‌ها انجام خواهد داد حتما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

ایمانیه اضافه کرد: برای انعکاس فعالیت‌های دولت، اهالی رسانه ها باید حمایت شوند تا هم فعالیت های خوب و اعتمادساز و هم فعالیت‌های امیدوارکننده دولت و هم مشکلات را با رعایت ادب منعکس کنند.

استاندار فارس بیان داشت: حمایت از بخش خصوصی و گروه‌های مردمی و جهادی و کانون های فرهنگی وابسته به مساجد و همچنین آموزشگاههای هنری و فرهنگی نیز بایستی در دستورکار اداره کل قرار بگیرد.

ایمانیه گفت: امیدواریم با فروکش شدن کرونا شرایط مناسبی برای برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌ها که در ایجاد روحیه در بین مردم مؤثر هستند فراهم شود.

وی ادامه داد: پیگیر طرح ها و پروژه های عمرانی در دیداری که‌ با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ترتیب دادیم هستیم و در این دیدار قول قطعی گرفتیم و مقرر شد اعتبارات لازم برای تالار مرکزی اختصاص یابد و ساخت این تالار تا چهار سال دیگر به پایان برسد.‌

ایمانیه بیان داشت: همچنین کلنگ زنی بنیاد حافظ شناسی در سه ماه پایانی سال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و تکمیل و تجهیز کتابخانه ارسنجان و تکمیل موزه پاسارگاد هم از دیگر پیگیری های ما در حوزه عمرانی در عرصه فرهنگ و هنر بوده است.

وی بیان داشت:فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی در قرارگاهی که برای فرهنگ و هنر در استان است نیز اتفاق خوبی برای مجموعه های فرهنگی خواهد بود و انشالله با همکاری و هم افزایی همه متولیان فرهنگی شاهد اتفاقات بهتری در این زمینه باشیم. 

ایمانیه ادامه داد: حمایت‌های ویژه ای نیز برای برگزاری شب شعر عاشورا و حل مسئله موزه قرآنی صورت خواهد گرفت و حمایت از مؤلفان و پژوهشگران و بحث نشر و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هم از مهمترین اهداف اداره کل فرهنگ و ارشاد باید باشد.

وی بیان داشت: اکتفا کردن به فضای مجازی و اتلاف وقت های فراوانی که در این فضاها بدون نتایج قابل توجه اتفاق می افتاد، صحیح نیست و برای حل این مشکل باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ترویج دهیم.

استاندار فارس اعلام کرد: زمینه کار فراوان است و آمادگی خوبی در بین مدیران و افراد فعال در عرصه فرهنگ و هنر برای پیشبرد اهداف در این حوزه وجود دارد.

حمیدرضا قانعی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم  اظهار کرد: انقلاب اسلامی شعار اصلی خود را موضوع فرهنگ قرار داده است و این انقلاب درصدد است که خود را با تکیه بر عنصر فرهنگ در عرصه های جهانی، بیشتر به رخ بکشد.
وی اضافه کرد: ما در طول ۴۲ سال گذشته شاهد این هستیم که زحمات بسیاری در عرصه های مختلف اقتصاد، ‌سیاست و فرهنگ کشیده شده است اما اگر در این حوزه ها به نتایج قابل توجهی نرسیدیم به دلیل کمرنگ شدن مردم در این عرصه ها است. 
وی گفت: احیای کانون های فرهنگی و هنری مساجد در دستور کار قرار دارد و در نظر داریم حضور متخصصین و شایستگان عرصه فرهنگ در مساجد فارس را پررنگ کنیم. موسسات فرهنگی و گروههای آتش به اختیاری که طی سالیان گذشته بدون هیچ چشم داشتی توانستند بار فرهنگی این جامعه را به دوش بکشند نیز مورد حمایت قرار خواهند کرد.
قانعی بیان داشت: اگر امروز فارس در قله فرهنگ و هنر ایستاده است به خاطر زحمات اهالی فرهنگ و هنر است و هیچ کس نمی تواند منکر این مسئله باشد. کارشناسان و کارمندان خدوم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سهم بسزایی در بالندگی فرهنگ و هنر دارند.
وی ادامه داد: جا دارد از مدیران، بزرگان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر تشکر و قدردانی داشته باشم و من همواره قدردان زحمات اهالی فرهنگ و هنر خواهم بود و تکریم و ارتقا کارمندان محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولویت کاری بنده خواهد بود.

صابر سهرابی مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز گفت: ایامی بسیار مغتنم در خوشه چینی محضر اربابان هنر و فرهنگ استان فارس به گاه آخر رسید.  ایامی که هر چند با تلخی سیل جانکاه و یورش ویروس منحوس کرونا ، تحریمهای ظالمانه  همراه شد ولیکن اوج اصالت فرهنگ ناب ایرانی را در قامت مردمانی دیدم که در دستگیری درماندگان سیل و همچنین شعاع انوار منیر آدمیت در جامه سپید مدافعان سلامت، و کمکهای مومنانه  یادآور فرهنگ سترگ مردمان این دیار است.

در این آیین از  صابر سهرابی مدیر کل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تقدیر و حمیدرضا قانعی به عنوان مدیر کل جدید معرفی شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha