۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۵۹
کد خبرنگار: 2443
کد خبر: 84576109
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قانون تهیه آیین نامه اجرای رتبه بندی معلمان را تسهیل کرده است

تهران - ایرنا - رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون رتبه بندی معلمان تمام زوایای لایحه دولت مورد توجه قرار گرفته و این بستر تهیه آیین نامه اجرایی این قانون را تسهیل کرده است.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، «علیرضا منادی سفیدان» در برنامه تلویزیونی  تیتر یک افزود: بر اساس این قانون دولت باید ظرف یک ماه آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان را آماده کند.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد که پس از اجرای رتبه بندی باید یک معلم ۸۰ درصد حداقل حقوق مربی پایه یک دانشگاه را دریافت کند.

وی با بیان اینکه معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه های پنج گانه به ترتیب آموزش معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم رتبه بندی می شوند، گفت: پس از ارزیابی های تخصصی و شایستگی حقوق معلمان بر اساس این ۵ رتبه مشخص می شود.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ارتقا کیفیت آموزشی از نتایج اجرای رتبه بندی معلمان است و با توجه به اینکه انجام این کار پس از سالها در دستور کار قرار گرفته، لذا معلمان نباید نگران اجرای این قانون باشند.

منادی سفیدان توضیح داد که دولت ملکف است  همه امتیازات لازم را در این قانون به معلمان اختصاص دهد و هرگونه افزایش حقوق ناشی از اجرای این قانون باید به عنوان تفاوت تطبیق در احکام کارگزینی معلمان در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآورشد که رتبه‌بندی یک فوق‌العاده شغلی است که هر معلم برای قرار گرفتن در این طرح باید یک سری شاخص‌ها و شایستگی‌ها را داشته باشد.

منادی سفیدان ادامه داد که  ۱۰سند تحول آموزش و پرورش، ۱۰ سال پیش تدوین و ابلاغ شد که نظام رتبه‌بندی معلمان از جمله موارد این سند بوده است، اما تاکنون اجرای رتبه بندی معلمان در کشور عملی نشده است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به علل اجرایی نشدن این سند اشاره کرد و افزود: فصل دهم قانون خدمات کشوری در سند تحول آموزش و پرورش درست اجرا نشده ، در حالی که رتبه‌ بندی یک فوق‌العاده شغلی است که هر معلم برای قرار گرفتن در این طرح باید یک سری شاخص‌ها و شایستگی‌ها را داشته باشد تا بتواند از این مزیت برخوردار شود.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در این برنامه تلویزیونی گفت: امتیازاتی که پیش از اجرای رتبه بندی برای معلمان در نظر گرفته شده نباید در اجرای رتبه بندی معلمان دوباره ملاک عمل قرار گیرد و باید برای اجرای رتبه بندی فاکتورهای جدید تعریف تا بر اساس آن وضعیت معلمان مورد ارزیابی قرار گیرد.

«حسین عرب اسدی» تاکید کرد: در قانون رتبه بندی معلمان، ما به دنبال ارتقا آموزشی در کشور هستیم و باید کیفیت آموزشی و تدریس در مدارس ارتقا یابد و هر معلمی بر اساس ارزیابی ها امتیاز بگیرد، باید حقوق آن متناسب با امتیازش افزایش یابد.

وی تاکید کرد: با این حال یکی از دلایلی که موجب اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان شده این است که ترکیب و نسبت برقرار کردن بین وضعیت معیشتی و ارتقای معیشتی معلمان با رتبه‌بندی است، یعنی همواره نگاهمان به رتبه‌بندی این بوده که وضعیت معیشتی معلمان اصلاح شود در حالی که معلمی که تمام توانایی های خود را به خصوص در ایام کرونایی در فضای مجازی به نمایش گذاشته واقعا کار بزرگی را انجام داده است.

عرب اسدی توضیح داد که هر قانونی در مجلس به تصویب نمایندگان برسد ما اجرا کننده خواهیم بود ولی در آیین نامه اجرایی این قانون باید شیوه های جدیدی را برای ارزیابی معلمان به عنوان ارتقا فن تدریس مورد توجه قرار گیرد.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور اظهارداشت: با این حال حداقل ۴ ماه طول می کشد تا هیات های ممیزی در وزارت آموزش و پرورش کار خود را برای انجام رتبه بندی معلمان آغاز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha