الفتح: مقابله مقاومت عراق با ادامه اشغالگری امری مشروع است

تهران - ایرنا - «ائتلاف الفتح» عراق تاکید کرد که در صورت ادامه حضور آمریکایی ها در خاک کشورشان، مقابله گروه های مقاومت با نیروهای بیگانه و اشغالگر، اقدامی مشروع و به حق خواهد بود.

به گزارش ایرنا، «علی الفتلاوی» از رهبران ائتلاف الفتح امروز (دوشنبه) در گفت و گو با تارنمای شبکه «العهد نیوز»، اضافه کرد که در صورت تداوم حضور آمریکا در داخل عراق، مقابله با اشغالگران توسط نیروهای مقاومت مشروع خواهد بود.

وی گفت که خروج آمریکا از عراق قانونی و قطعی است، به‌ویژه که نخست‌وزیر پیشین (عادل عبدالمهدی) روی این مساله تاکید و کار کرد و پارلمان نیز به خروج این نیروها رأی داد.

این عضو ائتلاف الفتح ادامه داد: با وجود این موارد، اکنون دیگر دلیلی برای اشغالگری و ماندن نیروهای آمریکایی در عراق وجود ندارد.

الفتلاوی تاکید کرد که همه مسیرهای قانونی و دیپلماتیک برای اخراج آمریکایی ها از کشور طی شده و اگر آنها خاک عراق را ترک نکنند، مقابله با اشغالگران اقدامی مشروع و قانونی خواهد بود.

وی توضیح داد: در صورتی که آمریکایی ها پس از پایان مهلت تعیین شده، خاک عراق را ترک نکنند و به حضور خود ادامه دهند، آن گاه مقابله نیروهای مقاومت با اشغالگری آنها حرکتی مشروع و قانونی خواهد بود.

 پنجشنبه هفته گذشته «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در توییتی، پایان رسمی حضور و مأموریت نیروهای رزمی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در کشورش را اعلام کرد.

در پی این اظهار نظر الاعرجی، محافل رسانه ای و مقام های دو کشور خبرهای ضد و نقیضی در تایید و رد آن مطرح کردند.

مشاور امنیت ملی عراق در این توییت نوشته بود که «در آخرین دور گفت و گوها با مقام های ائتلاف بین‌المللی که از سال گذشته آغاز شده، پایان مأموریت نیروهای نظامی این ائتلاف و خروج آنها از عراق را به طور رسمی اعلام کردیم».

در همین راستا و پس از آن، یک مقام بلندپایه پنتاگون گفت که هیچ نیروی آمریکایی از عراق خارج نشده و تنها ماموریت آنها تغییر کرده است. 

این مقام که رسانه ها به نام و سمت وی اشاره نکرده بودند، اظهار کرد که نیروهای غیر رزمی آمریکایی باقی مانده در عراق توانایی دفاع از خود در برابر هرگونه حمله موشکی، پهپادی یا عملیات گروه تروریستی «داعش» را دارند.

وی افزود که نیروهای آمریکایی در عراق همچنان انواع مختلف سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار دارند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا بیان کرد: هیچ گونه عقب نشینی و خروج نیرو (از عراق) صورت نگرفته است و تنها ماموریت ۲۵۰۰ نظامی حاضر در عراق از رزمی به مستشاری، کمکی و توانمندسازی تبدیل شده است.

وی گفت: آنچه که ممکن است در آینده روی دهد، عملیات جابه جایی عادی و طبیعی برخی یگان ها است که از پیش هماهنگ و برنامه ریزی شده است.

از سوی دیگر، «جسیکا مک‌نالتی» سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که نیروهای باقی‌مانده آمریکایی در عراق وظیفه ارائه مشاوره، کمک و توانمندسازی نیروهای عراقی برای شکست داعش را از نهم دسامبر بر عهده خواهند داشت.

وی افزود که پیشرفت فوق العاده نیروهای نظامی عراق، به ویژه «پیشمرگه های کرد»، به شتاب در پایان یافتن ماموریت های رزمی ائتلاف بین المللی کمک کرد.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون هم پنجشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: هیچ تغییر اساسی در شمار نیروهای آمریکایی در عراق انجام نخواهد شد و تعداد نیروهایی که در آنجا باقی خواهند ماند، حدود ۲۵۰۰ نفر است.

کربی تاکید کرد که مدت زمان ماموریت جدید مشاوره و کمک ائتلاف به درخواست دولت عراق بستگی دارد و با مشورت بغداد تعیین می شود.

در مقابل، ژنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت که واشنگتن ۲۵۰۰ نظامی خود را در عراق نگه می دارد.

وی  افزود: گروه‌های مسلح می‌خواهند همه نیروهای ما، عراق را ترک کنند، اما ما آنجا را ترک نمی‌کنیم و تنها از پایگاه‌هایی که به آن‌ها نیاز نداشتیم، عقب‌نشینی کردیم.

مک کنزی تاکید کرد که داعش همچنان یک تهدید در عراق باقی خواهد ماند و به بازسازی خود ادامه خواهد داد.

در پی این اظهارات، فرماندهی عملیات مشترک عراق به سرعت سخنان مک کنزی مبنی بر باقی ماندن نیروهای رزمی آمریکایی را تکذیب کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در  بیانیه ای آورده است که نیروهای رزمی ائتلاف بین‌المللی تا پیش از پایان ماه جاری عراق را به طور کامل ترک خواهند کرد و اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر ابقای این نیروها را تکذیب می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است که بیشتر این نیروها عملا کشور را ترک کرده‌اند و نظامیان باقی مانده نیز در روزهای آینده از عراق خارج خواهند شد و تنها مجموعه‌ای مستشار به جای نیروهای رزمی برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی قهرمان‌ ما در کشور باقی می مانند.

طبق اخباری که ماه ها پیش به نقل از مقام های عراقی و آمریکایی منتشر شد، دو طرف در گفت و گوهای راهبردی واشنگتن - بغداد توافق کرده بودند که 31  دسامبر 2021 همه نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha