افزایش قیمت زعفران دربازار موجب عدم استقبال کشاورزان از خرید حمایتی شد

مشهد- ایرنا- مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: افزایش قیمت زعفران در بازار موجب شد کشاورزان به فروش محصول خود در قالب طرح خرید حمایتی زعفران تمایلی نشان ندهند.

ایرج ناصری‌مقدم روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی از اواخر مهر ماه آغاز شده که تاکنون کشاورزان از این طرح حمایت نکرده‌اند. 

وی ادامه داد: هر کیلو زعفران نگین طی روزهای گذشته بین ۳۷ تا ۴۱ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شده است در حالی که قیمت خرید حمایتی آن ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی به فعالیت ۱۴ مرکز خرید حمایتی زعفران در این استان اشاره و بیان کرد: هدف از اجرای طرح خرید حمایتی جلوگیری از کاهش قیمت محصول در بازار و حمایت از کشاورزان است.

وی گفت: محصول زعفران امسال در چهار سطح نگین به ازای هر کیلوگرم ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، شبه نگین به ازای هر کیلوگرم ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب به ازای هر کیلوگرم ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پوشال معمولی به ازای هر کیلوگرم ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

برداشت زعفران از سطح ۹۰ هزار و ۹۰۰ هکتار از کشتزارهای استان خراسان رضوی آغاز شده است و پارسال میزان برداشت زعفران در این استان ۳۰۲ تن بود.

زعفران به طور میانگین به ۲۱۰ نفرروز نیروی کار در هر هکتار نیاز دارد و بر این اساس هر هکتار کشت زعفران حدود یک نفر اشتغال دائم در حوزه تولید این محصول راهبردی ایجاد می‌کند.

جمعیت بهره‌برداران بخش کشاورزی مرتبط با کشت زعفران در خراسان رضوی تا پارسال ۱۱۷ هزار خانوار بود که با احتساب جمعیت پنج نفره برای هر خانوار، شمار افراد منتفع از تولید زعفران در این استان بالغ بر ۵۸۰ هزار نفر است.

از مجموع یک میلیون هکتار زمین زراعی و باغی خراسان رضوی ۷۲.۶ درصد زیر کشت آبی و ۲۷.۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

در فعالیتهای زراعی این نسبت ها شامل ۶۴.۴ درصد سطح زیرکشت آبی و ۳۵.۶ درصد کشت دیم است و در فعالیت‌های باغی ۸۷ درصد زیر کشت آبی و ۱۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha