معتادان متجاهرکرمانشاه درجست وجوی سرپناهی برای رهایی از فصل سرد اعتیاد
عکس آرشیوی است

کرمانشاه - ایرنا - با وجود آمار بالای معتادان متجاهر که زنگ خطری برای زندگی شهری و شهروندی در کرمانشاه به حساب می‌آید، کمبود امکانات و مراکز ترک اعتیاد و یا حتی کمبود مکانی برای داشتن یک شب خواب گرم، بر سر سایه این شهر سنگینی می‌کند که از همین رو نهادهای متولی و حمایتی درصدد گسترش این مراکز هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ با آغاز فصل سرما، پرسه معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها در شهر سیمای ناخوشایند و گاه ترحم انگیز ایجاد می‌کند. افراد بی پناه با چهره‌ای ژولیده و به هم ریخته که از رهگذران تقاضای کمک دارند و گاه برای آنان مزاحمت ایجاد می‌کنند در این شب‌ها در خیابان‌ها و حتی مسیرهای گردشگری کرمانشاه بسیار دیده می‌شوند.

فقر اقتصادی و فرهنگی در گسترش روزافزون تعداد متکدیان، زباله گردان و معتادان متجاهر از سهم بالایی برخوردار است و بر اساس آنچه نیروی انتظامی و بهزیستی اعلام کرده‌اند بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در این استان وجود دارد که بیش از ۹۵ درصد آنها در مرکز استان هستند.

بارها کمبود فضای فیزیکی گرمخانه ها و مراکز ترک اعتیاد و از سوی دیگر توانمندنشدن موجب شده تا فرد دورشده از موادمخدر بار دیگر به جامعه بازگردد، طعم بیکاری به دلیل نداشتن مهارت را تجربه کند و باز هم پناه بردن به اعتیاد تنها چاره اش شود.

از سوی دیگر، دل رحمی و دل سوزی مردم کرمانشاه برای کمک‌رسانی به افرادی که حتی در مسیرهای گردشگری کلانشهر کرمانشاه تکدیگری می کنند بر گسترش این معضل دامن زده و جذابیت هایی برای متکدیان که تعداد بالایی از آنان را معتادان متجاهر تشکیل می دهد را دوچندان می کند.

معتادان متجاهر کرمانشاه در جستجوی سرپناهی برای رهایی از فصل سرد اعتیاد

کمپ های ترک اعتیاد گسترش می یابد

از همین رو فرماندار کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، در زمینه ظرفیت نگهداری و کمپ های ترک اعتیاد شهرستان، اظهار داشت: اردوگاه چشمه سفید و اردوگاه ماده ۱۶ در سراب نیلوفر برای نگهداری معتادان متجاهر و کارتن خواب ها در نظر گرفته شده و از ظرفیت کامل این ۲ اردوگاه استفاده می کنیم.

«فضل اله رنجبر» افزود: از سال های اخیر پیگیر توسعه این مراکز شده ایم اما به دلیل تعداد بالای معتادان متجاهر برنامه ریزی کرده ایم که شبانه تعدادی از آنان را با همکاری اجراییات شهرداری و بهزیستی در چند محل جمع آوری کنیم.

رنجبر یادآور شد: این مراکز در بوستان جلالیه و ۲ سرپناه دیگر در مقابل پمپ گازوییل و مرکز جدید کیهانشهر قرار دارد که مقدمات راه اندازی مرکز کیهانشهر در دست اجرا است و تجهیزات با کمک شهرداری تامین می شود، قراردادهای اولیه منعقد شده است و از این ظرفیت با همکاری بخش خصوصی استفاده می شود.

توسعه مراکز در راستای نگهداری ۲ هزار معتاد و متکدی باشد

وی معتقد است، با این اوصاف بازهم به ظرفیت بیشتر برای نگهداری این افراد نیاز است و حداقل به مراکزی برای نگهداری یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر نیاز داریم.

رنجبر با تاکید براینکه به همکاری بیشتر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیاز داریم، افزود: اعتبارات لازم باید اختصاص یابد تا بتوانیم ظرفیت جدیدی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در جلسات برگزار شده جمع آوری متکدیان همچنان مورد تاکید است، گفت: مصوبات این منظور به شهرداری ابلاغ شده و در همین راستا شبانه برخی از این افراد معتاد متجاهر که تکدی گری می کنند جمع آوری می شوند، اما واقعیت امر این است که این کار ریشه ای و اساسی نیست.

معتادان متجاهر کرمانشاه در جستجوی سرپناهی برای رهایی از فصل سرد اعتیاد

مرکز نگهداری زنان مبتلا به اعتیاد در کرمانشاه

با توانمندسازی چاره جویی کنیم

فرماندار کرمانشاه ادامه داد: تصمیم گرفته ایم، تعدادی از سازمان های مردم نهاد و چندین نفر از اساتید دانشگاه را دعوت کنیم تا با کمک خیران بتوانیم بخشی از افراد چه کودکان کار و چه متکدیان که بانک اطلاعاتی آنان تشکیل شده است را تحت حمایت قرار دهیم و این افراد باید به صورت مستمر رصد شوند و توانمند ساختن مهم ترین اقدام برای ساماندهی آنان است.

رنجبر یادآور شد، توانمندساختن این افراد موجب می شود که تعداد متکدیان کاهش یابد و اکنون بنده از طریق نهادهای حمایتی، بهزیستی و کمیته امداد پیگیری می کنم که به دلیل تعداد زیاد معتادان و متکدیان و کمبود امکانات این تلاش جوابگو نیست.

اقدامی بی‌ثمر برای نگهداری معتادان متجاهر

وی پیشنهاد داد که باید با همکاری مجمع خیرین، سمن ها و همچنین همکارهای نهادهای حمایتی، این افراد مورد حمایت قرار گیرند و توانمند شوند، اگر این چرخه کامل نباشد، بی شک موفقیتی حاصل نمی شود و چون کامل نیست متکدیان مدتی در اردوگاه چشمه سفید نگهداری می شوند و باز به جامعه باز می گردند.

رنجبر اضافه کرد، در جلسات مستمر، پیگیری شد تا متکدیانی که از پل قوسی تا سر فرهنگیان تکدی گری می کنند جمع آوری شوند که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.

آنچه که به جذابیت تکدی گری در کرمانشاه دامن می زند

وی با بیان اینکه ترحم و دلسوزی مردم در گسترش فعالیت متکدیان بی تاثیر نیست، یادآور شد، برخی مردم این افراد را به تکدی گری عادت داده اند و حتی برخی از شهرستان ها به این شهر برای تکدی گری می آیند.

فرماندار کرمانشاه معتقد است، توزیع نذورات موجب جذابیت تکدی گری در شهر شده است و از سوی دیگر رسانه‌ها و صدا و سیما در این زمینه باید فرهنگ سازی کنند که اگر مستحقی وجود دارد به ادای نذر و توزیع غذا در منازل آنان اقدام کنند تا مشکل فرهنگی آنهم در مسیر  گردشگری شهر ایجاد نشود.

شدت اعتیاد در کرمانشاه از بسیاری از استان ها کمتر است

در ادامه مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، از وجود متکدیان و معتادان متجاهر در کرمانشاه به عنوان یک آسیب اجتماعی یاد کرد و گفت: شدت اعتیاد در کرمانشاه بالا است اما آمار آن نسبت به خیلی از استان‌های دیگر پایین‌تر است که برخی از ارگانها برای ساماندهی این موضوع برنامه های متنوعی پیشنهاد داده اند و جلسات متعددی برگزار کرده اند ولی از دیدگاه من به عنوان یک فعال رسانه ای، این معضل همچنان کاهشی نیست چون شراط زیادی لازم هست که همزمان باید فراهم شود و خانواده هم باید همراهی کنند تا محیط به دور از هر گونه تنشی را برای فرد معتاد فراهم کنند.

«علی پرندین» با تاکید بر اینکه بهزیستی برای کاهش این آسیب در ۲ حوزه کار کرده است، افزود: در پیشگیری اولیه، آموزش مهارت‌های زندگی، توزیع بروشور به منظور آگاه سازی از عواقب مصرف مواد مخدر، برنامه های آموزشی در فضای مجازی به اقداماتی در راستای فرهنگ سازی جامعه اقدام می شود.

وی یادآور شد، در بحث پیشگیری ثانویه برای کاهش آسیب اقدام می شود که در همین راستا کمپ های ترک اعتیاد، مرکز ماده ۱۶، شلترها فعال هستند و به خدمت رسانی به معتادان متجاهر در سطح شهر و ایجاد سرپناه اقدام می شود.

اکثر کارتن خواب ها، معتاد متجاهر هستند

این مسوول اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه اضافه کرد، به اعتقاد من  اکثریت کارتن خواب ها، همان معتادین متجاهر هستند که وظیفه اصلی جمع آوری و ساماندهی آنان بر عهده شهرداری است و بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی در این زمینه ورود پیدا کرده است.

وی در خصوص توسعه مراکز نگهداری و گرمخانه به کمبود اعتبارات اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر نمی توان مکانی در سطح شهر اجاره کرد چون معمولا با مقاومت مردم محله مواجه می شویم و حتی براساس تحقیات میدانی خود افراد هم تمایلی به حضور در این مراکز را ندارند، البته  نزدیک به یک ماه است که گرمخانه ای از سوی شهرداری در منطقه اجلالیه کرمانشاه نیز راه اندازی شده است.

معتادان متجاهر کرمانشاه در جستجوی سرپناهی برای رهایی از فصل سرد اعتیاد

جستجوی یک فرد مبتلا به اعتیاد در میان حجم انبوهی از زباله ها

ظرفیت پذیرش در اردگاه چشمه سفید چقدر است؟

در پایان مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، به وجود یک مرکز ماده ۱۶ در کل استان در شهرستان کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: این مرکز با هدف ساماندهی معتادان متجاهر فعالیت می کند که ظرفیت نگهداری آن ۲۵۰ نفر است که حتی در شرایط اضطراری به ۳۵۰ نفر هم می رسد.

«فرحناز محمدی» افزود: معتادین متجاهر با حکم قضایی دادستانی و همکاری نیروی انتظامی و شهرداری به این مرکز منتقل می شوند. اداره کل بهزیستی در این مرکز پس از پذیرش معتادین متجاهر اقدام به نگهداری معتادین و ارائه خدمات تخصصی پزشکی، مددکاری، روانشناختی و آماده سازی شغلی به مدت سه ماه می پردازد، مددکاران این مرکز خانواده های این معتادین را شناسایی کرده و پس از طی دوره سه ماهه، معتادین بهبود یافته به خانواده باز می‌گردند.

وی ادامه داد: این افراد رهاشده از اعتیاد که به خانواده باز می گردند به مانند نوزادان نوپایی می مانند که باید مورد حمایت قرار گیرند اما بنا به دلایل زیادی از جمله فقر خانواده ها مشکلات فرهنگی، ارتباط با دوستان، درصد کمتری از آنان موفق به ترک دائم می شوند. از همین رو سازمان بهزیستی کشور درصدد راه اندازی مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد برآمد که این مرکز نزدیک به یکسال است در جاده ماهیدشت کرمانشاه راه اندازی شده است که با توجه به متفاوت بودن پذیرفته شدگان در این مرکز شرایط مساعدتری برای حرفه آموزی و اشتغال آنان فراهم شده است.

محمدی با تاکید براینکه مراکز ماده ۱۶ مراکز نگهداری اجباری هستند، گفت: یکی از مشکلات این مرکز نگهداری معتادین متجاهر و شاکی خانواده همزمان با هم است که به منظور تفکیک آنان به فکر راه اندازی مرکز دیگری افتادیم و این مرکز در ماه های آینده به بهره برداری خواهد رسید.

این مسوول یادآور شد، همچنین برای معتادان متجاهر و کارتن خواب ها نیز سرپناه شبانه در فصل سرما درنظر گرفته شده است تا بتوانند از غروب تا طلوع آفتاب به این مراکز مراجعه کنند.

با توجه به اینکه شهرداری در غالب استان های مختلف کشور نقش ساماندهی معتادین متجاهر را به عهده دارد، با این وجود و بمنظور افزایش ظرفیت ارائه خدمات به معتادین متجاهر,  اداره کل بهزیستی کرمانشاه ۲ سرپناه شبانه برای بانوان و آقایان را راه اندازی کرده است. این گرمخانه ها در منطقه اربابی کرمانشاه با ظرفیت ۲۵ تا ۳۰نفر و گرمخانه بانوان نیز در محله آقاجان کوچه نظام با ظرفیت ۲۵ نفر قرار دارد.

به گفته محمدی، توزیع یک وعده غذای گرم، وسایل بهداشتی، استحمام از جمله خدمت این مراکز است.

گزارش از زهره کریم زاده

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha