امسال ۹۳۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در خراسان شمالی کشف شد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال تا کنون ۹۳۰ دستگاه ماینر غیر مجاز در این استان کشف شده است که این دستگاه ها فشار زیادی به شبکه توزیع برق وارد می کردند.

علیرضا صبوری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر چه برخی از دارندگان دستگاه های رمز ارز از سازمان صنعت و معدن مجوز گرفته و مراکزی مانند  شهرک های کارگاهی تجمیع شده اند اما با توجه به این که تعرفه قانونی برداشت رمز ارز به ازای هر کیلو وات ساعت هزار و ۳۵۳ تومان و گرانتر از دیگر تعرفه مشترکان خانگی و کشاورزی است به همین دلیل  برخی افراد حتی در انباری خانه ها و زیرپله هاٰ، پاساژها و مرغداری و دامداری ها اقدام به برداشت غیر قاونی رمز ارز می کنند.

وی افزود: این در حالی است که مصرف این ماینرها نیز فشار زیادی به شبکه توزیع در پیک مصرف وارد می کرد که با کشف این ماینرها فشار بر شبکه تا حدودی کم شد.

تامین سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی

وی با اشاره به در پیش بودن زمستان و تامین سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی خراسان شمالی نیز گفت: این نیروگاه تا ۶میلیون متر مکعب مصرف گاز دارد و یکی از نیروگاه های پرمصرف به لحاظ سوخت است.

صبوری افزود: در عین حال فقط ۴۰درصد از انرژی تولیدی این نیروگاه در استان مصرف می شود و بقیه به استان های هم جوار می رود و هم اکنون شرکت گار خراسان شمالی تا سه و نیم میلیون مترمکعب گاز این نیروگاه را تامین می کند.

وی با بیان این که خراسان شمالی خط انتقال سوخت نفت گاز ندارد افزود: برای تامین سوخت مایع این نیروگاه باید از استان های هم جوار و با تریلر اقدام به انتقال سوخت کرد به طوری که روزانه باید  ۶۰ تریلر انتقال سوخت  به میزان۳۰ هزار لیتر وارد استان شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: هم اکنون این نیروگاه  ۶۰ میلیون لیتر سوخت ذخیره دارد و به محض  این که برودت هوا بیش از انتظار و اولویت گاز رسانی تامین گاز مشترکان خانگی شود سوخت مایع جایگزین می شود اما خوشبختانه تا کنون گاز این نیروگاه تامین و خاموشی نداشتیم و هم چنین روند انتقال سوخت به مراتب بهتر از سال های قبل شده است.

وی خواستار تداوم گاز رسانی به این نیروگاه شد و افزود: از مدیران شرکت گاز می خواهیم تا تامین گاز این نیروگاه را در صورت کاهش روی یک و نیم میلیون متر مکعب نگه دارند تا تامین برق استان با مخاطره مواجه نشود.

 خسارت های نوسان برق 

صبوری در مورد میزان خسارت های قطع برق به مشترکان خانگی نیز  گفت: گزارش هایی که در این مورد به  شرکت برق رسیده  هزار و ۷۶۵ گزارش است.

 وی اظهار داشت: از هفته قبل شرکت بیمه طرف قرار داد با شرکت برق بررسی تمامی پرونده های خسارت نوسان برق را در شهرستان ها آغاز کرده است و هم اکنون نمی توان گفت پس از پایش و بررسی چند پرونده مشمول پرداخت خسارت می شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان در مورد استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در خراسان شمالی نیز گفت: در استان ما هنوز  نیروگاه خورشیدی بزرگ نداریم و فقط  یک نیروگاه پنج مگا واتی و یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی  در حال احداث است اما با توجه به شرایط استان پیشنهاد ما تامین انرژی در مقیاس های کوچک بود.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر سو بیش از  ۵۰درصد از مردم خراسان شمالی  تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و اگر این خانوارها هر یک با هزینه ای که به صورت تسهیلات  از سوی کمیته امداد و بهزیستی تامین می شود برق خورشیدی تامین کنند علاوه بر این که انرژی برق آن ها به صورت تضمینی خرید می شود سود ماهانه قابل توجهی نیز خواهند داشت.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که هم اینک ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و روستایی استان خراسان شمالی از برق برخوردارند و  ۳۸۵ هزار مشترک برق در بخشهای تجاری، خانگی، ادارای و صنعتی و کشاوزی وجود دارد.

از تعداد مصرف کنندگان برق در خراسان شمالی۵۳ درصد مشترکان خانگی استان خوش مصرف، ۳۰ درصد کم مصرف و تنها ۱۷ درصد پر مصرف هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha