۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۰
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 84570412
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

هیاهوی تبلیغاتی غرب درباره مطالبات حداکثری در مذاکرات

تهران- ایرنا- کشورهای غربی در حالی در فضاسازی و هیاهوی رسانه ای و تبلیغاتی، ایران را متهم به ارائه مطالبات حداکثری و فرابرجامی می کنند که گره اصلی احیا و اجرای توافق هسته ای زیاده خواهی خود آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا دور هفتم مذاکرات احیای برجام در حالی از امروز در وین و در محل هتل کوبورگ از سرگرفته می‌شود که علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان پیش از سفر به وین به مسکو سفر و با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص مذاکرات وین رایزنی کرد.

بر اساس اخبار منتشر شده، امروز صبح نشست‌های دو و سه جانبه با مورا هماهنگ کننده مذاکرات از اتحادیه اروپا و روسای هیات‌های چین و روسیه برگزار و سپس نشست کمیسیون مشترک برجام در ساعت ۱۲ به وقت محلی وین برگزار خواهد شد.

دور جدید مذاکرات وین در حالی آغاز می شود که کشورهای غربی پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین ایران را به طرح مطالبات حداکثری و فرابرجامی متهم کردند. موضوعی که هم خلاف متون ارائه شده از سوی هیات ایرانی است و هم مغایر با اصل حسن نیت در مذاکرات بعنوان کمترین و البته بدیهیترین پیش شرط موفقیت در هر مذاکره ای است.

تیم مذاکره کننده ایران در دور پیشین مذاکرات دو پیش نویس ارائه داد، موضوع پیش نویس نخست که تیم مذاکره کننده ارائه کرد، رفع تحریم های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران و موضوع پیش نویس دوم نیز در مورد گام های جبرانی ایران در زمینه تعهدات هسته ای است.این پیش نویسها کاملا در چهارچوب مفاد توافق هسته ای است و خواسته ایران اجرای کامل و بی کم و کاست برجام است کنا اینکه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری روز دوشنبه تاکید کرد که نه چیزی کمتر از برجام را می پذیرد و نه چیزی بیشتر از برجام تعهد می دهد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان هم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فیصل مقداد همتای سوری خود به صراحت اعلام کرد: آنچه هیات ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه داده، ‌کاملاً در چهارچوب برجام هست و هیچ چیزی فراتر از آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته، در این متون، مورد درخواست طرف ایرانی قرار نگرفته است. لذا این ادعا که برخی طرف‌های غربی می‌گویند ایران مطالبات حداکثری داشته، مطالبات ما کاملاً منطبق بر برجام هست و ذره‌ای در این دور از مذاکرات ما مطالبه‌ای فرابرجامی نداشته‌ایم.

نکته قابل تامل در رویکرد طرفهای غربی این است که اتفاقا عامل اصلی مشکلاتی که در مسیر احیای توافق هسته‌ای خواسته‌های فرابرجامی آمریکا و اروپا بوده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده که از میان تندروهای جمهوری خواه به قدرت رسیده بود و سیاست خارجی خود را با رژیم صهیونیستی هماهنگ می کرد به امید مطالبات بیشتر از برجام خارج شد. بایدن هم با وجود آنکه پیش از انتخابات وعده بازگشت به برجام را مطرح کرده بود، پس از به قدرت رسیدن همان مطالبات زیاده خواهانه ترامپ را تکرار کرد و عملا به کارزار فشار حداکثری و تحریم ایران ادامه داده است. علاوه بر این در چند سال گذشته کشورهای غربی بارها خواستار گنجاندن مباحث منطقه‌ای و موشکی ایران در برجام بودند که‌ آشکارا زیاده خواهانه و فرابرجامی بوده است.

نگاهی به خواسته های فرابرجامی غرب

آمریکا و قدرت های اروپایی بارها پافشاری کرده اند پس از برجام مذاکرات در مورد برنامه موشکی ایران و رفتار منطقه‌ای جمهوری اسلامی انجام شود، مقام‌های دولت بایدن به صراحت گفته‌اند که قصد دارند از مقوله بازگشت به توافق به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق بهتر و قوی‌تر، یعنی توافقی که در آن به مسائل موشکی و منطقه‌ای با ایران پرداخته می‌شود استفاده کنند.

در تازه ترین اظهارنظرها پیرامون این زیاده خواهی ها جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن اواسط آبان ماه و در آستانه دور هفتم مذاکرات وین، در گفت‌وگویی با برنامه فرید زکریا در شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت پس از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، برنامه موشک‌های بالستیک ایران باید به عنوان بخشی از مذاکرات بعدی روی میز باشد.

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز نفوذ ایران در منطقه را بی‌ثبات کننده خواند و ایران را متهم به تروریسم کرد، علاوه بر این نسبت به برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی هم ابراز نگرانی کرد، در حالی که در طول ۲۰ سال گذشته و از زمان ریاست جمهوری جورج بوش، آمریکا با حمله نظامی به عراق و افغانستان و مداخله نظامی در سوریه بیشترین عامل ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه بوده و این کشورها را به طور کامل تخریب کرده است، از سوی دیگر خاورمیانه توسط شرکت های تسلیحاتی آمریکایی تبدیل به انبار تسلیحات شده است و احتمال بروز تنش در منطقه را به بالاترین حد رسانده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و هایکو ماس وزیر خارجه آلمان چند ماه پیش در بیانیه ای مشترک بر عزم راسخ خود برای تقویت برجام در آینده و همکاری با طرف‌های منطقه‌ای و جامعه بین‌الملل برای پرداختن به نگرانی‌های امنیتی مرتبط با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تاکید کرده و اعلام کردند  که برای دستیابی به این هدف با یکدیگر همکاری کنند.

از مجموع اظهارنظرهای مقامات اروپایی و آمریکایی اینطور برمی‌آید که آنها بازگشت به برجام را به عنوان فصلی برای جبران عدم اجرای تعهدات خود نمی‌بینند بلکه آن را پیش زمینه ای برای مطالبات تعهدات بیشتر و تحمیل محدودیت‌های بیشتر در زمینه‌های موشکی و منطقه‌ای به ایران می‌بینند.
واقعیت این است که ایران در جریان مذاکرات برجام در موارد متعددی کوتاه آمد تا توافق به دست آید و این آمریکا و اروپا بودند که توافق را تخریب کرده و قطعنامه های شورای امنیت را نادیده گرفتند. 

 ایران تنها پس از توقف اجرای برجام توسط آمریکا و بی عملی اروپا، اجرای بخش هائی از آن را مطابق بندهای۲۶ و ۳۶ متوقف کرد و اقداماتش همواره در چهارچوب برجام بوده است.

اکنون کشورهای غربی در مکانیسمی فرافکنانه آنچه خود مبدع و آغازگر آن بوده‌اند را به ایران نسبت می دهند. مهمترین هدف از راهبرد مقصرنمایی که مقام‌های دولت‌های غربی و امپراطوری‌های رسانه‌ای وابسته به آنها دنبال می‌کنند گرفتن امتیازات بیشتر از ایران و در واقع تحمیل کردن مطالبات فرابرجامی اروپا و آمریکا است، راهبردی که غرب باید فکر استفاده از آن را از سر بیرون کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha