مناطق کوهستانی استان سمنان شرایط کوهنوردی ایمن ندارند

سمنان- ایرنا- رئیس هیات کوهنوردی استان سمنان گفت: مناطق کوهستانی و قله‌های مرتفع استان از نظر امکانات و شرایط برای کوهنوردی مناسب و ایمن نیستند.

هادی ملاکاظمی روز شنبه همزمان با ۱۱ دسامبر مصادف با ۲۰ آذرماه «روز جهانی کوهستان» در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: کوهنوردی ورزش همدلی، همراهی و زیست جمعی است و تفاوت های شغلی، تحصیلی و طبقاتی در این رشته ورزشی نیست و رقابت در این رشته ورزشی وجود ندارد.

وی افزود: قله های شاهوار و نیزوا از بلندترین قله های استان سمنان است همچنین نبود تابلوهای خطر، مناطق ایمن و پناهگاه در مناطق کوهستانی یکی از مهمترین ضعف های کوهستان استان است. 

ملاکاظمی ادامه داد: کوهستان های شهمیرزاد، بنه کوه گرمسار، شمشیرکوه آرادان، ارتفاعات چشمه علی دامغان و مناطق کوهستانی مجن و بسطام در شاهرود از جمله کوهستان های مورد توجه کوهنوردان است.

وی با اشاره به تجهیزات کوهنوردی اضافه کرد: کوهنوردی از جمله رشته های ورزشی پرهزینه است و در فصل زمستان به دلیل شرایط کوهستانی و نیاز به تجهیزات گسترده تر، کوهنوردان با  افزایش قیمت روبه رو هستند.

رئیس هیات کوهنوردی استان سمنان خاطرنشان کرد: پارک کوهستان سمنان استانداردهای لازم کوهنوردی و پارکی را ندارد و ضعف نور، تابلو و مسیرهای عبور وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش، آمادگی‌های تغذیه‌ای و امدادی پیش‌نیازهای رشته کوهنوردی است، بیان کرد: کوهنوردی نیاز به آموزش، تجهیزات مناسب، آمادگی جسمی، آگاهی تغذیه ای و امدادی دارد و برای کوهنوردشدن تلاش مستمر و آموزش اصولی نیاز است.

ملاکاظمی یادآورشد: قدم اول در کوهنوردی، آموزش است و برای ارتقای دانش کوهنوردان استان کلاس های مختلفی با حضور استادان برتر کشور برگزار می شود که به دلیل نیاز به تجهیزات شخصی و لزوم حضور ۶ تا ۱۲ نفری در این کلاس ها هزینه ای بین سه تا ۹ میلیون ریال برای کوهنوردان در کنار هزینه تجهیزات وجود دارد.

وی اظهارداشت: آموزش های امداد و نجات کوهستان و عمومی برای صعود ایمن و مدیریت بحران در حوادث به کوهنوردان و مربیان ارایه می شود و افراد برای صعود باید کیف کمک های اولیه و داروهای مورد نیاز به همراه داشته باشند.

ملاکاظمی در خصوص اهمیت توجه به تغذیه و رژیم های غذایی کوهنوردان عنوان کرد: دوره تغذیه کوهستان برای کلیه کوهنوردان و افرادی قصد صعود به قله های بلند را دارند با هدف بهره مندی از دانش تغذیه قبل، حین و بعد از صعود برگزار می شود.

وی اضافه کرد: مدت زمان صعود حداقل ۲ روز و پیمایش ها ۱۰ روز است و کوهنوردان باید غذای مناسب به مقدار کافی به همره داشته باشند.

رئیس هیات کوهنوردی استان سمنان ابرازداشت: حدود ۸۴۰ ورزشکارسازمان یافته در رشته های کوهنوردی، صخره نوردی و سنگ نوردی با هدایت ۲۳ مربی رسمی فدراسیون کوهنوردی و ۱۵ راهنما کوهستان در استان سمنان مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش ایرنا،  ۱۱دسامبر مقارن با ۲۰ آذرماه «روز جهانی کوهستان» است. از سوی «سازمان بین‌المللی خواروبار و کشاورزی ملل متحد» (فائو) برای سال ۲۰۲۱  «گردشگری پایدار کوهستان» مورد توجه است.

گردشگری پایدار در کوهستان در راستای امرار معاش و فقرزدایی بومیان هر منطقه  با حفاظت از محیط زیست، میراث طبیعی، فرهنگی، ترویج صنایع دستی و محصولات محلی رشد و ترویج می یابد.

حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد گردشگری جهانی مربوط به گردشگری کوهستان است./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha