۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۱۸
کد خبرنگار: 2426
کد خبر: 84575717
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فرصت محدود؛ اسم رمز فشار بر مذاکره کنندگان ایران

تهران-ایرنا- برخی از مقامات غربی در حالی از «فرصت محدود» در مذاکرات وین سخن می‌گویند که در صورتی که اراده جدی برای عمل به تعهدات خود داشته باشند، توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن حاصل می‌شود و نیازی به فضاسازی رسانه‌ای و هجمه تبلیغاتی نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دور دوم از مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ در وین پایتخت اتریش در حال برگزاری است و گفت و گوهای دوجانبه و چندجانبه در سطح کارشناسان و دیپلمات‌ها برای دست‌یابی به توافق در جریان است. همچنین کارگروه‌هایی به منظور بررسی پیشنهادات طرفین به منظور حل چالش‌های موجود در تشکیل شده است.

مروری کوتاه بر رویدادهای وین

روز پنجم از مرحله دوم دوره جدید مذاکرات ایران با کشورهای روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه در حالی در وین اتریش در جریان است که در اظهارات نمایندگان کشورهای حاضر در وین هم نشانه‌های امیدواری دیده می‌شود و هم می‌تواند حاوی هشدار باشد. 

-«علی باقری» سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای شامگاه یکشنبه از کاهش اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره خبر داده و تصریح کرد: «پیشرفت خوبی را محقق کردیم و این پیشرفت می‌تواند زمینه سریعی برای مذاکرات جدی را فراهم کند.

 عضو ارشد مذاکره کننده ایران اضافه کرد: مذاکرات روزهای اخیر درخصوص مسائل مورد اختلاف بود تا رسیدن به توافق را تسریع ببخشیم. همراهی روسیه و چین با موضع ایران روشن و شفاف است و اختلاف با طرف غربی است. باقری همچنین یکشنبه شب در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک فشرده  با روسای هیات‌های مذاکره کننده چین و روسیه دیدار کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی از تشکیل سومین کارگروه زمان‌بندی اجرای توافق، برای اولین بار در هفتمین دور مذاکرات وین خبر داد. وی اما روز دوشنبه درباره کارشکنی‌های طرف‌های اروپایی گفت:«درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای در محورهای متعددی بین دو طرف اختلاف وجود داشته که در پیش نویس وین ۶ مشهود بوده و به ویژه در بحث هسته ای اختلافات متعدد و متنوع بوده است. در این زمینه هیچ ابتکاری از سوی طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم اما خودمان در چارچوب اصلاحات و پیشنهاداتی که به طرف مقابل دادیم، دیدگاه‌مان را درباره این اختلافات بیان کردیم.»

به گفته اولیانوف؛ شرکای برجام بجز ایران هم نشستی برای ارزیابی وضعیت مذاکرات وین و بحث درباره مسیر پیش رو تشکیل دادند. تحریف سخنان این دیپلمات روس در رسانه فارسی زبان خارج از کشور هم آن اندازه حاشیه ساز شد که اولیانوف را مجبور کرد در توییتی تصریح کند که «آگاه باشید که من موضع ایران را مثبت ارزیابی کردم نه منفی». این در حالی است که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرد که احتمال دستیابی به توافق در مذاکرات وین افزایش یافته است.

 «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه در حاشیه نشست گروه هفت در یک کنفرانس خبری گفت: هنوز فرصت وجود دارد اما این آخرین فرصت مذاکره کنندگان ایرانی است که با جدیت پای میز مذاکره بیایند. ضروری است که آنها این اقدام را انجام دهند. ما اجازه نمی‌دهیم که ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

بر اساس خبرهای دریافت شده از مذاکرات، طرف‌های اروپایی طی دو روز گذشته جزئیات دو پیش نویس جدید ایران را بررسی کرده‌اند با این حال دیپلمات‌های ایرانی معتقدند که سه کشور اروپایی مسائلی را مطرح می کنند که در آن‌ها مبالغه شده است و روند مذاکرات را کند می‌کند.

 این در حالی است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با «محمدبن زایدعبدالرحمان آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر درباره مسائل مختلف منطقه ای و ایران گفت و گو کرد. بر اساس خبرهای منتشر شده «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در انتظار تغییر در روند مذاکرات در لیورپول به سر می‌برد.

مذاکرات فرصت محدود دیپلماسی

یکی از مهم‌ترین تاکتیک های طرف های غربی در این دوره از مذاکرات بهره‌گیری از هجمه رسانه ای با اسم رمزهای مشخص برای حمله به تیم مذاکره کننده ایران است.

در مرحله نخست این دوره از مذاکرات ایران متهم به عدم جدیت شد که ارائه دو متن پیشنهادی و حضور در وین برای رسیدن به یک نتیجه مشخص؛ جدیت ایران را  اثبات کرد. بهانه بعدی خواسته‌های ایران بود که غربی‌ها آن را فراتر از انتظار تحلیل کردند؛ اما ایران هم پیش از آغاز مذاکرات و هم در دوره انجام این دور بارها بر مهم‌ترین و اصلی ترین خواسته خود یعنی لغو تحریم‌ها تاکید کرده و اساس مذاکره را این مهم دانسته است. خواسته ایران لغو کامل تحریمها و عمل به تعهدات غربیهاست که بر روی زمین مانده است.

در تازه ترین انتقادات طرف های اروپایی به صورت هماهنگ از فرصت محدود مذاکرات سخن می‌گویند و مدعی هستند، ایران باید در این دوره از مذاکرات به سرعت عمل کند و این درحالی است که ایران جز حقوق خود  مطالبه دیگری ندارد. فرصت مذاکرات برای اروپا و آمریکا به این سبب که ایران در پی اجرای طرح‌های خنثی ساز خود در حوزه تحریم هاست، زودتر از دست می‌رود و چنانچه طرف های برجام در این زمینه صداقت و اراده ادعایی خود را داشته باشند نباید اجازه از دست رفتن این فرصت کوتاه و محدود دیپلماسی را دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha