بهزاد رضایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران در اصفهان افزود: ما نباید منتظر بمانیم تا یک بحران یا چالش در کشور اتفاق بیفتد و سپس رشتهها یا دورههایی را برای آن تعریف کنیم بلکه باید با پیشبینی و نیازسنجی از جامعه و بازار کار از اکنون به فکر آموزشهای نوظهور و روشهای جدید آموزشی و کاربردی برای آنها باشیم.
وی با تأکید بر اینکه امروزه بزرگترین شرکتها و سرمایهگذاریها در دنیا درزمینهٔ نرمافزار و تجارت الکترونیک و توسعه آنهاست، اظهار داشت: دوران کرونا به ما آموخت که لازم است درزمینهٔ های مهمی مانند بازرگانی و بازاریابی از طریق فضای مجازی، سرمایهگذاری و آموزش بیشتری داشته باشیم.
رضایی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره کمبود نیروهای انسانی ماهر در صنایع مختلف استان باوجود نیروهای جوان جویای کار و دانشگاههای بسیار، توضیح داد: لازم است دانشجویان در دانشگاهها متناسب با نیازهای شغلی استان و کشور تربیت شوند و مشاوره آموزشی و شغلی در این زمینه بسیار اهمیت دارد که باید با همکاری آموزشوپرورش و دانشگاهها به آن بیشتر پرداخت.
وی بابیان اینکه نیازهای شغلی باید با توجه به آیندهپژوهی تعریف شود، افزود: اینکه امروز در چه زمینههایی با کمبود نیروهای ماهر و متخصص مواجه هستیم و چه رشتههای کوتاه یا بلندمدت برای تأمین این نیروها نیاز است در برنامه پنجساله دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان دیدهشده است هرچند نمیتوان گفت که بهطور کامل میتواند همه بخشها را پوشش دهد.
رضایی ادامه داد: هرماه حداقل یکبار جلسه شورای مهارت برگزار میشود و در زیرمجموعه آن کارگروه آموزشی به دبیری دانشگاه جامع علمی کاربردی درزمینهٔهای مختلف به بررسی نیازهای استان در بخشهای مختلف دولتی، خصوصی، صنایع، هنر، گردشگری و کشاورزی میپردازد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تأکید کرد: اگر همه بخشها در کشور دست در دست هم قرار ندهند و هر مجموعه فقط به فکر توسعه خود باشد هیچگاه توسعه پایدار اتفاق نمیافتد و یکی از مشکلات اساسی ما، وجود ضعفهایی در فعالیتهای بین بخشی است که باید مسوولان برای رفع آن اقدام کنند.
وی بابیان اینکه دستگاههای اجرایی، صنایع و اصناف باید همکاری بیشتری داشته باشند، خاطرنشان کرد: بهعنوانمثال ما درزمینهٔ تأمین غذایی در بخشهای دام، طیور و کشاورزی با برخی مسائل و مشکلات مواجه هستیم درحالیکه میتوان متناسب با نیازهای روز، رشتههایی را در این زمینه تعریف کرد و امکاناتی از سوی سازمانهای مرتبط مانند جهاد کشاورزی در اختیار قرارداد تا از بسترهای آن برای آموزش و کسب مهارت بهتر استفاده کرد.
رضایی با تأکید بر لزوم کار بینی و کارورزی دانشجویان در رشتههای مختلف مانند دادگستری و حقوق، تصریح کرد: مراکزی در این زمینه فعال بود اما تعطیل شد که به دنبال رفع آن هستیم.
وی به راهاندازی رشتههایی مانند تربیتبدنی با همکاری باشگاههای بزرگ ورزشی استان اشاره کرد و افزود: این واحدهای آموزشی مهارتی نقش مهمی در تربیت نیروهای حرفهای و متخصص دارند که مورد استقبال جوانان نیز قرار میگیرند.
رضایی بابیان اینکه پذیرش دانشجو در این دانشگاه در ۱۵۹ کد رشته کاردانی و ۵۹ کد رشته کارشناسی ناپیوسته انجام میشود، اظهار داشت: سیاستهای این دانشگاه در جهت توسعه کمی و کیفی است و ۷۰ درصد آموزشها زمینه عملی، مهارتی و کاربردی دارد.
وی با اشاره به فعالیت مرکز نوآوری در این دانشگاه گفت: بخش پژوهش و کارآفرینی نیز در این دانشگاه با برگزاری رویدادهایی مانند "ایده شو" و "شتابدهندهها"، برگزاری کلاسهای ایده پردازی و حمایت از ایدهها دنبال میشود تا زمینه تجاریسازی ایدههای نوآورانه فراهم شود.
سرپرست معاونت علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان اصفهان نیز در این نشست تأکید کرد: امروزه تب مدرک و مدرکگرایی در نظام آموزش عالی کشور خوابیده است و بیشتر افراد به دنبال رشتههای مهارتی هستند.
غلامرضا مالکی افزود: این روزها دانشجویانی داریم که حداقل یک یا ۲ مدرک تحصیلی از رشتههای نظری دارند اما به این نتیجه رسیدند که آموزشهای مهارتی و کاربردی میتواند برای آنها بهویژه بهمنظور یافتن شغل، کارگشا باشد بهعنوانمثال دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته فیزیک اکنون در رشته خیاطی تحصیل میکند.
وی بابیان اینکه پنج درصد از کل پذیرش دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی کشور مهر امسال از استان اصفهان بود، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر در همه زیر نظامهای آموزشی با کاهش تعداد دانشجو مواجه بودیم بااینحال در دانشگاه علمی کاربردی اصفهان باوجود کاهش یافتن حدود پنج مرکز نسبت به دوره گذشته، میزان پذیرش دانشجو تغییر نکرد.
وی با اشاره به اینکه جنس فعالیتهای پژوهشی در دانشگاههای علمی کاربردی متفاوت با سایر بخشهاست، اظهار داشت: فعالیتهای دانشگاه علمی کاربردی در این زمینه در جهت تقویت گفتمان مهارتآموزی است.
همچنین رییس اداره گسترش و برنامهریزی درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در این نشست با اشاره به برگزاری دورههای کوتاهمدت در کنار دورههای بلندمدت در این دانشگاه گفت: این دورهها بر اساس نیاز بازار کار برگزار میشود که درزمینهٔ لوازمخانگی، رمز ارزها و بلاک چین نیز دورههایی تعریفشده است.
مجید وفادار با تأکید بر لزوم آیندهپژوهی شغلی، افزود: برخی از نیازهای نیروهای انسانی ماهر مربوط به تحصیلات دیپلم و کمتر از آن است که توسط مراکز فنی و حرفهای انجام میشود اما برای تحصیلات بالاتر از دیپلم در دانشگاه علمی کاربردی زمینههای آن فراهم است.
در پایان این نشست تعدادی از رییسان مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان به معرفی مراکز خود و ویژگیهای آنها پرداختند.
دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان دارای حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ دانشجو در ۲۱ مرکز و ۲۵۶ کد رشته محل است.
نظر شما