۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84575539
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرانسه با وجود مانع‌تراشی آمریکا به یونان ناوچه می‌فروشد

تهران – ایرنا – پاریس و یک منبع وزارت دفاع یونان اعلام کردند آتن قرارداد خرید سه ناوچه از فرانسه را محترم می شمارد و این در حالی است که پیشنهاد اخیر آمریکا خطر لغو این قرارداد را درپی داشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از نشریه دیفنس پست، وزارت نیروهای مسلح فرانسه تاکید کرد: از آنجا که ما با یونان در حال مذاکره بوده ایم، پیشنهاد آمریکایی ها دیگر روی میز نیست. ما این قرارداد را با یونانی ها امضا کردیم.

یک منبع وزارت دفاع یونان نیز اعلام کرد که این توافق در حال انجام و رو به پیشرفت است.

این منبع افزود: این امر در بالاترین سطح ممکن انجام شده و شخص نخست وزیر یونان خبر آن را اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه خبر داد که با فروش چهار ناوچه رزمی شرکت لاکهید مارتین به یونان به ارزش ۶.۹ میلیارد دلار موافقت کرده است.

این خبر نگرانی در مورد رویارویی فرانسه با تهدید جدیدی در زمینه توافق تسلیحاتی را به وجود آورد، پس از آنکه آمریکا یک قرارداد بزرگ فروش زیردریایی به استرالیا را به موجب پیمان آکوس با زور به دست آورد، امری که موجب تیرگی روابط واشنگتن و پاریس شد.

آکوس یک پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، آمریکا و انگلیس است و بر اساس آن آمریکا و انگلیس به استرالیا برای توسعه و استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای کمک خواهند کرد و بر حضور نظامی غرب در منطقه اقیانوس آرام می‌افزایند.

رونمایی از پیمان آکوس در ۲۵ شهریور ماه از سوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا مبنی بر مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید موسوم به آکوس (AUKUS) میان سه کشور، خشم فرانسه را به دنبال داشت که در اعتراض به این توافق سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد. توافق امنیتی سه جانبه میان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به آکوس دولت فرانسه را از یک قرارداد نظامی ۹۰ میلیارد دلاری محروم کرد.

چندی بعد از انعقاد این پیمان، کریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان یک یادداشت تفاهم را با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای خرید سه و شاید چهار ناوچه فرانسوی به ارزش ۳ میلیارد یورو (۳.۵ میلیارد دلار) امضا کرد.

ناوچه های ۴۵۰۰ تنی «بلهارا» فرانسه مجهز به بهترین رادارهاست. طرح ساخت پیشنهادی پاریس این است که سه ناوچه در فرانسه ساخته شود و تحویل دو ناوچه اول در سال ۲۰۲۵ و سومی در سال ۲۰۲۶ انجام شود. یک ناوچه دیگر نیز به عنوان گزینه مضاعف باقی می ماند و امکان ساخت آن توسط کارخانه های کشتی سازی یونانی وجود دارد.

در این میان، فرانسه یادآور شد که این بار برخلاف توافق زیردریایی استرالیا، واشنگتن به پاریس از قبل در مورد پیشنهادش هشدار داده است.

وزارت نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد: آمریکایی ها به طور مکتوب تاکید کردند که به عنوان بخشی از مناسبات حسنه، پس از مشکل ایجاد شده در مورد پیمان آکوس ما به شما هشدار می دهیم.

در همین حال، آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا روز جمعه با برنامه ۲.۵ میلیارد دلاری لاکهید برای بهینه کردن ناوچه کلاس MEKO یونان موافقت کرد که شامل افزودن و به روز کردن سیستم های تسلیحاتی و الکترونیکی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha