نماینده مجلس: دولت سیزدهم بودجه ۱۴۰۰ را به خوبی مدیریت کرد

تربت حیدریه- ایرنا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم بودجه ۱۴۰۰ را به خوبی مدیریت کرد چون دولت قبل بودجه را با کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی تحویل داده بود و با این شرایط این دولت جلو استقراض از بانک مرکزی را گرفت.

محسن زنگنه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت قبل بی انضباطی مالی فراوانی داشت و شاهد رشد ۱۰۰ درصدی  هزینه های دولت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بودیم که مدیریت درست هزینه ها نقطه مثبت دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز اخیر بوده است.

نماینده شهرستان‌های تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در ۱۰۰ روز نخست، تمرکزش را بر رفع مشکلاتی گذاشت که از دولت قبل به ارث رسیده بود و باید اینها را مدیریت می کرد و آثار و عواقب منفی آن را کاهش می داد و این عملکرد بیشتر در حوزه های سلامت و بودجه نمود داشت.

زنگنه افزود: در حوزه سلامت تمرکز دولت بر واردات واکسن بود و ما در آذرماه سال ۱۳۹۹، به دولت قبل این اجازه را دادیم که تا سقف یک میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا هزینه کند که متاسفانه باوجود اینکه بخش زیادی از این مبلغ برداشته شد اما به جای اینکه صرف واردات واکسن شود و راهبرد مبارزه با کرونا در اولویت دولت باشد، صرف پرداخت هزینه های جاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد، حال آنکه با آن مبلغ می توانستیم ۱۰۰ میلیون دُز واکسن تا پایان سال ۱۳۹۹ وارد کنیم اما واکسن ورودی به کشور بسیار کم بود. 

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم با واردات سریع واکسن مشکل کرونا را در  ۱۰۰ روز نخست کاری اش رفع کرد و وقتی می گوییم آسیب کرونا حل شد، فقط در حوزه سلامت نیست چون بر حوزه کسب و کار هم اثرگذار بود و در ۲ ماه گذشته شاهد رشد بسیار خوب شمار گردشگران در مشهد، اصفهان و شیراز بوده ایم و امروز شاهد رشد اقتصادی در حوزه گردشگری، اصناف و صنایع غذایی هستیم و آمار نشان دهنده رشد اقتصادی کشور در ۱۰۰ روز نخست دولت سیزدهم است.

نماینده شهرستان‌های تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس بیان کرد: ماهانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه تملک سرمایه ای و جاری و بازگشت سود و اصل اوراق مالی داریم که ۶۵ هزار میلیارد تومان آن حقوق و دستمزد و سود اوراق مالی است و بقیه آن هزینه های عمرانی است و دولت سیزدهم این هزینه ها را به درستی مدیریت کرد و جلو استقراض از بانک مرکزی را گرفت که مدیریت درست هزینه ها، از نقاط مثبت دولت آیت الله رییسی است که در دولت قبل این مدیریت ها با بی‌انضباطی همراه بود.

زنگنه گفت: بسیاری از هزینه هایی که امروز دولت پرداخت می کند توسط دولت قبل و بر خلاف قانون ایجاد شده و به دولت سیزدهم تحمیل شده است. 

 وی اظهار کرد: دولت قبل فراتر از قانون بودجه اقدام به کسب مجوز از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا کرده و حقوق و دستمزد در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بر خلاف قانون بودجه از محل بودجه عمومی افزایش داد در حالی که قانون به صراحت گفته که دانشگاه ها باید از محل درآمدهای خودشان نسبت به همسان سازی حقوق با دانشگاه علوم پزشکی اقدام کنند.

این نماینده مجلس گفت: در حوزه عملکردی نیز دولت سیزدهم با انجام سفرهای استانی و حضور در بین مردم، اعتماد عمومی نسبت به دولت و نظام را افزایش داده است. 

زنگنه اظهار کرد: البته این شرایط نافی این نیاز نیست که هنوز باید هماهنگی کامل تری بین دستگاه ها در حوزه های اقتصادی ایجاد شود و هرچه زمان بگذرد قطعا این هماهنگی ها بیشتر می شود.

نماینده شهرستان‌های تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس گفت: د ولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی خارجی نیز بسیار خوب عمل کرده و عضویت در اجلاس شانگهای، حضور در اجلاس سران اکو و سفر رییس جمهوری به ترکمنستان گواه پیشرفت ما در حوزه دیپلماسی است و واردات ۱۰۰ میلیون دُز واکسن در ۱۰۰ روز ابتدایی کار دولت رخداد بزرگی است و نشان از آن دارد که اگر دولتمران ما عزمی راسخ  داشته باشند ظرفیت تعامل با دنیا در کشور وجود دارد.

وی افزود: در مذاکرات وین هم جمهوری اسلامی با قدرت و صلابت وارد مذاکرات شده است و رویکردش با دولت قبل که منفعلانه بود، متفاوت است و تاکنون آنچه غربی ها را عصبانی کرده همین تغییر رویکرد بوده است.

زنگنه گفت: اروپا و آمریکا هیچ وقت نمی خواهند نتیجه مذاکرات به گونه ای باشد که بیشترین نفع نصیب جمهوری اسلامی شود و هرگونه عقب نشینی در برابر این کشورها، ما را با فرایند گذشته مواجه می کند.

این نماینده مجلس افزود: وقتی در داخل کشور اقتصاد خود را به مذاکرات و برجام گره نزنیم هرچه مذاکرات طولانی شود و اقتصاد ما تحت تاثیر مذاکرات وین نباشد و صنعت، معدن، تجارت و بانک ما بدون توجه به این مذاکرات کار خود را انجام دهند، طولانی شدن مذاکرات به ضرر ما نیست اما در دولت گذشته چون همه امور کشور به مذاکرات هسته ای گره خورده بود، طولانی شدن مذاکرات به ضرر ما بود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha