۱۰۰ واحد پیش‌ساخته فلزی برای اجرا در مناطق زلزله‌زده کوهرنگ آماده است

شهرکرد - ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰۰ واحد اسکلت‌های پیش‌ساخته فلزی در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ آماده نصب است که تاکنون ۱۸ واحد از این تعداد برای خانوارهای آسیب‌دیده از زلزله برپا شده است.

فرشید ریاحی سامانی روز پنجشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کوهرنگ که با حضور استاندار چهارمحال و بختیاری برگزار شد، با بیان اینکه این واحدها در ابعاد ۶۰ و ۸۰ متری آماده شده‌اند، افزود: استفاده از این نوع سازه روند بازسازی مناطق زلزله‌زده و شرایط اسکان خانوارها را سرعت می‌بخشد.

وی در ادامه افزایش تعداد واحدهای مسکونی نیازمند بازسازی را یکی از مسائل مهم پیش روی عملیات بازسازی مناطق زلزله دانست و تصریح کرد: در ابتدای ارزیابی واحدهای خسارت دیده با توجه به آنکه طرح مقاوم‌سازی ۵۰ درصد از هفت هزار و ۶۱ واحد مسکونی موجود در شهرستان کوهرنگ در سال‌های قبل با استفاده از تسهیلات مسکن روستایی انجام‌شده بود و تعدادی از واحدها نیز  ساخت‌وساز جدید انجام داده‌اند، در مجموع سه هزار واحد غیر مقاوم نیازمند تخریب و بازسازی در این شهرستان شناسایی شد.

ریاحی تصریح کرد: بر اساس این آمار و در گام نخست اعلام خسارت‌های ناشی از زلزله مهرماه، ۴۹۶ واحد به عنوان واحد نیازمند تخریب و بازسازی مشخص شدند و سه هزار واحد دیگر نیز در عملیات تعمیر قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر و با بررسی‌های دقیق‌تر، تعداد واحدهای احداثی افزایش یافته است، یادآور شد: پیگیری‌ها برای تامین اعتبار مورد نیاز و دیگر موارد مربوط به این تعداد واحد جدید از سوی دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام است و لازم است مراتب از طریق وزارت کشور نیز مورد بررسی قرار گیرد.

ریاحی همچنین افزود: میلگرد و سیمان مورد نیاز برای بازسازی واحدهای خسارت دیده تامین شده است و متناسب با نیاز به منطقه حمل می‌شود و انتظار می‌رود تا پایان آذر سهمیه تعیین‌شده برای آواربرداری مناطق زلزله‌زده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور ۲۸ خودروی سنگین و ۱۸ نفر نیروی انسانی به پایان برسد.

اعتبار لازم برای جبران ۸۰ درصد از خسارت زلزله کوهرنگ تامین شده است

سرپرست اداره کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به مصوبه هیات دولت و اختصاص اعتبار برای جبران خسارت‌های وارده در زلزله مهرماه کوهرنگ گفت: بیش از ۸۰ درصد از میزان خسارت اعلام شده تامین اعتبار شده و تسهیلات در نظر گرفته شده نیز ابلاغ شده است.

خسرو کیانی افزود: در پی وقوع زلزله در این شهرستان ۲ نشست اضطراری برگزار شد و پس از ارزیابی‌های انجام‌شده، میزان خسارت در سه بخش زیربنایی، مردمی و کشاورزی افزون بر ۶۱۵ میلیارد تومان برآورد شد.

وی با بیان اینکه عملیات آواربرداری و بازسازی مناطق زلزله‌زده یک هفته پس از وقوع زلزله آغاز شد، تصریح کرد: پیگیری‌ها برای تخصیص اعتبارات زیربنایی مصوب شده برای جبران خسارت‌ها در حال انجام است.

۳۸۰ بسته اهدایی به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان بین زلزله‌زدگان کوهرنگ توزیع شد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: ۳۸۰ بسته اهدایی کشور امارات متحده عربی به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان، هفته سوم آذرماه در اختیار زلزله‌زدگان شهرستان کوهرنگ قرار گرفت.

ایرج کیانی با بیان اینکه در زمان وقوع زلزله در شهرستان کوهرنگ، ۲۱ تیم امدادی، ۱۲۰ نیروی امدادگر و  ۲۸ دستگاه آمبولانس و خودروی امدادی به منطقه اعزام شد، افزود: با توجه به برنامه عملیاتی این جمعیت و بانک اطلاعاتی موجود، مجموع ارزیابی‌ها در کمتر از چهار ساعت به پایان رسید.

وی یادآور شد: ارزیابی‌های از ۲۲۳ روستا انجام شد که بر اساس نتایج به دست آمده ۱۰۶ روستا در محدوده زلزله‌زده با آسیب مواجه شده‌اند و بیشترین خسارات نیز از روستاهای کچوز، گراب، دره هندو، فخرآباد و شیخ عالی گزارش شده است.

وی به اسکان اضطراری ۲۱۸ خانوار در چادرهای امدادی نیز اشاره و تصریح کرد: علاوه بر امکانات توزیع شده از سوی جمعیت هلال‌احمر همچون چادر، پتو، موکت، وسایل گرمایشی، ظروف و اقلام غذایی، در ۲ نوبت نیز بسته‌های اهدایی از سوی خیرین و کشور امارات متحده عربی بین زلزله‌زدگان توزیع شد.

به گزارش ایرنا، زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری ساعت ۶ و ۹ دقیقه صبح دوشنبه ۱۲ مهر امسال مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان حوالی چلگرد را لرزاند.این زمین لرزه در ۳۳ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

این زلزله اگر چه خسارت جانی در پی نداشت اما ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مردمی، زیربنایی و کشاورزی به چهارمحال و بختیاری وارد کرد.

پس از آن نیز ۶۵ پس‌لرزه شهرستان کوهرنگ را لرزاند که بزرگی چهار مورد آن بیش از چهار ریشتر بود و باعث هراس و نگرانی مردم از پس‌لرزه‌های آن شد.

پنج هزار و ۶۷۰ نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان در چهارمحال و بختیاری از زلزله ۵.۷ ریشتری چلگرد متاثر شدند که در همین راستا ۱۰۶ خانه به طور کامل آوار و برای اسکان موقت ۲۰۰ خانوار چادر و بسته‌های امدادی مانند وسایل گرمایشی، مواد غذایی و سایر نیازهای ضروری زندگی از سوی جمعیت هلال‌احمر استان توزیع شده است.

عملیات بازسازی تعدادی از خانه‌های روستایی تخریب شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.

چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در ۹۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha