۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۵
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84573298
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سه حفار غیرمجاز آثار تاریخی در سنندج دستگیر شدند

سنندج- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: سه نفر حفار غیرمجاز آثار تاریخی در محدوده روستای ‌حسن‌آباد شهر سنندج دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا، سرهنگ رسول مرادی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی دریافت گزارش‌های مردمی و انجمن‌های میراث ‌فرهنگی مبنی‌ بر حفاری غیرمجاز در محدوده روستای حسن‌آباد سنندج و با اطمینان از صحت گزارش دریافتی، نیروهای یگان حفاظت این اداره‌ کل با همکاری نیروی ‌انتظامی به ‌محل اعزام شدند.

وی افزود: پس از حضور در محل جرم سه نفر ‌حفار غیرمجاز دستگیر و ابزارهای حفاری آن‎ها نیز کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان با بیان اینکه متهمان برای طی مراحل ‌قانونی به مراجع‌ قضایی تحویل داده شدند، ادامه داد: برابر ماده ۵۶۲ قانون مجازات‌ اسلامی، هرگونه کاوش و حفاری غیرمجاز برای دستیابی به اموال تاریخی‌ فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب یا مرتکبین به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه محکوم خواهند شد.

وی اضافه کرد: حفاران غیرمجاز در فکر رسیدن به گنج، بیشترین آسیب را به لایه‌های تاریخی و فرهنگی در مناطق باستانی می‌زنند بر همین اساس این اداره‌کل با تمامی توان در مقابل این سودجویان خواهد ایستاد.

سرهنگ مرادی یادآور شد: همکاری خوبی بین نیروهای خدوم انتظامی، دوستداران میراث ‌فرهنگی استان با این یگان برقرار است که امیدواریم این تعامل به نگهداری بهتر و بیشتر از مواریث ‌فرهنگی منجر شود.

در مجموع ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (آثاری که قابلیت جابجایی دارند، مانند سکه‌ها و اسناد)، قنات و اماکن طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از مجموع آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی، ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha