معاون استاندار فارس: پژوهش و صنعت نیاز به مرجع برای هماهنگی دارند

شیراز-ایرنا-معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت:ما در این استان نیاز به دستگاه و مرجعی برای هماهنگی مراجع علمی پژوهشی با حوزه تولید و صنعت داریم.

به گزارش ایرنا، عبدالعلی کریمی دوشنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری استان فارس اظهار کرد: کمبود این موضوع در استان فارس به شدت احساس می‌شود.
وی ادامه داد:‌جامعه پژوهشی و علمی استان از دستگاه‌های اجرایی و مراجع تولید گلایه‌مند هستند که چرا امور پژوهشی را به افراد غیر از استان می‌دهند. این در حالی است  که بارها تأکید شده است که فارس در قله است و فارس برای جامعه علمی دنیا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و ما می‌توانیم از منابع موجود و سرمایه های عظیم و باررزش علمی در این استان بهره ببریم.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس ادامه داد: دولت سیزدهم حمایت همه جانبه از موضوعات پژوهشی و علمی و ارتباط بین جامعه علمی و پژوهشی با دستگاه های اجرایی و صنعتگران و تولیدکنندگان را در اولویت قرار می‌دهد و استاندار فارس نیز اعتقاد بسیاری به رابطه تنگاتنگ صنعت، دانشگاه و تولید دارد.
کریمی ادامه داد:‌باید پل ارتباطی بین پژوهش و صنعت ایجاد شود اما متأسفانه در این زمینه کوتاهی‌ها و کاستی هایی وجود دارد که امیدواریم در برهه جدید این مشکلات برطرف شود و شاهد درخشش استان فارس در این زمینه باشیم.
وی اضافه کرد: استان فارس در امر پژوهش و تولید در جایگاه مطلوبی قرار دارد و ما تمام تلاش خودمان را برای ایجاد ارتباط بین پژوهش، صنعت و تولید در استان  فارس به کار می‌گیریم.
کریمی گفت:فارس استانی تولید محور در حوزه کشاورزی است و در بسیاری از تولیدات کشاورزی در کشور حذف اول را می زند. در واقع بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از محصولات کشاورزی کشور در استان فارس تولید می‌شود اما متأسفانه استان فارس با مشکل بسیار مهم کمبود منابع آبی رو به رو است که ما می توانیم از پتانسیل حوزه علمی و پژوهشی برای حل این مشکل استفاده کنیم.قطعا با تحقیق و پژوهش برای حل این مشکل می توانیم کارهای عظیمی انجام دهیم.
وی ادامه داد:در تولیدات صنعتی هم حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و می‌توانیم از امر پژوهش در این زمینه نیز بهره ببریم. به طور کلی باید منابع و اعتبارات مالی بیشتری به امر پژوهش اختصاص داده شود.

محمدهادی صادقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز اظهار کرد: هفته پژوهش و فناوری فرصتی است که شاهد نتایج تلاش‌های مطالعاتی و پژوهشی باشیم. البته تأکید بر این است که از این فرصت صرفا به عنوان یک ویترین نمایشگاهی استفاده نشود بلکه زمینه ای بایستی از این شرایط برای تعامل بیشتر برای ارائه قابلیت های علمی پژوهشی در سطح استان، آشنایی با پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده و ادامه یافتن فعالیتهای پژوهشی و اثربخش بهره ببریم.
وی گفت:‌شیراز شهری دانشگاهی است و چشم شیراز دانشگاه است، استفاده نکردن از ظرفیت های پژوهشی و علمی موجود در استان فارس یکی از مشکلاتی است که ما با آن رو به رو هستیم.تعامل حوزه علم و پژوهش با صنعت می‌تواند هم افزایی و نتایج پربرکتی را به دنبال داشته باشد.
صادقی بیان کرد: دانشمندان ما چه در دستگاههای اجرایی و چه در مراکز پژوهشی و دانشگاهی موظف هستند خود را به معرض بگذارند و مانند طبیبی که درد را تشخیص می دهد و درمان را می داند راهکارهای لازم را برای حل مشکلات ارایه بدهند.
او بیان داشت:مسئولان باید تدابیر اساسی برای استفاده از این ظرفیت و پتانسیل های علمی و پژوهشی برای ارتقای مدیریت استان و رفع مشکلات کشور اتخاذ کنند.
صادقی افزود: در حال حاضر ما با مشکلات خشکسالی و کم آبی مواجه هستیم و نباید منتظر تبعات و آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی این بحران باشیم و باید تدابیر مبتنی بر مطالعات علمی را در مقام مقابله با این آثار و تبعات اتخاذ کنیم.
وی عنوان کرد: پژوهشگران اعلام آمادگی کردند که در چارچوب یک طرح جامع ابعاد مختلف مسأله را رصد و بررسی کنند و در هر حوزه راهکاری ارایه کنند. این وظیفه تکلیف پژوهشگران و دانشمندان ما است.
صادقی اضافه کرد: هر جا دستگاه ها و سازمان های اجرایی به میدان آمدند و با اراده جدی در مقام بهره برداری از توانمندی‌های علمی ظاهر شدند موفقیت های قابل توجهی حاصل شده است.
وی با اعتقاد به اینکه در این مقطع از مدیریت استان کوتاهی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی هیچ توجیهی نخواهد داشت، گفت: خوشبختانه استاندار فارس ضرورت این موضوع را به خوبی متوجه است و تنها نیازمند ساماندهی و مدیریت صحیح این قابلیت ها و ظرفیت های علمی هستیم.

بنا بر اعلام مدیر اجرایی ستاد هفته پژوهش و فناوری استان فارس، برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰ از ۲۰ تا ۲۶ آذرماه با هدف تعامل سازنده بین دانشگاه، صنعت و دستگاه‌های اجرایی برگزار و به همین مناسبت، نمایشگاه دستاوردهای فناوری استان در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز واقع در خیابان ساحلی غربی برپا شده است و از ساعت 9 تا 16 تا 24 آذرماه پذیرای بازدیدکنندگان است.
سید آیت اله رزمجو افزود: مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان روز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه جاری در محل نمایشگاه با حضور استاندار  فارس که رئیس ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری است، برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha