نرخ رشد پرستاران در کشور ۳ برابر شده است

تهران - ایرنا - معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نرخ رشد پرستاران در کشور از دهه ۹۰ تاکنون سه برابر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، عبادی روز یکشنبه در مراسم قدردانی از پرستاران که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، افزود: در دنیا نقش و عملکرد پرستاران توسعه یافته و افزایش بیماری‌ها مزمن، بار بیماری ها، گران بودن خدمات سلامت و جمعیت رو به سالمندی از چالش های جدی بوده که نقش پرستاران در این زمینه حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: در تحقق شعار دولت مردمی که بر مدار عدالت محور استوار است، ارزان سازی، سرعت دسترسی به خدمات و تکریم افراد در جامعه وظیفه همه است.

عبادی تصریح کرد: ضرورت دارد مدل های جدیدی برای تحقق این شعار و دسترسی به خدمات سلامت ارائه شود و پرستاران بیشترین سهم نیروی انسانی را در تحقق این شعار در نظام سلامت دارند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: تغییر عرضه ارائه خدمات از مراکز درمانی به مراکز جامع و نقش پرستاران در پوشش ارائه خدمات، پیشگیری و درمان از عناصر اصلی ساختار نظام سلامت است.

به گفته عبادی، پرستاران می توانند در ساختار نظام سلامت ایفای نقش کنند و راهبرد جدید وزارت بهداشت توجه به تربیت نیرو است.

وی با بیان اینکه پرستاری جامع‌نگر و توسعه مراقبت‌های پرستاری در منزل از اولویت کاری معاونت پرستاری است، گفت: در دیدار پرستاران با مقام رهبری توجه به مسائل پرستاران نیز مورد تاکید قرار گرفت.

عبادی افزود: با توجه به اهمیت نقش پرستاران در سیستم نظام سلامت ضرورت دارد  مدل‌های جدید برای ارتقای این حرفه برنامه‌ریزی شود تا بر اساس آن بر چالش‌های پیش‌رو فائق شویم.

وی تصریح کرد: پرستاران سهم نیروی انسانی زیادی در نظام سلامت دارند و با بهره وری انها می توان به تحقق عدالت در سلامت برسیم.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: افزایش ظرفیت‌ها در دوره تحصیلات تکمیلی می‌تواند راهگشای تخصصی‌سازی خدمت پرستاری باشد و به تامین کادر هیات علمی کمک کند.

عبادی تاکید کرد: در حوزه پرستاری سلامت جامعه به عنوان منشور ما در معاونت پرستاری پیشرو خواهد بود. 

وی از تدوین آیین نامه پرستاری تخصصی یا تخصصی‌سازی پرستاری، خبر داد و افزود: تدوین و ابلاغ آیین نامه مراکز جامع در تعیین بسته‌های خدمتی مختلف، تاسیس مراکز مراقبت تسکینی، تدوین اولیه کریکولوم کارشناسی پرستاری جامع‌نگر، توسعه مراقبت‌ها در منزل که امتحانش را در دوران کرونایی پس داد  و بصورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با نتایج خوبی به سرانجام رسید از جمله اقدامات معاونت پرستاری است.

عبادی افزود: تغییر عرصه ارائه خدمات از مراکز درمانی به صورت صرف به مراکز جامع و نقش پرستاران در پوشش همگانی سلامت، حفظ و ارتقا سلامت، پیشگیری، درمان، توانبخشی، مراقبت تسکینی از عناصر اصلی  ساختار نظام سلامت است که پرستاران می توانند در این ساختار قرار بگیرند. 

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: راهبر جدید وزارت بهداشت آن است که نیروهای خط اول و حد وسط به جای ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی گران‌قیمت، راهکار ی مناسب برای رفع چالش های پیش رو قرار گیرند.

به گفته عبادی، افزایش تخت های بیمارستانی، نیاز به خدمات سلامت و پرستاری، توسعه مراکز درمانی بیش از گذشته نیاز است.

وی اظهار داشت: باید رویکردهای جامعه سلامت محور باشد و نیاز به تربیت نیروی انسانی مفید داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha