۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۰۳
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84573517
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مشارکت مردم از دلایل اصلی نامزدی سمنان برای پایتختی کتاب ایران

سمنان- ایرنا- دبیر شورای فرهنگ عمومی استان سمنان گفت: مشارکت مردم و فعالیت های شکل گرفته با نظرات آنان از دلایل اصلی نامزدی سمنان به عنوان پایتخت کتاب است.

به گزارش ایرنا، فرشید فلاح روز شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان به ریاست نماینده ولی فقیه با حضور استاندار و مسئولان استانی بیان کرد: مردمی کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان سمنان به خوبی شکل گرفته و فرهنگ و مسائل اجتماعی مرتبط با فرهنگ در استان گسترش یافته است.
وی افزود: استان سمنان در شاخص های کمی تعداد ناشران، مراجعه به کتابفروشی ها، فروش محصولات فرهنگی و آمار فروش در طرح های پاییزه به نسبت جمعیت در کشور پیشگام است.
فلاح ادامه داد: سمنان به عنوان نامزد دریافت شهر پایتخت کتاب در سال ۱۴۰۰ به رقابت پرداخته است و سال آینده نیز شاهرود و سمنان به عنوان نمایندگان استان در این رقابت ها حضور دارند.

مسئول دبیرخانه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در استان سمنان نیز در این نشست گفت: دبیرخانه شهر کتاب سمنان به عنوان تنها دبیرخانه مردمی و دانش بنیان کشور در بین ۱۹۵ دبیرخانه کشور شناخته می شود که با آرای ۴۴ درصدی مردم برای پایتختی کتاب رقابت می کند.
رضا شمس خانی ادامه داد:  ۱۴۳جلسه رسمی و ستادی، میزبانی از ۲۵۰ نفر از نخبگان کتاب و کتابخوانی،  رونمایی از اولین کتاب گردان الکترونیک به نام نامک، رونمایی از اولین کارت هوشمند الکترونیک کتاب، ارائه ۲۰ طرح خلاقانه کتاب و کتابخوانی از جمله فعالیت های تاثیرگذار برای نامزد شدن سمنان در زمره پنج نامزد پایتخت کتاب است.
وی افزود: اسفند۱۴۰۰ پایتخت کتاب معرفی خواهد شد که با توجه به موقعیت سمنان باید ستاد توسعه و ترویج کتاب اعلام ماهیت کند و بودجه امور عمرانی فراهم شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیز در این نشست عنوان کرد: ۷۵ کتابخانه عمومی شامل ۵۶ کتابخانه نهادی و ١٩ کتابخانه مستقل در استان سمنان با ۳۴ هزار و ۹۵۳ عضو مشغول به فعالیت است.
محمد طاهریان ادامه داد: یک میلیون و ۳۴ هزار و ۴۹۳ کتاب در کتابخانه های نهادی وجود دارد که  به ازای هر ۱۰ هزار و ۵۷۹ نفر یک کتابخانه وجود دارد و مهم ترین معضل استان نبود کتابخانه در شهرستان سرخه است.

وی افزود: درصد عضویت در کتابخانه های عمومی استان سه درصد از کل جمعیت است و  ۷۳۲ برنامه تبلغی و ترویجی و  ۵۲ فعالیت در حوزه کتاب به مناسبت هفته کتاب امسال برگزار شد.
طاهریان گفت: سند ترویج کتاب و کتابخوانی در ۱۰ ماده با مشارکت کارشناسان آماده شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز در نشست امروز شورای فرهنگ عمومی گفت: اقدام‌هایی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین معلمان و دانش آموزان شکل گرفته است و استان سمنان رتبه سوم پژوهش و پژوهش گری معلمان و دانش آموزان را بعد از تهران، اصفهان و خراسان رضوی در کشور دارد.
محمد دستورانی ابراز داشت: ۳۰ هزار دانش آموز در جشنواره دانایی و توانایی شرکت کردند و در باشگاه های کتاب و کتابخوانی و حدود ۱۵۰ نیروی فرهنگی همکاری دارند که تاکنون ۲۲ هزار دانش آموز در این باشگاه ها حضور پیدا کرده‌اند.

وی افزود: طرح وجین کتابخانه در ۲۵۰‪ کتابخانه آموزشگاهی و۵٠٠کتابخانه کلاسی انجام می شود و نبود تجهیزات کتابخانه و خود کتاب از مهمترین

ضعف ها است.

رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری سمنان نیز بیان کرد: کتاب به عنوان رسانه تاریخی و تاریخ ساز است و شهرداری سمنان و کمیسیون فرهنگی شورای شهر در این زمینه تلاش می کنند.
مجید دارایی ابراز داشت: فرهنگسرای امید خانواده و فرهنگسرای حکیم با داشتن کتابخانه تلفنی مشغول به فعالیت هستند که در مجموع بیش از چهار هزار عضو دارند.
وی افزود: راه اندازی گذر فرهنگی، خرید کتاب و مشارکت در فرآیند چاپ، چاپ کتاب به زبان سمنانی در ۲۰ هزار جلد، اجرای ٢٠ طرح مستقیم توسط شهرداری و نگارش کتاب توسط افراد و چاپ آن از جمله حمایت ها در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha