۴۱ برگزیده جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران تجلیل می‌شوند

تهران-ایرنا- معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: ۳۹ برگزیده علمی این دانشگاه و ۲ پژوهشگر موفق از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سی امین جشنواره پژوهش و فناوری معرفی و تجلیل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، مهدی فکور ثقیه امروز - شنبه - در یک نشست خبری اعلام کرد: برگزیدگان سی امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در سه بخش اعضای هیأت علمی، دانش‌آموختگان و کارشناسان برتر با اهدای جوایز و تندیس جشنواره قدردانی می شوند.

به گفته وی، سی‌امین جشنواره پژوهش و فناوری این دانشگاه روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: معیارهای گزینش در این جشنواره شامل شهرت علمی، اخلاق مداری، درج مقاله در مجلات معتبر بین المللی بوده است و امسال بر کیفیت پژوهش های ارایه شده در جشنواره تمرکز بیشتری کرده ایم.

وی اظهار داشت: ترکیب جمعیتی برگزیدگان جشنواره امسال شامل ۶ استاد پیشکسوت، هفت عضو هیأت علمی برجسته، هشت عضو هیأت علمی نمونه، هفت عضو هیأت علمی جوان،پنج دانش‌آموخته دکتری، ۳ دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد و ۳ کارشناس برتر هستند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران یادآور شد: امسال همچنین از ۲ کتابخانه و یک پژوهشکده نمونه و ۲ عضو هیأت علمی برگزیده از دانشگاه علوم پزشکی تهران قدردانی می شود.

فکور ثقیه همه پژوهشگران و علاقه مندان را به بازدید از نزدیک دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاه تهران در غرفه ویژه این دانشگاه در نمایشگاه هفته پژوهش که از روز سه شنبه آینده افتتاح می شود، دعوت کرد.

وی همچنین گفت: این معاونت در سال گذشته ۴۲۳ قرارداد به مبلغ یک هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال با بخش های دولتی و غیر دولتی منعقد کرد که همه آنها طرح های کاربردی بوده و پس از امضای قرار داد معاونت پژوهشی و پژوهشگران در قبال کارفرما پاسخگو بوده اند. 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: در مواردی ما با ایجاد گروه های نیاز سنجی به کمبود و نیاز حوزه صنعت واقف شده و خود به آنها پیشنهاد طرح های کاربردی داده ایم. 

فکور ثقیه درخصوص حمایت از رساله های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز توضیح داد: تا زمانی که حوزه صنعت به این رساله ها اعلام نیاز نکند و حمایت مالی نداشته باشد چنین پژوهش هایی کاربردی نخواهند شد زیرا رقم مصوب ۹ میلیون ریال برای کمک هزینه رساله های کارشناسی ارشد و ۲۴ میلیون ریال برای دکتری به هیچ وجه کافی نیست و نمی تواند کار تحقیقی را به نتیجه مطلوب برساند.

وی بدون ذکر آمار اظهار داشت که آمار فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان دوره دکتری در ۲ سال درگیری با کرونا کاهش داشته است و تغییرات نرخ ارز نیز توانمندی دانشجویان و اساتید را کاهش داده است.

دبیر سی و امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز در این نشست خبری گفت: در کنار پژوهش های کاربردی نباید از مقاله نویسی صرف و انتشار آن در نشریات معتبر بین المللی غافل شد. ایران در سال های اخیر رشد عملی خوبی در انتشار مقالات داشته است و نباید این مقام علمی را در سطح جهان از دست بدهیم.

محمد رضا نقوی افزود: دانشگاه تهران در سال ۲۰۱۹، چهار هزار و ۸۶۷ مقاله در پایگاه Web Of Science)WOS ) منتشر کرد و این تعداد را در سال ۲۰۲۰ با ۱۰ درصد افزایش به چهار هزار و ۹۲۷ مقاله رساند. همچنین در سال ۲۰۱۹، چهار هزار و ۶۹۶ مقاله در پایگاه اسکوپوس منتشر کرد که این تعداد را  در سال ۲۰۲۰ با ۱۱ درصد افزایش به پنج هزار و  ۹۹ مقاله رسانده است.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته اساتید دانشگاه تهران موفق به ثبت هشت مورد پتنت در آمریکا شده اند، افزود: پس از ثبت  این پتنت‌ها در اختیار همه پژوهشگاه ها و مراکز علمی و صنعتی دنیا قرار می گیرند که می توانند اختراعات و ایده‌ها را خریداری کنند یا به صورت مشترک با مالک روی آنها سرمایه گذاری کنند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد : از جمله فعالیت هایی که برای آینده بر آنها همچنان تمرکز خواهیم داشت بخش مالکیت فکری شامل ثبت اختراعات و پتنت های علمی است که خود می تواند برای مالکان آن درآمد زا باشد.

نقوی پایان نامه های کارشاسی ارشد و دکتری که موضوعات آنها بنیادین و نه کاربردی برحسب یک نیاز معین حوزه صنعت بوده است نیز آمار قابل توجهی دارد.

وی به موضوع تاکید بر رعایت اخلاق در پژوهش هم اشاره کرد و اظهار داشت: پژوهشگران در ابتدا باید کد اخلاق دریافت کنند که این موضوع در بخش پژوهش های بیولوژیک که در نحوه و چارچوب آزمایش بر روی حیوانات یا دستکاری ژنتیک گیاهان است نمود مهمی پیدا می کند.

دبیر سی و امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: بیشترین تخلفات در پژوهش ها ناشی از نداشتن آگاهی از قوانین است که در سال گذشته تعداد تخلفات ارجاع شده به کمیته اخلاق انگشت شمار بوده و در سال های اخیر نیز هیچ پرونده منجر به اخراج دانشجو یا هیات علمی نداشته ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha