ضعف قوانین جاری استفاده از ماینر/ لایحه‌ای در انتظار تصویب مجلس

استان‌ها- ایرنا- مجموعه‌ای از عوامل سبب شده تا استفاده از ماینر یا همان دستگاه استخراج ارز دیجیتال در کشور به شکل غیرقانونی اما تدریجی، رواج یابد و از آنجا که قوانین جاری کشور به بازنگری نیاز دارد، لایحه‌ای در این زمینه به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که در انتظار تصویب است.

نبود الزام قانونی به شفاف سازی نحوه واردات، خرید و فروش و استفاده از دستگاه های استخراج رمزارز با راندمان پایین و همچنین نبود بازدارندگی جریمه های در نظر گرفته شده برای ماینینگ غیرمجاز از نقاط ضعف قوانین و مقررات جاری کشور است این در حالی است که سود حاصل از بیت کوین با استفاده از ماینر یا همان دستگاه تولید کننده رمز ارز دیجیتالی سبب شده تا در بسیاری از افراد به سمت استفاده از این نوع کسب درآمد روی آورند حتی به شکل غیر قانونی.

بهترین راه کسب درآمد از بیت کوین را نیز می توان استفاده از دستگاه های مخصوص استخراج دانست که به آن ها دستگاه ماینر بیت کوین گفته می شود. از آغاز مطرح شدن ایده استفاده از بیت کوین به جای دیگر اسکناس ها، یکی از داغ ترین بحث ها در همه کشورها، قانونی بودن یا قانونی نبودن بیت کوین بوده است این در حالی است که در ایران نیز استفاده از آن برای کسانی که مجوز لازم را کسب کرده باشند قانونی است البته هستند افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به استخراج ارز دیجیتال کرده و اقتصاد کشور را به خطر انداخته اند.

دستگاه های استخراج کننده رمز ارز (ماینر) توان مصرفی بالایی دارند و موجب خسارت به شبکه توزیع نیروی برق می شوند.  کشف مزرعه ارز دیجیتال از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و مأموران شرکت برق و نیروی انتظامی با جدیت این موضوع را پیگیری و با متخلفان برخورد می‌کنند. تمام سازمان های مسئول اعم از وزارت نیرو و ناجا در این زمینه کنترل های لازم را داشته و با افراد متخلف برخورد قانونی را داشته اند. در این گزارش لازم است توضیحی در مورد این نوع کسب درآمد و قانونی یا غیر قانونی بودن آن ارائه شود.

ماینر چیست؟

در ایران خرید بیت کوین هر ساله طرفداران جدیدی پیدا می‌کند و از این رمزارز به عنوان وسیله پرداخت، انتقال وجه و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. در این بین برخی هم به این فکر افتادند که خودشان بیت‌کوین تولید کنند و بعد از تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدند که بیت‌کوین مثل طلا از معدن استخراج می‌شود؛ با این تفاوت که این معدن در فضای وب است و دستگاه استخراج هم با آنچه در معادن طلا به‌کار می‌رود متفاوت است.

در چند سال اولیه که درجه سختی استخراج بالا نرفته بود، استخراج ارزهای رمزنگاری شده با کامپیوترهای استاندارد و کارت گرافیک‌های معمولی امکان پذیر بود اما این روزها استخراج با این ابزار غیر ممکن شده و به دستگاه ماینر پیشرفته و مخصوص نیاز دارد و اکنون این دستگاه‌ها بسیار متنوع است.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز (نوعی دارایی دیجیتال) است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج آنها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

در سراسر جهان افرادی که به کار استخراج رمزارزها اعم از بیت‌کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده مشغول هستند، ماینر می‌گویند و آن‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای متنوع استخراج به تعداد بیشتری از رمزارزهای استخراج نشده دست یابند و با فروش آنها به سود و درآمدزایی دست پیدا کنند.

به طور کلی ماینینگ فرآیند تأیید تراکنش‌های رمزارزها و ثبت آنها در دفتر کل توزیع استخراج است. این فرآیند به غیرمتمرکز سازی شبکه رمزارزها و افزایش امنیت شبکه کمک می‌کند و در نهایت رمزارز جدید ایجاد می‌کند.

همان طور که گفته شد پول مجازی (بیت‌کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص استخراج این پول مجازی (ماینر) ساخته شده که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.

استخراج ارز دیجیتال به ویژه نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به ۷۲ مگاوات ساعت برق است و با توجه به قیمت نازل برق در ایران بسیاری از استخراج‌کنندگان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند، این در حالی است که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.

آیا استفاده از ماینر در ایران قانونی است؟

به‌دلیل نوپا بودن این فضا و عدم وجود زیرساخت‌های اساسی بدیهی ‌است که رویکرد دولت‌های سراسر دنیا در مورد بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شفاف و قطعی نیست.  

بیت کوین در ایران هنوز به‌طور کامل به رسمیت شناخته نشده است، اما سرمایه‌گذاری، نگهداری یا استفاده از بیت کوین در کشور جرم هم نیست. طبق ماده ۲ قانون مجازات عمومی، هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی‌توان‌ جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شده باشد.

بنابراین، به‌دلیل عدم وجود مجازات برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال یا نگهداری بیت کوین، نمی‌توان این اعمال را جرم دانست. جرم نبودن استفاده از بیت کوین و نگهداری آن تنها در صورتی است که بیت کوین ابزار جرم دیگری نباشد یا قانون بالا دستی را نقض نکند. به‌عنوان مثال، از آنجایی که پول‌شویی جرم است، اگر با بیت کوین پول‌شویی یا هر فعالیت مجرمانه دیگر انجام شود، مشمول مجازات خواهد بود.

نهادهایی مانند نیروی انتظامی در قبال کلاهبرداری‌های حوزه فناوری مسئولیت و اختیار دارند. بنابراین، جدای بحث چیستیِ ارزهای دیجیتال، به‌عنوان یک فناوری، قانون می‌تواند پیگیری‌های لازم را تا جایی که ممکن باشد، انجام دهد.

در صورت رخ دادن هرگونه کلاهبرداری، هک و یا عدم وفای به عهد در فضای ارزهای دیجیتال، یک فرد می‌تواند شکایت رسمی ارائه دهد و قوه قضاییه به آن رسیدگی خواهد کرد.

استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران قانونی است، اما باید برای انجام آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت شود. استخراج ارزهای دیجیتال بدون مجوز از وزارت صمت، غیر مجاز اعلام شده است. همچنین باید از وزارت نیرو برق مخصوص ماینینگ با تعرفه صادراتی دریافت کرد.

استخراج به‌صرفه‌ بیت کوین از طریق دستگاه‌های استخراجی تحت عنوان ای‌سیک (ASIC) انجام می‌شود. این دستگاه‌ها وارداتی هستند. تا پیش از تیر ماه ۹۸، اداره گمرک ایران، واردات دستگاه‌های استخراج را ممنوع کرده بود و این دستگاه‌ها عمدتاً به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند. همین باعث شده بود که قانون حق ضبط و توقیف این دستگاه‌ها را داشته باشد.

اکنون امکان وارد کردن دستگاه‌های استخراج به ایران وجود دارد، اما برای ترخیص این دستگاه‌ها اخذ مجوز از وزارت صنعت ضروری است بنابراین استخراج بیت کوین در ایران یک صنعت بوده و قانونی است، اما باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت و وزارت نیرو دریافت کرد، در غیر این صورت سازمان برق می‌تواند جلوی استفاده از برق را برای این فعالیت بگیرد و همچنین نیروی انتظامی حق ضبط دستگاه‌های استخراج را دارد.

در هر صورت با گرفتن مجوزهای لازم، خرید یا اجاره دستگاه ماینر بیت کوین و استخراج بیت کوین در ایران قانونی است به شرطی که باعث آزار و اذیت دیگران نشود و همچنین فرد برای کلاهبرداری یا پول شویی از آن استفاده نکند.

کشف ماینرهای غیرمجاز

جمع آوری بیش از ۲۷ هزار ماینر در استان تهران

مصطفی بابایی معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران اول آذرماه امسال اعلام کرد: از ابتدای طرح برخورد با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارزها، تاکنون ۶۹۱ مرکز در مناطق تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق استان تهران کشف و ۲۷ هزار و ۲۴۴ دستگاه ماینر جمع آوری شده است.

به گفته وی، توان برآوردی دستگاه های کشف شده ۵۴ مگاوات است و بیش از ۸۱ هزار مگاوات ساعت انرژی با مبلغی در حدود ۹۰۰ میلیارد ریال برای این مراکز محاسبه شده که از این میزان مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال تا کنون وصول شده است. از مجموع ۲۷ هزار و ۲۴۴ دستگاه استخراج رمزارز شناسایی شده، تعداد پنج هزار و ۷۷۵ دستگاه مربوط به کشفیات هفت ماهه نخست سال جاری از ۲۳۲ مرکز است.

بابایی با اشاره به سهم تعرفه بخش های مختلف در مراکز کشف شده گفت: یک درصد این مراکز دارای مصرف عمومی، چهار درصد کشاورزی، ۱۵ درصد خانگی، ۲۸ درصد صنعتی، ۴۴ درصد سایر مصرف و هشت درصد هم فاقد انشعاب بودند.

کشف مزرعه های غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال

حمیدرضا نادری دیر منطقه برق شهرستان پاکدشت نیز از کشف ۲ مزرعه غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال، ۳۳ دستگاه ماینر در پاکدشت خبر داد و گفت: با رصدهای اطلاعاتی و هوشیاری ماموران ادره برق پاکدشت ۳۳ دستگاه استخراج رمزارز که از برق غیرمجاز استفاده می‌کردند از یک کارگاه متروکه و یک باب منزل مسکونی کشف و توقیف شد.  

نادری ارزش ریالی ماینرهای کشف شده را بیش از چهار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این ماینرها با ۲ رشته کابل غیرمجاز سه فاز تغذیه می‌شدند که توسط بازرسان و ماموران منطقه برق پاکدشت شناسایی و توقیف شد.  هر دستگاه ماینر معادل ۲ و نیم کیلو وات ساعت معادل یک دستگاه کولرگازی ۲۴ هزار، مصرف برق دارد که فشار بسیار زیادی را بر شبکه تحمیل و زمینه آسیب جدی به تجهیزات شبکه و لوازم برقی شهروندان را فراهم می‌کند.

کشف ۹۳ دستگاه ماینر در مزرعه کشاورزی

محمدطاهر متش پور رییس اداره برق پلدختر استان لرستان نیز چندی پیش از کشف ۹۳ دستگاه ماینر (استخراج رمز ارز) غیرمجاز در یک مزرعه کشاورزی واقع در منطقه " چفت" سراب حمام خبر داد و گفت: در یک اقدام عملیاتی با هماهنگی دستگاه قضایی،  نیروهای انتظامی پاسگاه جایدر و پرسنل برق شهرستان پلدختر در منطقه چفت سراب حمام پلدختر،  ۹۳ دستگاه ماینر غیرمجاز کشف و ضبط شد.

وی اظهار داشت: از این تعداد ۸۱ دستگاه فعال و ۱۲ دستگاه دیگر غیر فعال یا معیوب بودند و  مزرعه فوق از طریق دوربین های مدار بسته توسط فرد خاطی بدون حضور  فیزیکی اداره می شد.  پس از کنترل و پایش شبانه روزی منطقه و با کسب اطمینان و تایید وجود دستگاه های ماینر، عملیات ضبط آنها انجام شد.

کشف دستگاه های ماینر در اهواز

شرکت توزیع نیروی برق اهواز نیز از کشف ۳۴ دستگاه استخراج ارز دیجیتال(ماینر) در عملیات ماموران انتظامی با دستور مقام قضایی خبر داد و با اشاره به شناسایی عوامل استخراج رمز ارز غیرمجاز و تحویل آنها به مقام قضایی اعلام کرد: این تعداد دستگاه ماینر از نوع M۳، T۲T و S۹  که از برق غیرمجاز استفاده می‌کردند در منطقه کیان آباد اهواز کشف و جمع آوری شد.

هر دستگاه ماینر معادل ۲ و نیم کیلو وات ساعت،  معادل یک دستگاه کولرگازی ۲۴ هزار مصرف برق دارد که فشار زیادی را بر شبکه تحمیل کرده و زمینه آسیب جدی به تجهیزات شبکه و لوازم برقی شهروندان را فراهم می‌کند.

کشف ۱۷۰ هزار ماینر و دستگیری ۴۱۶۳ نفر در کشور

سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا از کشف حدود ۱۷۰ هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال به ارزش ۲۰ هزار و ۶۸۴میلیارد ریال تا پایان مرداد ماه امسال در کشور خبر داد و گفت: در ابتدای زمزمه وجود خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کشور، پلیس با تشکیل اتاق فکر مستمر و تیم هایی از کارآگاهان زبده و با تجربه کار مطالعاتی و تحقیقاتی خود را در زمینه رمز ارزها در کشور آغاز کرد.

وی افزود: با عنایت به اینکه یکی از مأموریت های مهم پلیس امنیت اقتصادی مبارزه با استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال، کشف و جمع آوری ماینرهای قاچاق است، این پلیس با اتکا به دانش و اطلاعات پیشین از طریق رصد و جمع آوری اطلاعات و اقدامات فعالان این عرصه بررسی موضوع در زمینه نحوه استخراج رمز ارز، ورود ملزومات سخت افزاری به کشوررا با جدیت بیشتر در دستور کار خود قرار داده و به صورت مستمر چندین طرح مقابله ای در کشور را اجرا کرد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا تصریح کرد: کارآگاهان از ابتدای ورود این پلیس در مبارزه با مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارزها و قاچاق دستگاه های استخراج گر رمز حدود ۱۷۰ هزار دستگاه ماینر قاچاق به ارزش ۲۰ هزار و۶۸۴میلیارد ریال کشف و ۴۱۶۳ متهم را دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضائی داده اند.

وی ادامه داد: با توجه به مصوبات شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوعیت تولید و استخراج رمز ارز در کشور و به منظور جلوگیری از تبعات زیان‌ بار اقتصادی و اجتماعی ناشی از قطعی مکرر برق با همکاری سایر مراجع مرتبط بالاخص وزارت نیرو برخورد با متخلفان این حوزه، کماکان و با جدیت بیش از پیش در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی قرار دارد.

سردار مقیمی با اشاره به نقش مخرب فعالیت غیر قانونی مزارع استخراج رمز ارزها در نظام اقتصادی کشور و شبکه توزیع و برق رسانی به دلیل مصرف بیش از اندازه برق گفت: در راستای وظایف قانونی پلیس امنیت اقتصادی، برای همکاری با نهاد و ارگان های ذیربط مخصوصاً وزارت نیرو در خصوص شناسایی و جمع آوری مزارع غیرقانونی استخراج ارزهای دیجیتال آمادگی کامل دارد و از شهروندان نیز درخواست کرد در صورت آگاهی از هرگونه فعالیت غیر مجاز افراد سودجو موضوع را از طریق فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

تشکیل ۶ هزار تیم برای مقابله با ماینرهای غیرمجاز

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا همچنین گفت: مهر ماه امسال با تلاش‌های مضاعف و مجاهدانه خود و با اشراف اطلاعاتی پلیسی پس از تشکیل ۶ هزار تیم مشترک با ادارات ذی ربط و مسئول از هفت هزار مکان بازدید و تعداد ۲۶۰ مکان به دلیل فعالیت غیر مجاز در زمینه استخراج رمز ارز را پلمب کردند.

کشف بیش از پنج هزار مرکز استخراج ارز غیرمجاز

تعداد مراکز کشف شده استخراج غیرمجاز رمز ارز کشور تا ۱۵ آذرماه امسال به پنج هزار و ۸۶۱ مرکز رسید و تعداد ۲۲۲ هزار و ۶۵۲ دستگاه از این مراکز جمع‌آوری شده است که نشان می‌دهد این مراکز، برقی معادل تولید یک نیروگاه به بزرگی ۹۰۰ مگاوات را مصرف می‌کردند.

ظرفیت مصرف این مراکز بیش از ۶۰۰ مگاوات است که برای تولید این میزان برق باید یک نیروگاه به بزرگی بیش از ۹۰۰ مگاوات احداث شود تا برق در محل مشترک به مصرف برسد.

مجازات مالی و قطع برق در انتظار استفاده کنندگان غیرمجاز ارز دیجیتال

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیزگفت: درصورتی که با واحدی خانگی، صنعتی یا کشاورزی روبروشویم که دستگاه ماینر داشته باشد، علاوه بر اینکه مجازات مالی لازم را خواهند داشت، برق آنها هم قطع و اشتراک نیز جمع آوری می‌شود و بعد از آن دیگر امکان استفاده از شبکه برق عمومی را نخواهند داشت.

سخنگوی صنعت برق در باره  میزان مصرف برق در پاییز امسال گفت: ما سالیانه افزایش ۴ تا ۵ درصدی مصرف برق را داشته‌ایم که امسال در پاییز این افزایش به ۶درصد رسید. بخشی از این افزایش مربوط به اضافه شدن مشترکان جدید است که عمده آنها صنعتی هستد.

وی ادامه داد: سالیانه حدود هزار مگاوات به بخش تولیدی و صنایع اضافه می‌شود و حدود یک میلیون مشترک جدید خانگی هم داریم که مصرف این گروه هم هزار مگاوات است.

رجبی مشهدی افزود: بخش دیگر این افزایش مصرف در یکی دو سال اخیر، به مهمان ناخوانده‌ای به نام مراکز استخراج غیر مجاز رمز ارز مربوط می‌شود که مصرف آنها ما را در تامین انرژی عمومی قدری دچار مشکل کرده است. این عده با سرقت از شبکه عمومی برق برای کسب سود کلان خود، به حقوق همگان تجاوز می کنند.

سخنگوی صنعت برق گفت: البته استخراج کنندگان مجاز مشکلی ایجاد نمی‌کنند چرا که از تعرفه بدون یارانه استفاده می‌کنند و قیمت برق برای این گروه با بیشترین تعرفه است اما آنهایی که به طور غیرمجاز استفاده می‌کنند در واقع در حال استفاده و سود بردن از برق یارانه‌ای هستند که می‌توانست به بخش خانگی و یا کشاورزی تعلق یابد.

جمع آوری انشعاب برق مرکزهای استخراج غیرمجاز رمز ارز

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز هشتم آذرماه از جمع آوری انشعاب برق مرکزهای استخراج غیرمجاز رمزارز خبر داد و گفت: همچنین شبکه برق این نوع مرکزها نیز جمع آوری شده و تا مدت ها بعد وصل نخواهد شد.

براساس آخرین آماری که شرکت مدیریت شبکه برق ایران از میزان کشف دستگاه‌های استخراج غیرمجاز رمزارز ارائه داده بود، تاکنون ۲۲۱ هزار و ۳۹۰ دستگاه «ماینر»  کشف شده است.

تشدید برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز ارز دیجیتال

محمد خدادادی مسئول تامین برق رمزارزها در توانیر هم از تشدید برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز ارز دیجیتال خبر داد و گفت: در صورتی که فردی برای نخستین  بار مرتکب  استفاده از برق یا گاز یارانه ای برای استخراج رمزارز شود، جریان برق یا گاز محل وقوع تخلف حداکثر به مدت سه ماه قطع شده و خسارتی به اندازه حداکثر ۵ برابر هزینه برق یا گاز مصرف شده برای استخراج رمزارز با قیمت صادراتی از متخلف اخذ خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که متخلف اقدام به تکرار قانون شکنی کند مجازات وی علاوه بر جرایم فوق، حبس و قطع دائم و جمع آوری انشعاب برق و یا گاز محل وقوع تخلف خواهد بود. الزام به تامین برق و گاز با قیمت تکلیفی و یارانه ای از مهم ترین عوامل شیوع استخراج غیرمجاز رمزارزها در کشور به شمار می رود و راهکار بنیادین مقابله با آن واقعی شدن قیمت حامل های انرژی است.

خدادادی  با بیان این که استخراج غیرمجاز رمز ارز قاچاق سوخت است، گفت: همانند سوخت که اختلاف قیمت در داخل و خارج از کشور به ایجاد پدیده قاچاق سوخت در مرزها می انجامد، در برق نیز اختلاف به شدت معنادار نرخ برق در ایران و سایر کشورها به رواج پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارز منجر شده است.

وی ادامه داد: براساس برآوردهای صورت گرفته، حدود ۱۰ درصد کسری پیش بینی شده برای گاز در کل کشور در زمستان امسال نیز ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمز ارز است.

به گفته مجری تامین برق رمزارزها نسبت قیمت برق در ایران با کشورهای دیگر یک بیستم و در مواردی حتی تا یک هشتادم می رسد که همین موضوع، استخراج غیرمجاز رمزارز در ایران را شدت بخشیده و مبارزه با آن را سخت تر کرده است.

خدادادی افزود: از این منظر کسب سود از طریق ماینینگ غیرمجاز در واقع سواستفاده از رانت دسترسی به برق یارانه ای است که اثرات منفی جبران ناپذیری بر اقتصاد، صنایع و محیط زیست کشور دارد.

وی با اشاره به برآوردهای صورت گرفته توسط وزارت نیرو مبنی بر ظرفیت ۲ هزار مگاواتی استخراج غیرمجاز رمز در ایران گفت: این میزان که در بهار امسال از طریق روش های تحلیلی شناسایی و برآورد شد، معادل یا حتی بیشتر از مجموع مصرف سالیانه برق در سه کلانشهر مشهد، اصفهان و  تبریز بود.

خدادادی با بیان این که بررسی های صورت گرفته همچنین نشانگر آن بود که حدود ۲۰ درصد کسری برق در تابستان امسال ناشی از فعالیت مراکز استخراج رمز ارز بود، افزود:: همچنین پیش بینی می شود که حدود ۱۰  درصد کسری پیش بینی شده برای گاز در کل کشور در زمستان امسال نیز ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمز ارز باشد.

ضعف قوانین و ارائه تمهیدات در لایحه مربوط به استخراج رمزارزها

مجری طرح تامین برق رمزارزها در توانیر افزود: نبود الزام قانونی به شفاف سازی نحوه واردات، خرید و فروش و استفاده از دستگاه های استخراج رمزارز با راندمان پایین و همچنین نبود بازدارندگی جریمه های در نظر گرفته شده برای ماینینگ غیرمجاز از نقاط ضعف قوانین و مقررات جاری کشور در برخورد با استخراج غیرمجاز رمزارز است.

وی ادامه داد: برای از بین بردن این نواقص، در پیش نویس پیشنهادی لایحه مربوط به استخراج رمزارزها تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است.

به گفته مجری طرح تامین برق رمزارزها در شرکت توانیر، در پیش نویس لایحه جدید استخراج رمزارز، اطلاعات مربوط به همه دستگاه های استخراج رمزارز از لحظه ورود به کشور یا تولید در داخل و تا لحظه نصب و بکارگیری در مراکز مجاز و قانونی استخراج رمزارز در سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت خواهد شد. این عملیات باید به گونه ای تعریف شود که دستگاه ها قابل رهگیری باشد،  بر این اساس هر گونه تجهیزات استخراج که اطلاعات آنها در سامانه مذکور موجود نباشد به عنوان ماینر غیرمجاز ضبط و معدوم خواهد شد.  

مجری طرح تامین برق رمزارزها در شرکت توانیر با بیان این که اعمال مجازات ها در پیش نویس لایحه مذکور، نیاز  به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی دارد، اظهار امیدواری کرد: با همراهی نمایندگان مجلس بعد از تصویب موارد فوق شاهد کاهش هرچه بیشتر این فعالیت غیرقانونی که باعث تخریب امنیت اقتصادی و تامین انرژی پایدار در کشور می شود، باشیم.

آزادسازی دستگاه های استخراج شده ممنوع شد

معاون دادستان کل کشور اعلام کرد: آزادسازی تجهیزات کشف‌شده غیرمجاز رمز ارز تا زمان تصویب لایحه مرتبط با نحوه برق مراکز مجاز رمزارزها و برخورد با مراکز غیرمجاز در مجلس ممنوع شد.

سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور در امر مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان‌یافته خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور اعلام کرد: حسب دستور دادستان کل کشور «هرگونه آزادسازی تجهیزات غیرمجاز استخراج رمز ارز که توسط دستگاه‌های نظارتی کشف و ضبط‌شده و یا در آینده کشف و ضبط می‌شود تا زمان تصویب لایحه مرتبط با نحوه تأمین برق مراکز مجاز رمز ارزها و برخورد با مراکز غیرمجاز در مجلس شورای اسلامی» ممنوع می‌ شود.

راه اندازی نخستین آزمایشگاه تجهیزات استخراج رمز ارزها

۲۸ مهر ماه امسال نیز نخستین آزمایشگاه تجهیزات استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزگذاری شده رمز ارزها (آزمایشگاهی برای تایید استاندارد میزان مصرف انرژی ماینرها) در آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز خدمات تخصصی پدافند غیرعامل سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف راه اندازی شد. این آزمایشگاه به عنوان نخستین و تنها مرجع آزمون معیار مصرف انرژی در ماینرها (تجهیزات استخراج رمز ارزها) است.

این آزمایشگاه از ورود تجهیزات مستهلک و اسقاطی کشورهای دیگر به داخل جلوگیری می‌کند چرا که یکی از مشکلات در این زمینه، میزان مصرف برق و انرژی تجهیزاتی است که از کشورهای دیگر مانند چین وارد کشور می‌شوند. این دستگاه‌ها معمولا بعد از اتمام دوره بهره‌وری، از طریق مبادی قانونی و غیرقانونی وارد کشور شده و به کار گرفته می‌شوند، بدون این که هیچ نظارت و آزمایش کیفیت روی آن‌ها صورت گرفته باشد که پیامد آن مشکلات عدیده‌ای است که اتفاق افتاده است.

براساس این گزارش، متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌ کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین المللی( Cambridge، ۲۰۲۱) در زمان حاضر متوسط مصرف برق سالیانه کل شبکه جهانی بیت کوین حدود ۹۶ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالیانه برق در کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha