توجه به ارتقای توانمندی‌های دانشجویان ضروری است

تهران- ایرنا- دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: کسی در خارج از دانشگاه‌ها در انتظار استخدام فارغ التحصیلان نیست، در صورتی که نسبت به ارتقای توانمندی‌های دانشجویان اقدامی نشود فاجعه ای مصیبت بارتر از مهاجرت نخبگان رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، سعید سرکار امروز - شنبه - در اختتامیه جشنواره دانشجویی بنیاد آموزش فناوری افزود: دانشجویان مجبور هستند پایان نامه‌ای تهیه و مقالاتی از آن را به چاپ برسانند که این امر در جای خود ارزشمند است، چرا که کشور نیازمند تقویت بنیه علمی خود است.

وی ادامه داد: تقویت بنیه علمی فوندانسیون ساختمان علمی است، تا زمانی که این فوندانسیون تقویت نشود، فعالیت‌های حوزه توسعه فناوری ابتر خواهد ماند، چرا که زمانی می‌توانیم به عرصه توسعه فناوری و نوآوری وارد شویم که در مرزهای دانش حرکت کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو به اقدامات فناوران کشور در زمینه بومی سازی اشاره کرد و یادآور شد: بومی سازی یعنی فناوری که ۱۰ تا ۳۰ سال قبل در دنیا تولید شده اکنون ما به دانش ساخت آن رسیدیم که ارزشمند خواهد بود.

سرکار تصریح کرد: مطالبه رهبر معظم انقلاب تبدیل شدن به مرجعیت علمی است  و مرجعیت علمی مد نظر ایشان یعنی مرجع بودن در برخی حوزه‌های علم و فناوری است.
وی با تاکید بر اینکه بحث تقویت بنیه علمی مهم است ولی کافی نیست، ادامه داد: علم از جنس دانایی و فناوری از جنس توانایی است و اینکه بر توسعه علمی تاکید شود، ولی ادامه داده نشود ابتر ماندن در حوزه های فناوری است و دانشگاه های کشور بیشتر بر آموزش و تقویت دانایی دانشجویان تمرکز دارند ولی در زمینه توانمند سازی دانشجویان برنامه خاصی ندارند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی از آنجایی که فاقد مهارت خاصی هستند، منتظر استخدام هستند، گفت: در حال حاضر با خیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار مواجهه هستیم چون دانشگاه ها برای توانمند سازی آنها اقدامی نکرده است؛ در زمانی داشتن سواد توانمندی محسوب می شد ولی امروز توانمندی به گونه ای متفاوت تفسیر می شود و توانمندی همراه با دانایی همانند بذر در زمین حاصلخیز است.

سرکار افزود: امروزه دانشجویان در دانشگاه ها همانند بیمار تربیت می شوند، فکر آنها خوب کار می کند، گوش آنها خوب می شوند، زبانشان خوب مطالب را بیان می کنند ولی برای کارهای روزمره خود وابسته به دیگران هستند.

وی همچنین اظهار داشت: برگزاری رویدادهایی چون مسابقه فناوری نانو و نانو استارتاپ را نمونه ای از کارهایی دانست که می تواند دانشجویان را توانمند سازی است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو یادآور شد: حضور دانشجویان در چنین رویدادهایی موجب ارتقای مهارت و توانمندی آنها خواهد و چنین فردی نه تنها برای خود کسب و کار ایجاد می کند بلکه می تواند برای سایر افراد نیز کسب و کار تولید کند.

سرکار خطاب به دانشجویان حاضر در این رویداد با تاکید بر اینکه تنها با یک مدرک از دانشگاه فارغ التحصیل نشوید بلکه همراه با دانایی، توانایی علمی و توانمندی در عرصه های فناوری خود را نیز ارتقا دهیم، ابراز امیدواری کرد که فرآیندی که در حوزه نانو در کشور آغاز شده است در تمامی عرصه های تسری یابد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در خارج از دانشگاه ها کسی در انتظار استخدام فارغ التحصیلان نیست، در صورتی که نسبت به ارتقای توانمندی های دانشجویان اقدام نشود فاجعه ای مصیبت بارتر از مهاجرت نخبگان رخ می دهد و آن مهاجرت تخصصی است.

سرکار یادآور شد: مهاجرت تخصصی یعنی آنکه فرد در زمینه تخصصی خود مشغول به فعالیت نشود در حالی که جامعه سرمایه گذاری زیادی برای تحصیل وی کرده است، این مهاجرت یک مهاجرت خاموش است که در جامعه رخ می دهد.

وی افزود: درصورتی که دانشجویان با یک مهارت و یک فناوری از دانشگاه ها فارغ التحصیل شوند، پدیده مهاجرت خاموش رخ نخواهد داد، از سوی دیگر دانشجویان باید در قبال جامعه ومردم مسوولیت پذیر باشد و این در حالی است که دانشگاه ها، دانشجویان مسوولیت پذیر تربیت نمی کند، چرا که خود دانشگاه ها نیز مسوولیت پذیر نیستند، دانشگاهی که خود را مسوولیت پذیری نداند، نمی تواند دانشجویان مسوولیت پذیر تربیت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha