۱۰۰ درصد بهای خرید دام عشایر خراسان رضوی واریز شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: ۱۰۰ درصد مبالغ مربوط به خرید حمایتی دام از عشایر این استان، معادل ۴۸ میلیارد تومان، به حساب آنان واریز شده است.

محمد نبوی‌فرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشکسالی بی سابقه امسال و کاهش شدید علوفه مرتعی برای تعلیف دامهای سبک، موجب شد تا با هدف حمایت از جامعه عشایری یک میلیون راس از دام مازاد عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام ایران با نرخ متوسط هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان خریداری شده و به ازای هر کیلوگرم دام زنده، سه کیلوگرم جو با نرخ دولتی نیز در اختیار آنان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سهمیه خراسان رضوی خرید ۷۶ هزار راس دام از عشایر تعیین شده است، ادامه داد: از ۲۵ خرداد تا پایان مهر امسال مجموعا ۳۲ هزار و ۱۰۹ راس دام مازاد عشایر استان به وزن هزار و ۳۰۰ تن کشتار و گوشت آن ذخیره سازی شده است.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: این میزان دام خریداری شده با ارزش ۴۸ میلیارد تومان و نیز سه هزار و ۹۰۰ تن جو دولتی محاسبه شد که مبلغ نقدی واریز و نیمی از نهاده جو تاکنون تحویل عشایر شده و مابقی نیز در مسیر تحویل است.

نبوی‌فرد گفت: تاکنون ۱۰۸ هزار راس دام عشایر در کل کشور خریداری شده است که ۳۰ درصد این میزان متعلق به خراسان رضوی است و از این حیث بیشترین میزان خرید را در این بخش از آن خود کرده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی به کاهش شدید حجم بارندگی امسال اشاره و بیان کرد: فقر شدید مراتع از نظر علوفه، مشکلات فراوانی را برای دامداران عشایری فعال در سطح استان ایجاد کرده است.

هفت هزار و ۱۴۵ خانوار عشایری در خراسان رضوی با در اختیار داشتن ۹۹۵ هزار واحد دامی، سالانه ۳۰ هزار تن محصولات دامی تولید و روانه بازار می‌کنند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha