۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۸
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84573240
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فروش ناوچه‌های آمریکایی به یونان در تقابلی آشکار با فرانسه

تهران – ایرنا – وزارت امور خارجه آمریکا موافقت خود را با فروش احتمالی ناوچه های رزمی به آتن اعلام کرد و این اقدام واشنگتن به نوعی به چالش کشیدن توافق بین فرانسه و یونان ارزیابی شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری یونانی «گریک ریپورتر»، این توافق ۹.۴ میلیارد دلاری شامل خرید چهار فروند کشتی رزمی لاکهید مارتین به ارزش ۶.۹ میلیارد دلار است.

بخش ۲.۵ میلیارد دلاری باقی مانده از فروش این محموله نیز صرف بروز رسانی و تقویت چهار ناوچه کلاس MEKO می شود که یونان در حال حاضر در اختیار دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: این بسته پیشنهادی، توانایی یونان را برای مقابله با تهدیدهای فعلی و آتی با ارائه یک قابلیت بازدارنده رزمی موثر برای حفاظت از منافع دریایی و زیرساخت ها در حمایت از موقعیت استراتژیک این کشور در جناح جنوبی ناتو بهبود می بخشد.

این بیانیه تاکید کرد که این توافق، توازن نظامی اساسی در منطقه را تغییر نخواهد داد.

توافق مزبور، چالش مستقیم با فرانسه است که یادداشت تفاهمی را با یونان برای انعقاد توافق مشابهی در زمینه فروش کشتی های ساخت فرانسه امضا کرده است.

اواخر ماه سپتامبر (مهر)، یونان و فرانسه مشارکتی راهبردی را با توافق فروش سه ناوچه ثبت کردند.

در مراسم امضای این قرارداد در پاریس، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت این توافق بخشی از مشارکت راهبردی عمیق تر بین دو کشور است.

ناوچه های ۴۵۰۰ تنی «بلهارا» فرانسه مجهز به بهترین رادارهاست. طرح ساخت پیشنهادی پاریس این است که سه ناوچه در فرانسه ساخته شود و تحویل دو ناوچه اول در سال ۲۰۲۵ و سومی در سال ۲۰۲۶ انجام شود. یک ناوچه دیگر نیز به عنوان گزینه مضاعف باقی می ماند و امکان ساخت آن توسط کارخانه های کشتی سازی یونانی وجود دارد.

در توافق فرانسه – یونان، دو طرف تا پایان سال جاری برای دستیابی به موافقنامه نهایی زمان دارند.

این اولین بار نیست که آمریکا با انعقاد یک توافق با کشوری دیگر، قراردادی منعقد شده بین فرانسه و آن کشور را به چالش می کشد.

نمونه بارز این مساله، پیمان آکوس است. آکوس یک پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، آمریکا و انگلیس است و بر اساس آن آمریکا و انگلیس به استرالیا برای توسعه و استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای کمک خواهند کرد و بر حضور نظامی غرب در منطقه اقیانوس آرام می‌افزایند.

رونمایی از پیمان آکوس در ۲۵ شهریور ماه از سوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا مبنی بر مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید موسوم به آکوس (AUKUS) میان سه کشور، خشم فرانسه را به دنبال داشت که در اعتراض به این توافق سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد. توافق امنیتی سه جانبه میان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به آکوس دولت فرانسه را از یک قرارداد نظامی ۹۰ میلیارد دلاری محروم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha