پروژه نیمه‌جان جاده درگز - کبکان - قوچان در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- ساخت جاده جدید و اصلی شهرستان درگز در استان خراسان رضوی پس از ۱۴ سال از آغاز آن اکنون بدون اعتبار مانده و شاید بتوان گفت که نفس‌های آخر را می‌کشد.

شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز از طریق ۲ جاده کوهستانی درگز - قوچان و درگز - کلات با دیگر نقاط خراسان رضوی ارتباط دارد و به خاطر قرار گرفتن بین مرز ترکمنستان از شمال و کوههای هزارمسجد و ارتفاعات پارک ملی تندوره در جنوب، به نوعی در بن بست جغرافیایی قرار گرفته و راه حل رهایی از این بن بست که راه را بر توسعه و خدمت رسانی به مردم مرزنشین این شهرستان ناهموار کرده، ساخت راه ارتباطی مناسب است.

از آغاز ساخت پروژه درگز - کبکان - قوچان که ایده احداث آن به پیش از انقلاب بازمی‌گردد، بیش از یک دهه گذشته و سرنوشت آن به خاطر کمبود اعتبار در هاله‌ای از ابهام است.

پیشرفت پنج درصدی پروژه پس از ۱۴ سال

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود: ساخت راه ارتباطی درگز به قوچان به طول حدود ۸۰ کیلومتر پس از ۱۴ سال به ادعای اداره کل راه و شهرسازی فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد پیشرفت داشته است که با روند کنونی تخصیص اعتبارات سالانه پس از ۱۴۰ سال به بهره برداری می‌رسد.

حسن رزمیان مهمترین دغدغه این شهرستان را راه ارتباطی مناسب عنوان کرد و افزود: راه اصلی ارتباط دهنده مرکز شهرستان به بزرگراه شریانی مشهد - قوچان، جاده سخت گذر و کوهستانی درگز - قوچان به طول ۱۵۰ کیلومتر است که با احداث جاده جدید درگز - کبکان - قوچان، فاصله دسترسی به شهر درگز ۷۰ کیلومتر کاهش می یابد و زمان سفر در این مسیر نیز ۹۰ دقیقه کمتر می شود.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام اداره راه و شهرسازی این طرح ۱۰ درصد پیشرفت داشته است که معتقدیم این میزان صحیح نیست و با توجه به میزان هزینه در واقع پنج درصد پیشرفت داشته که آن هم در بخشی از مسیر بوده است.    

بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی پیشرفت جاده در حال احداث درگز - کبکان - قوچان حدود ۱۲ درصد است، این پروژه سال ۹۰ بودجه مصوب گرفت و ساخت ۱۷ کیلومتر آن شامل ۱۲ کیلومتر جاده و سه دهنه تونل در مجموع به طول پنج کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا (ص) آغاز شد.

طلبکاری ۲۰۰ میلیارد ریالی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)

بر اساس اعلام فرماندار وقت درگز، ساخت جاده درگز - کبکان - قوچان به دلیل طلب پیمانکار که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) می‌باشد، متوقف شده است.

با این حال سرپرست فرمانداری درگز با رد نیمه تعطیل بودن پروژه به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر فعالیت در پروژه درگز - کبکان - قوچان با اندک نیروی کار ادامه دارد.

مهدی دقیقیان افزود: مشکل اصلی ادامه اجرای پروژه نبود اعتبار است و در حال حاضر این پروژه بزرگ هیچ اعتباری ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیمانکار پروژه ۲۰۰ میلیارد ریال طلب دارد.

شنیده ها از شهرستان درگز حکایت از توقف کامل پروژه و مهروموم تونل مهم طرح به نام "الله اکبر" دارد، با این حال فرمانداری درگز صدور هرگونه حکم قضایی و مهروموم تونل یا کارگاه های پروژه را رد کرده است.

مرکز شهرستان مرزی و کوهستانی درگز در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد ۷۵ هزار نفر جمعیت دارد.

این شهرستان علاوه بر چهار شهر درگز، لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو، ۱۳۶ روستا دارد که ۱۱۱ روستای آن دارای بیش از ۲۰ خانوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha